השכר בפיננסים: כ-50 אלף שקל לסמנכ"ל השקעות

השנתיים האחרונות היו טובות למגזר הפיננסי, וחלק גדול מהעובדים יקבלו בונוס גם השנה, אך למרות שהבורסה בגאות ורווחי הבנקים צומחים, השכר קפוא ■ בכל זאת, יש גם בשורה חיובית: נראה כי השחיקה בשכר נבלמה

בן נובו - שלם / צילום: איל יצהר
בן נובו - שלם / צילום: איל יצהר

קיפאון. זו המילה שמתארת בצורה הטובה ביותר את המגמה בשכר העובדים במגזר הפיננסי. אז נכון, בבנקים יש מנגנון טייס אוטומטי שמביא לזחילה כלפי מעלה בשכר; ונכון גם שהשנתיים האחרונות היו טובות בשוק וחלק גדול מהעובדים כנראה יקבלו בונוסים גם השנה.

אבל עדיין, המגמה הכללית בענף היא קיפאון בגיוס ברוב המקצועות וברמת השכר הממוצעת ברוב המקצועות בענף.

מנתוני חברת Manpower, אותם ניתן לראות בטבלה המצורפת, עולה כי ברוב המוחלט של המקצועות נשמרה רמת השכר במקצועות השונים.

הבשורה הטובה היא שבשנים האחרונות ראינו בחלק מהמקצועות שחיקה בשכר, מה שלא רואים השנה. ועדיין, כאשר עלות המחייה בישראל רק הולכת ועולה, הרי שקיפאון בשכר הוא למעשה שחיקה ריאלית שלו.

עוד נציין, כי על אף שענף הפיננסים נחשב לענף יוקרתי למדי, שנדרשת השכלה גבוהה וכישורים מקצועיים כמעט בכל התפקידים בו, הרי שרמות השכר אינן גבוהות במיוחד. במקצועות רבים השכר ההתחלתי הוא פחות מ-8,000 שקל בחודש - כמו פקיד בנק, בנקאי משכנתאות, מתמחה בייעוץ השקעות, דילר, כלכלן ונציג שירות.

המקצועות הבולטים בתגמול קשורים בניהול ההשקעות: שכרו של יועץ השקעות יכול להגיע עד ל-15,000 שקל, אנליסט עד 12,000 שקל ומנהל מחלקת השקעות לשכר מכובד של עד ל-35,000 שקל.

בשנים האחרונות, המגמה בענף הפיננסים היא של התייעלות, כאשר מובילים אותה הבנקים, שצברו לא מעט שומנים בתחום כוח האדם לאורך השנים. הבנקים קיצצו מעל ל-2,000 משרות בשלוש השנים האחרונות, ועדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא. הקיצוץ נעשה באמצעות פיטורי עובדים זמניים ופרישה מוקדמת של עובדים ותיקים ובעלי עלות שכר גבוהה, כאשר בחלק מהמקרים מגויסים במקומם עובדים חדשים בעלי שכר נמוך - מה שמוריד את ממוצע השכר בענף.

ואיפה בכל זאת יש גיוסים? אורית יחזקאל סמנכ"לית Manpower ישראל מציינת כי עיקר הגיוסים נעשים בחברות הביטוח. "תחום הביטוח ממשיך לגייס את הדור הבא ולהכשיר אקדמאיים ללא ניסיון בתחומי ביטוח חיים, פנסיה וגמל.

עיקר הביקוש הוא למשווקים פנסיוניים ותפקידי בק-אופיס עם או בלי ניסיון", היא אומרת. לדבריה, "יש היצע נמוך של עובדים לתפקידי סוכני ביטוח ומשווקים פנסיוניים, ולכן גופים רבים לוקחים עליהם את הכשרת העובדים. הם מגייסים אקדמאים בעלי תואר במקצועות כגון כלכלה או מנהל עסקים, ומאפשרים להם לבצע את ההתמחות אצלם, כחלק מתהליך קבלת רישיון המשווק".

יחזקאל מוסיפה, כי התחום המרכזי שבו רואים עלייה בשכר הוא בענף זה. "יש עלייה מתונה של 5%-10% במשרות לעובדים ללא ניסיון, כאשר בתפקידי תפעול יש עלייה של 10-20%", היא אומרת.

תחום נוסף שבו יחזקאל מציינת כי נרשמה עלייה בשכר הוא בנציגי השירות של חברות הביטוח ובתי ההשקעות, שעלה ב-5%-10%. "העלייה במקצועות אלה נרשמה על רקע קושי באיתור מועמדים מתאימים", היא מציינת.

לעומת זאת, בשאר המקצועות בענף בתי ההשקעות נשמר הקיפאון בשכר, הנובע מהקיטון בהיצע המשרות ,לאור המיזוגים שנרשמו בענף ושכיווצו את מספר המשרות בו.

הקיפאון בשכר בתחום אינו טריוויאלי: בסך הכול, ענף הפיננסים נהנה ממגמה חיובית. הבורסה בגאות, נכסי חברות הביטוח ובתי ההשקעות נמצאים במגמת צמיחה. בבנקים, למרות הריבית הנמוכה והתהדקות הרגולציה והעלייה בתחרות, הרווחים עדיין צומחים. ובכל זאת, כולם מתייעלים ושומרים על ההוצאות בציפייה לימים הקודרים יותר שיגיעו.

העובדים, לעומת זאת, חשים היטב את הקיפאון בשכר וההתייעלות, והתוצאה היא שברבים מהגופים נרשמה התאגדות עובדים לוועד. אם עד לפני מספר שנים רק הבנקים היו מאוגדים בענף, כיום גם עובדים חברות כרטיסי האשראי מאוגדים וכך גם בחלק גדול מחברות הביטוח, וניצני התאגדות נרשמו גם בענף בתי השקעות - מגמה שככל הנראה תתחזק בשנה הבאה.

מי שטוב במקצוע - תמיד ימצא עבודה

השנה החולפת הייתה טובה לבתי ההשקעות: התשואות בשווקים היו חיוביות, קרנות הנאמנות ותעודות הסל נהנו מזרימה של כספים חדשים וסך הנכסים המנוהלים המשיך לצמוח בעקביות. עם זאת, רוב בתי ההשקעות המקומיים המשיכו להתקשות לתרגם את הצמיחה הזאת לרווח. התוצאה: למרות השנה הטובה, השכר בענף נותר כשהיה.

גם הגורמים הסביבתיים בענף לא השתנו, והוא נשאר תחרותי מאוד, והעלויות הנלוות לו (בין היתר, על רקע הרגולציה המתגברת) המשיכו לגדול. לכן, בתי ההשקעות השונים המשיכו לנסות ולהתייעל בצד ההוצאות. אלא שבניגוד לשנים קודמות, הפעם החיסכון נעשה בעיקר באמצעות הוזלת הסכמי התקשרות עם ספקים או מעבר למשרדים בשכר דירה נמוך יותר. כך, נמנעה התכווצות מסיבית בכוח האדם בענף.

"ענף בתי ההשקעות נהיה הרבה יותר תחרותי, מה שמתבטא גם בהתכווצות בכוח האדם. עם זאת, עיקר ההתכווצות היא במשרות מתחום השיווק וניהול התיקים", מאבחן בן נובו-שלם, אנליסט באפסילון.

- אתה מוטרד מהירידה במספר הגופים והאנליסטים המועסקים בשנים האחרונות?

"לא. קודם כל, מי שטוב במקצוע שלו - תמיד ימצא עבודה. שנית, מגמת ההתכווצות של האנליסטים נעצרה. בתי ההשקעות כל הזמן מחפשים אנליסטים טובים כי יש להם תרומה משמעותית לארגון".

- להערכתך, אין כיום קושי להשתלב בענף?

"יש, אבל לא לתפקידי אנליזה. זה תחום שקשה להיכנס אליו בלי ניסיון, כי הנכס העיקרי של אנליסט הוא כמות המודלים שהוא הכין. אני לא מכיר בתי השקעות שמעסיקים אנליסטים בלי ניסיון".

- מה דעתך על כך שבשנה החולפת המגמה בענף הייתה חיובית אבל השכר לא השתנה?

"השנה הנוכחית היתה שנה טובה לבתי ההשקעות ואני מאמין שהיא משתקפת בתגמול העובדים".

נובו-שלם (31) משמש בתפקידו מזה כשנתיים. הוא מסקר בעיקר תחומי נדל"ן, תעשייה ובנקים. את דרכו החל במחלקה הכלכלית במשרד רואי החשבון סומך חייקין, שם השתלב לאחר שסיים את התואר הראשון בחשבונאות ומנהל עסקים. במקביל לעבודתו, שימש במשך כשבע שנים כמרצה באקדמיה.

"דוד שלי היה ברוקר בארה"ב, כך שמגיל צעיר נחשפתי לנפלאות שוק ההון", הוא משחזר מה הוביל אותו להשתלב בתחום. "כשהייתי בצבא, הרעב לעולם הפיננסי הלך והתגבר, ומצאתי את עצמי עוקב אחרי העיתונים הכלכליים. בניגוד לרוב החברים שלי, אחרי שסיימתי את הצבא לא טסתי לחו"ל אלא חשבתי איפה אני רוצה ללמוד ומה, וכך הגעתי למרכז הבינתחומי".

- ואיך הגעת לתחום האנליזה?

"עוד לפני שהתחלתי ללמוד, רציתי להיות אנליסט. זה היה חלום ילדות שלי. חשבתי שכדי להיות אנליסט טוב לא מספיק רק לקרוא דוחות כספיים, אלא צריך לדעת איך מכינים אותם. לכן, הלכתי ללמוד חשבונאות ואחר-כך השתלבתי במחלקה כלכלית. רק אחרי שצברתי ניסיון, עברתי לאפסילון".

- אילו יתרונות יש בעבודה כאנליסט?

"זאת עבודה מרתקת. דרך הכלכלה רואים איך העולם מתנהל, כי זה מקצוע שמאפשר חשיפה לחברות בכל מיני תחומים. דרך סיקור ענף הבנקאות, למשל, מבינים איך הכלכלה בישראל מתנהלת. בנוסף, מאחר שאנחנו מנהלים לא מעט קרנות חו"ל, אנחנו מבינים איך מתנהלים תהליכים גלובליים".

- מה היית מייעץ למי ששוקל להשתלב בתעשייה?

"התכונה הכי חשובה היא סקרנות. אדם שלא אוהב לחקור ולהתעמק - לא ישרוד. בנוסף, צריך יכולת טובה של למידה עצמית, הבנה של מיקרו ומאקרו. הייתי מציע לסטודנטים בתחילת הדרך לא להתמקד רק בציונים, אלא להשתלב בעבודה בתחום תוך כדי הלימודים. כדי להיות אנליסט טוב צריך לבוא משופשף".

פיננסים
 פיננסים