וינשטיין מנסה למנוע את דחיית הגשת התקציב לכנסת

לפיד ביקש לדחות את הנחת תקציב המדינה על שולחן הכנסת לדצמבר, זאת בניגוד לחוק היסוד הקובע כי התקציב אמור להיות מוגש לכנסת עד 2 בנובמבר

יאיר לפיד יהודה ויינשטיין / צילום: יוסי כהן איל יצהר
יאיר לפיד יהודה ויינשטיין / צילום: יוסי כהן איל יצהר

‎‎היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מנסה למנוע את כוונת שר האוצר, יאיר לפיד, לדחות את הגשת הצעת חוק התקציב לכנסת - כך נודע ל"גלובס".

ממכתב דרמטי שהופץ הבוקר (ג') לשרי הממשלה, כמה שעות לפני אישור תקציב המדינה בממשלה, עולה כי לפיד ביקש לדחות את הנחת תקציב המדינה על שולחן הכנסת לדצמבר. זאת בניגוד לחוק היסוד, הקובע כי התקציב אמור להיות מוגש לכנסת עד 2 בנובמבר, על מנת לאפשר לחברי הכנסת זמן ללימוד החומר לקראת ההצבעה במליאת הכנסת בסוף דצמבר.

בקשת שר האוצר, המסתתרת בעמוד 94 מתוך 100 עמודי התקציב, תקצר את משך הזמן שיוותר לחברי הכנסת ללמוד את הנושאים שעליהם יצטרכו להצביע.

‏במכתבו מותח וינשטיין ביקורת חריפה על המהלך של לפיד: "התנהלות זו של הממשלה מעוררת קושי, קל וחומר ביחס להוראת חוק יסוד בנושא מהותי ורגיש כמו הליך אישור חוק התקציב השנתי. נזכיר כי המועד המוקדם להנחת החוק על שולחן הכנסת נועד להבטיח כי לרשות הכנסת יעמוד מספיק זמן לדון בסוגיות הכלולות בתקציב, כדי לגבש את נוסחו הסופי טרם אישורו".

‏היועמ"ש מבהיר כי הוא סבור כי "על הממשלה לעשות כל שביכולתה שלא לסטות מהמועד הקבוע בחוק". עם זאת, וינשטיין מציין כי הוא מודע לכך שהתקציב הוגש השנה באיחור ניכר, ולכן אם ישוכנע על-ידי שר האוצר כי אין ביכולתם של אנשי אגף התקציבים "לעמוד במשימה במועד המתחייב", יצטרך הדבר להיבחן מבחינה משפטית. "הפרת הוראה של חוק יסוד היא אינה עניין של מה בכך", כתב וינשטיין.

ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה צפויה להימשך עד לשעות הקטנות של הלילה. לאחר שהושגו הסכמות עם השר לענייני הנגב והגליל, סילבן שלום, נותרו עדיין מחלוקות בין אנשי אגף תקציבים עם משרד השיכון והבינוי, ולפי שעה לא ברור כיצד יצביע השר אורי אריאל. השר עמיר פרץ מתכוון להתנגד להצעת התקציב.