תקלה: אספקת הגז מ"תמר" נעצרה היום ל-20 דקות

לאחר התקלה התפעולית מאגר "תמר" חזר לעבודה ■ "תמר" הוא מאגר הגז המפיק היחיד של ישראל ■ הגז ממאגר תמר מספק כ-57% מצריכת החשמל של ישראל

הגז ממאגר "תמר" הפסיק לזרום היום בבוקר (ג') לכ-20 דקות בשל תקלה תפעולית, כך נודע ל"גלובס". "תמר" הוא מאגר הגז המפיק היחיד של ישראל ונכון לעכשיו הוא כבר חזר לעבודה. נציין, כי בזמן העצירה של הגז, היה מספיק גז בצינור ההולכה כדי לספק את צורכי המשק.

הגז ממאגר "תמר" החל לזרום מאז מארס 2013, ומספק מספר לקוחות אשר בניהם בתי זיקוק של בזן ובז"א, ובראש וראשונה את חברת החשמל. נכון להיום, הגז ממאגר תמר מספק כ-57% מצריכת החשמל של ישראל.

לפי הערכות, ב-2015 צפוי הגז הטבעי ממאגר תמר לספק 60%-65% מן החשמל של ישראל, וזאת בעיקר משום שקיימות תחנות כוח פרטיות המייצרות חשמל באמצעות גז טבעי.

נכון להיום, בישראל קיים מאגר גז מפיק אחד - תמר, וההפקה ממנו נחשבת ליחסית מורכבת - זאת לאור העומק הרב בו נמצא המאגר- 1,670 מטר, ו-150 ק"מ שהגז צריך לעבור בצינור תת קרקעי עד שמגיע למתקן הקבלה הראשון מול אשקלון שם עובר טיפול ראשוני, ומשם מוזרם דרך עוד צינור של 30 אינצ' למתקן הקבלה הסופי באשדוד.

כגיבוי, ובמקרים של תקלות קצרות, קיים מספיק גז בצינורות הולכת הגז של נתג"ז שיכול לספק את צרכי המשק המידיים (Line pack). עם זאת, במקרים בהם התקלות ארוכות יותר, יכול הדבר להשפיע על אותן חברות המתבססות על ייצור חשמל מגז טבעי, ועל צרכני הקצה שיכולים לחוות הפסקות חשמל.

כמו כן, במקרים של תקלות מסוג אלה שקרו היום בבוקר, יכולה חברת חשמל לפעיל את המתקן לגיזוז הגז שמצוי מול חופי חדרה, מתקן שבטווח של 30 דק יכול להתחיל לפעול. כך עשתה חברת החשמל היום בבוקר. מתקן הגיזוז נמצא באורח קבע מול חופי חדרה, ובמקרים של הפסקת הגז מהמאגר, יכולה חברת החשמל לתת הוראה להפעיל את המתקן, וכך יכול גז נוזלי אשר נמצא במתקן לעבור תהליך של גיזוז ולזרום לאורך צינור לחופי ישראל.

כאן המקום לציין, שמדינה המתבססת על ייצור חשמל ממאגר גז אחד- כמו בישראל, יכולה למצוא עצמה ניצבת מול בעיות מסוג אלה. במדינות אחרות, נהוג להתבסס על לפחות 3 מקורות גז, ולכן במקרה שקיימת תקלה באחת מן האסדות, קיים גיבוי הולם