בצל הצניחה ביצוא הביטחוני: עניין בחברות הישראליות בארה"ב

אחרי ירידה של כ-12% ביצוא הביטחוני ב-2013, יציגו החברות אמצעים ששימשו את צה"ל בעזה בתקווה לעורר את הסחר הביטחוני

בצל הנתונים על ירידה בהיקף היצוא של החברות הביטחוניות הישראליות במהלך 2013, נפתחה היום (ב') אחת מתערוכות צבא היבשה הנחשבות בעולם, AUSA, בוושינגטון שבארה"ב. כחודש וחצי לאחר מבצע "צוק איתן" בעזה, באגף ליצוא ביטחוני שבמשרד הביטחון (סיב"ט) צופים עניין רב מצד נציגי צבאות וארגונים ביטחוניים מכל העולם בביתנים של החברות הישראליות. אלה מציגות פיתוחים ואמצעים חדישים ששימשו את כוחות צה"ל בלחימה בקיץ האחרון, ובהם רובוטים לסריקת מנהרות; מערכת היגוי חדישה לפצצות מרגמה - באופן שהופך אותן מנשק סטטיסטי לנשק מדויק; פנס מיוחד המותקן על קסדת הלוחם למניעת מצב של ירי כוחותינו על כוחותינו; תוכנה שמאתרת באופן אוטומטי ובמהירות אובייקטים חשובים בצילומי אוויר ועוד.

9 חברות ביטחוניות קטנות ובינוניות מציגות את מוצריהן במסגרת ביתן שהקים סיב"ט, ופועל במקביל לביתנים של החברות הגדולות, ובהן אלביט מערכות ורפאל מערכות לחימה. לדברי ראש סיב"ט במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') מישל בן ברוך, "הלוחמה הא-סימטרית, כמו זו שניהל צה"ל במבצע בעזה, חייבה את מערכת הביטחון לפתח טכנולוגיות ייחודיות שימזערו ככל הניתן את הפגיעה בחפים מפשע, ומנגד, לזהות במהירות את האיום בזירות לחימה צפופות ומורכבות ולפגוע בו באש מדויקת". לדברי בן ברוך, "התעשיות הביטחוניות הישראליות מגיבות במהירות לשינויים בשדה הקרב, לדרישות הדחופות ולצרכים המתפתחים של כוחות צה"ל, כמו גם של כוחות ביטחון בעולם".

בין המערכות שמוצגות בתערוכה בוושינגטון גם "מעיל רוח" - מערכת שפיתחה רפאל ומשמשת להגנה על טנקים ועל נגמ"שים מפני טילי נ"ט ורקטות RPG. החברה מציגה גם את מערכת "שרביט קסמים" (שאותה היא מפתחת ביחד עם החברה האמריקאית ריית'יאון), שאמורה לספק הגנה מפני רקטות כבדות, טילים בליסטיים, מל"טים, טילי שיוט ועוד.

במקביל, אנשי רפאל יציגו גם את "כיפת ברזל", שכבר הפכה למותג וזוכה לשבחים רבים בארץ ובחו"ל. חרף הצלחתה הרבה של המערכת במבצעים האחרונים - החברה מתקשה לייצא אותה למדינות בעולם. ברפאל אמרו היום כי מאז שהיא הוכרזה מבצעית בצה"ל, כיפת ברזל הצליחה ליירט בהצלחה מעל 1,200 רקטות.

יצואני הנשק ה-10 בעולם

המאמץ של משרד הביטחון לחשוף טכנולוגיות חדישות של החברות הביטחוניות הישראליות לעולם בא על רקע נתונים מאכזבים שמצביעים על ירידה בהיקף היצוא הביטחוני ב-2013. מנתונים שמסר סיב"ט עולה, כי ב-2013 הסתכם היצוא הביטחוני הישראלי ב-6.54 מיליארד דולר. זאת לאחר שבשנת 2012 הוא הסתכם ב-7.47 מיליארד דולר, וב-2011 הוא הסתכם ב-5.82 מיליארד דולר.

רוב החוזים החדשים שעליהם חתמו החברות בשנה שעברה, נעשו בתחומי השבחת המטוסים, מכלולים ומערכות אוויריות, מערכות תוכנה מוטסות, אמצעי תקשורת ולוחמה אלקטרונית, חימוש מסוגים שונים, מטוסים ללא טייס ומכ"מים. במשרד הביטחון אמרו כי בשנה שעברה השוק התאפיין במגמה של צמצום בתקציבי הביטחון ביעדים המרכזיים של ישראל, ובראשם ארה"ב ומדינות באירופה. גורם נוסף שהשפיע על הביקוש הוא היציאה של כוחות הקואליציה מעיראק ומאפגניסטן.

עוד עולה מנתוני משרד הביטחון, כי ב-2013 הסתכם היקף החוזים של החברות הביטחוניות הקטנות והבינוניות בכחצי מיליארד דולר, וזאת בדומה לשנת 2012.

חרף הירידה החדה ביצוא הביטחוני, ישראל עדיין נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום זה: בדירוגים שונים ישראל נמצאת ברשימת 10 יצואניות הנשק הגדולות.

עם זאת, מנכ"לים של חברות ביטחוניות מרכזיות בארץ הזהירו בשנים האחרונות מהירידה בביקוש למערכות - מצב שמגביר את התחרות בינן לבין חברות נשק גדולות. בנוסף לקשיים של רבות מהחברות בשוקי העולם, בשנה האחרונה מתמודדות רבות מהן - בהן התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל ותעש - גם עם חוב של 2.4 מיליארד שקל מצד משרד הביטחון. במשרד הביטחון אמרו בתגובה כי "עד סוף השנה, כל החובות ישולמו ומדובר בעיכוב של מספר חודשים בלבד".

העולם נוצר את נשקו
 העולם נוצר את נשקו