אחרי לפידות: גם בכירי הראל מפחיתים שכר מתחת לרף האוצר

עלות העסקתו השנתית של היו"ר יאיר המבורגר תופחת ל-3.5 מיליון שקל ■ הנשיא גדעון המבורגר ויו"ר החברה הבת יואב מנור יקבלו 2.7 מיליון שקל כל אחד

יאיר המבורגר, גדעון המבורגר / צלם: בן יוסטר
יאיר המבורגר, גדעון המבורגר / צלם: בן יוסטר

חברות הביטוח ממשיכות ליישר קו מול דרישות משרד האוצר, להגבלת שכר הבכירים בענף הפיננסים. לאחר כניעתה של הפניקס, שהפחיתה את עלות השכר השנתית המבוקשת של המנכ"ל אייל לפידות, מכ-10 לכ-3.5 מיליון שקל, מגיע תורה של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל. החברה זימנה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, שתתבקש לאשר הפחתה בתנאי העסקתם של שלושת בעלי השליטה בחברה - האחים יאיר וגדעון המבורגר, וגיסם יואב מנור.

תנאי ההעסקה החדשים צפויים להפחית את עלות העסקתו השנתית של יאיר המבורגר, יו"ר הראל, מ-4.2 מיליון שקל ל-3.5 מיליון שקל, ואת עלות העסקתם של גדעון המבורגר (נשיא הראל) ושל יואב מנור (יו"ר חברה בת) מ-3.8 מיליון שקל ל-2.7 מיליון שקל כל אחד.

במסגרת עדכון תנאי ההעסקה החדשים, משכורתו החודשית הבסיסית של יאיר המבורגר לא תשתנה, ותמשיך לעמוד על 160 אלף שקל ברוטו, צמוד למדד, לצד תנאים נלווים והטבות נוספות, אך מרכיב הבונוסים (התגמול המשתנה) הופחת והותאם למדיניות התגמול החדשה, שנוסחה בהתאם להוראות האוצר (הקובעות גג של 3.5 מיליון שקלח בשנה). כך גם לגבי גדעון המבורגר ויואב מנור, שימשיכו ליהנות ממשכורת חודשית של 127 אלף שקל ברוטו כל אחד, צמודה למדד, וכן מהטבות נוספות.

בהראל הסבירו כי "ההפחתה תבוצע ברוח הוראות הצעת החוק של האוצר, וכן עמדת המפקחת על הביטוח". עדכוני השכר הצפויים של בעלי השליטה בהראל נדרשים כעת לאישור בעלי המניות, בהתאם לתיקון 16 לחוק החברות (הדורש רוב של לפחות 50% מבעלי מניות המיעוט).

הבאים בתור להפחתה בשכרם יהיו צמד המנכ"לים המשותפים של קבוצת הראל, שמעון אלקבץ ומישל סיבוני, שתוקף תנאי העסקתם הוא עד חודש יולי הקרוב. כמו בעלי השליטה, גם הם נדרשים לאישור שכרם פעם בשלוש שנים, וזאת במסגרת תיקון 20 לחוק החברות (חוק שכר הבכירים).

הבאה בתור - קבוצת ביטוח ישיר

בשנת 2013 הגיעה עלות העסקתם של השניים ליותר מ-9 מיליון שקל כל אחד, ובסך הכול שילמה קבוצת הראל לשמונה בכירים אשתקד כ-45 מיליון שקל. בחמש השנים האחרונות (2009-2013) חלקו צמד המנכ"לים של הראל שכר בעלות של כ-70 מיליון שקל: 39 מיליון שקל לסיבוני ו-30 מיליון שקל לאלקבץ.

עדכוני השכר הצפויים בהראל מגיעים כאמור ימים ספורים לאחר שדירקטוריון הפניקס אישר תנאי העסקה מופחתים למנכ"ל, אייל לפידות, שעלות שכרו השנתית תרד בכ-60% ל-3.48 מיליון שקל (ללא רכיב שכר משתנה).

תנאי העסקתו של לפידות מתפרסמים אחרי סאגה שנמשכה יותר משנה, וכללה כמה ניסיונות שכשלו לאשר לו חבילות תגמול גבוהות בהרבה, אשר הפכו את לפידות למעין דגל של משרד האוצר במאבקו בשכר הבכירים בענף הפיננסים. על פי תזכיר החוק של האוצר, שכר של כל בכיר בענף שעלותו גבוהה מרף של 3.5 מיליון שקל, לא יוכר לצרכי מס מבחינת החברה.

אל הפחתות השכר הכפויות של הפניקס והראל צפויה להצטרף בקרוב גם חברת איי.די.איי ביטוח, המשתייכת לקבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן.

בהודעתה מסרה איי.די.איי כי "בכוונתה להחיל על מדיניות התגמול את התקרה בגובה עלות השכר המרבית הנקובה בתזכיר החוק... קרי 3.5 מיליון שקל".

בשנים האחרונות נמנה מנכ"ל איי.די.איי ביטוח, רביב צולר, עם צמרת מקבלי השכר במשק. כך, בשנים 2013 ו-2012 קיבל צולר שכר, מענקים ואופציות בעלות של 11.9 מיליון שקל ו-11.6 מיליון שקל בהתאמה. עלות העסקתו מאז נכנס לתפקידו ב-2008 הצטברה לכ-40 מיליון שקל, עיקר הסכום במענקים, שחלקם חד פעמיים.