פרשת הרצת המניות: כתב האישום נגד אי.די.בי לא יבוטל

השופט חאלד כבוב ציין כי טרם התבררה אחריותו של נוחי דנקנר להרצת המניות לכאורה, וכי החברה תוכל לעלות את טענותיה שוב לאחר שמיעת הראיות בתיק‏

חאלד כבוב נוחי דנקנר / צילום: איל יצהר
חאלד כבוב נוחי דנקנר / צילום: איל יצהר

‎‎שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, דחה אתמול (א') את בקשת חברת אי.די.בי אחזקות לבטל את כתב האישום שהוגש נגדה במסגרת תיק הרצת מניות החברה, שבוצעה לכאורה על-ידי יו"ר אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, ומנהל ההשקעות, איתי שטרום.

השופט כבוב נימק את החלטתו בכך שמדובר בשלב מוקדם מדי של המשפט בכדי לקבל הכרעה בסוגייה זו. "אין הצדקה עניינית ומהותית להכרעה בסוגייה זו של אחריות התאגיד עוד בטרם יתבררו העובדות הרלוונטיות, שבית המשפט יוכל לבסס את קביעותיו עליהן ולמתוח קו בין מעשיו של האורגן לבין אחריותו הפלילית של התאגיד, אם בכלל ראוי למתוח קו שכזה", כתב כבוב בהחלטתו.

‏לדברי בית המשפט, טרם התבררה אחריותו של האורגן עצמו (דנקנר), טרם הוכרעו כל הסוגיות העובדתיות השנויות במחלוקת, טרם ניתנה תגובה מפורטת של החברה עצמה לכתב האישום, כך שבית המשפט לא יוכל להכריע בסוגיית ביטול/השארת כתב האישום נגד החברה על כנו.

‏בכך קיבל השופט כבוב את עמדת התביעה. עם זאת, השופט ציין כי לאי.די.בי אחזקות שמורה הזכות לשוב ולהעלות את טענותיה ואת בקשתה לביטול כתב האישום, לאחר שבית המשפט ישמע את הראיות בתיק.

‏העבירות המיוחסות לחברת אי.די.בי במסגרת כתב האישום הן תרמית בקשר לניירות ערך, פרט מטעה בתשקיף, הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון‎.‎‏

‏"החברה לא מעורבת"

‏‎‎בבקשתה לביטול כתב האישום נגדה טענה אי.די.בי אחזקות כי מעובדות כתב האישום עולה בבירור כי המעשים הפליליים לכאורה העומדים בבסיס כתב האישום - היינו, הסיכום על תוכנית ההשפעה על שער המניה וביצועה - נעשו באמצעות פעולות שלחברה לא היה בהן כל חלק - זאת להבדיל מדנקנר.

החברה טענה, באמצעות עו"ד משה ישראל, כי רכישות המניות נעשו שלא באמצעותה, וכי גם העבירות המיוחסות לדנקנר לא בוצעו במסגרת תפקידו בחברה, והן מיוחסות לה אך ורק מכוח היותו של דנקנר אורגן שלה.

כמו כן טענה החברה כי כתב האישום עוסק בכספים פרטיים של דנקנר ובניצול קשרים פרטים שלו עם הבנקים, והכול ללא ידיעתה, ללא מעורבותה וללא שיתוף אורגנים בה.

‏הפרקליטות טענה בתגובה, בין היתר, כי בחינת תפקידו של דנקנר ושיקולי החלת תורת האורגנים יכולים וצריכים להתברר רק בתום פרשת התביעה וההגנה ולאחר בירור קפדני ומלא של מסכת הראיות. לדבריה, דנקנר פעל לכאורה במסגרת תפקידו כאורגן בחברה.

‏שיפור סיכויי הצלחת ההנפקה

‏‎‎‏פרשת הרצת המניות לכאורה בחברת אי.די.בי אחזקות על-ידי דנקנר ושטרום התפוצצה בקול גדול בינואר 2014. יממה אחרי שאיבד את השליטה בקונצרן אי.די.בי, זימנה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את דנקנר לשימוע לפני העמדה לדין בפרשת הרצת המניות, במסגרתה הוא מואשם כי פעל עם שטרום באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות. זאת, במטרה לשפר את סיכויי הצלחת הנפקת מניות שביצעה החברה בפברואר 2012‏‎ ‎והמחיר שיתקבל בה.

‏גם נגד שטרום, המחזיק בחברת השקעות המנהלת תיקי לקוחות עבור האלפיון העליון, וכאמור גם נגד חברת אי.די.בי, הוגשו כתבי אישום בפרשה. החשוד השלישי בפרשה, עדי שלג, חתם עם הפרקליטות על הסכם עד מדינה, במסגרתו הסכים להעיד נגד שטרום ודנקנר‏‎.‎‏

‏במרכז הפרשה עמדה הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל ב-23 בפברואר 2012. מחקירת רשות ניירות ערך עלה חשד כי בעל השליטה בחברה דאז, דנקנר, הפעיל את שטרום, שבתורו הפעיל את שלג, כדי שיפעלו לכאורה להשפיע בדרכי תרמית על שערי מניית אי.די.בי‏‎.‎‏

‏לפי כתב האישום, שטרום - באמצעות חברת‏‎ ISP ‎שבבעלותו, ותוך הפעלת שלג - פעל כך שהם רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים, המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי הרכישה; במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

דנקנר מואשם כי פעל להשגת מימון עבורISP ‎‏ לצורך ביצוע הרכישות. הפרקליטות טוענת כי דנקנר דאג שמקורביו ירכשו מ-‏ISP‏ את מניות אי.די.בי, וכן העביר לשטרום סכומי כסף מכיסו לכסות את הפסדיו ממכירת המניות‎.‎‏

‏העבירות המיוחסות לדנקנר הן תרמית בקשר לניירות ערך, פרט מטעה בתשקיף, הפרת חובת דיווח ועבירה של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור, לפי חוק איסור הלבנת הון; לשטרום מיוחסות עבירות של תרמית בקשר לניירות ערך, פרט מטעה בתשקיף, הפרת חובת דיווח, איסור עשיית פעולה ברכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירה של הדחה בחקירה. ‏‎‎‏