הפרקליטים נגד נציבות הביקורת על הפרקליטות: "אין כל הצדקה לקיומה"

"נציבות הביקורת על הפרקליטות הוקמה בהחלטה מינהלית ובאופן חד-צדדי ואנו סבורים כי קיימים קשיים משפטיים ומעשיים הן בהקמתה והן בהתנהלותה", כך כתבה יו"ר ארגון הפרקליטים, לימור פלד, במכתב ששלחה בסוף השבוע לפרקליטים בשירות המדינה ברחבי הארץ, המחריפים את מאבקם נגד הנציבות שהחלה לפעול בחודש אפריל האחרון.

כבר לפני מספר שבועות הכריז ארגון הפרקליטים על סכסוך עבודה בשל פעולת נציבות הביקורת. במכתב ששלחה לפרקליטים פירטה פלד את הסיבות להחרפת המאבק נגד הנציבות ומנתה חלק מהקשיים שלטענת הארגון מאיימים על עבודתם התקינה: "הגשת תלונות אישיות נגד פרקליטים, חלקן בנוגע לתיקים תלויים ועומדים וחלקן בעניין הפעלת שיקול דעת מקצועי ובעניינים שהוכרעו על ידי בתי המשפט; הגעת נציגת גוף הביקורת לדיון בבית המשפט, דרישה לקבל נגישות למאות תיקים שנסגרו על מנת לבחנם. אלה רק דוגמאות לקשיים אלה".

פלד מציינת כי עמדת ארגון הפרקליטים הייתה ונותרה שלא הייתה כל הצדקה להקמת גוף ביקורת נוסף על הפרקליטות. "כידוע מעצם טיבה של עבודתנו, אנו נתונים לביקורת יומיומית של בתי המשפט. בנוסף, ככל עובד מדינה אנו מבוקרים על ידי מוסדות ביקורת סטטוטוריים כגון: מבקר המדינה, נציב תלונות הציבור, מבקר הפנים של משרד המשפטים ונציב תלונות הציבור במשרד, וכן חל עלינו הדין המשמעתי בנציבות שירות המדינה. בנוסף לכל אלה, כעורכי דין אנו נתונים לביקורת ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין", כתבה פלד.

לטענת פלד, הפרקליטים אינם חוששים מבדיקה מערכתית שתביא להתייעלות הפרקליטות ותשפר את עבודתה. "אך אנו סבורים, כי הנציבות כפי שהוקמה, והיום כבר מונה כ-24 עובדים, איננה המענה המתאים למטרה זו".