כך נלחם בעל השליטה בספקטרוניקס על הבונוס שלו

יחיאל ספקטור תבע את בעלי המניות שלו - שורה של מוסדיים - לאחר שסירבו לאשר לו בונוס לשנת 2012 בהיקף של 153 אלף דולר

יחיאל ספקטור / צילום: תמר מצפי
יחיאל ספקטור / צילום: תמר מצפי

יחיאל ספקטור, בעל השליטה ומנכ"ל חברת ספקטרוניקס , ממשיך להילחם על הבונוס שלו. ל"גלובס" נודע כי ספקטור תבע את בעלי המניות שלו - שורה של מוסדיים - לאחר שסירבו לאשר לו בונוס לשנת 2012 בהיקף של 153 אלף דולר (כ-570 אלף שקל).

בתביעה, שהוגשה לפני כשבועיים באמצעות א.י ספקטור (חברה פרטית שבשליטתו), טוען ספקטור כי יש לשלול את הצבעת המוסדיים שהתנגדו לבונוס האמור. כמו כן, הוא דורש מבית המשפט לקבוע כי בדיעבד, בעלי המניות של ספקטרוניקס אישרו את מתן הבונוס באסיפה הכללית שהתקיימה ביולי האחרון.

ספקטור אף הגדיל לעשות וצירף לתביעה את רשות ניירות ערך כ"משיבה הפורמלית", לאור העובדה שספקטרוניקס היא "חברה ציבורית, וייתכן שלרשות ניירות ערך תהיה עמדה בקשר עם האמור בבקשה זו". ב-2013 רשות ניירות ערך דחתה את מדיניות התגמול בספקטרוניקס.

המאבק על הבונוס נובע מכך שספקטרוניקס חתמה את 2012 בהפסד של 1.4 מיליון שקל, על רקע תשלום מס חד-פעמי - שאותו מבקש ספקטור לנטרל.

"המבקשת סבורה כי היא זכאית לתשלום הבונוס משני נימוקים", הסביר עו"ד ויקטור תשובה, בא-כוחו של ספקטור. "האחד - המבקשת סבורה כי על-פי הוראות ההסכם (למתן שירותי ניהול בין א.י ספקטור לספקטרוניקס - ל' א'), וללא כל צורך באישור מחדש של האסיפה הכללית, קמה למבקשת הזכות לקבלת הבונוס; השני - המבקשת סבורה כי הצבעת המשיבים נגד הבונוס מהווה פעולה בניגוד לחובת תום-הלב וההגינות של המשיבים".

מאחורי המחלוקת על הבונוס, שגרמה לספקטור לצאת למלחמה מתוקשרת ועיקשת במוסדיים, עומד הסכם שנחתם ב-2012 בין ספקטרוניקס לרשות המסים. באותה שנה הגיעה יצרנית מוצרי גילוי אש להסכם לשחרור רווחים כלואים בהיקף 173 מיליון שקל תמורת תשלום מס של כ-21 מיליון שקל. בעקבות התשלום עברה ספקטרוניקס באותה שנה להפסד של 1.4 מיליון שקל.

אלא שלגישת בעל השליטה, מדובר בתשלום חד-פעמי. כך, למרות שהחברה חתמה את 2012 עם ההפסד האמור, הרי שהוא עדיין זכאי למענק השווה ל-5% מהרווח הנקי של החברה בנטרול המס, כלומר 3.8 מיליון שקל.

כעת טוען ספקטור כי הצבעת המתנגדים היא "בניגוד לעיקרון השוויון, ומעשירה את בעלי מניות המיעוט על חשבונו, ולכן היא 'עומדת בסתירה' להוראות בחוק החברות, שלפיהן על בעלי מניות המיעוט 'לנהוג בתום-לב, בדרך מקובלת ובהגינות'".