סיטי: תתכוננו לתמרוץ של 1.1 טריליון דולר לכלכלה הגלובלית

סעודיה מאותתת לחברותיה בקרטל הנפט אופ"ק כי יש להשלים עם מחירי נפט נמוכים יחסית לשנה-שנתיים - והכלכלה העולמית תרוויח מכך

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

מחיר הנפט נושק ל-80 דולר לחבית ושוהה בשפל של 4 שנים, ואנליסטים בסיטי מעריכים כי הנפילה החדה במחירו של הזהב השחור תספק לכלכלה העולמית תמרוץ כלכלי בהיקף 1.1 טריליון דולר.

חבית נפט מסוג WTI נסחרת היום במחיר של 80.7 דולר וחבית מסוג ברנט נסחרת סביב 83 דולר - נמוך ב-20% מהמחיר הממוצע בשלוש השנים האחרונות. המשמעות היא חיסכון של 1.8 מיליארד דולר מדי יום לכלכלה העולמית. לפי סיטי, החיסכון הזה יעלה עם הזמן ל-1.1 טריליון דולר כשלוקחים בחשבון שנפילת הנפט גררה ירידה חדה במחירי שאר הסחורות, בהן המתכות.

מחירי הנפט צונחים על רקע סימנים שקרל הנפט אופ"ק, האחראי לכ-40% מתפוקת הנפט העולמית, לא יפעל כדי לסגור את העודף שנוצר במלאי הנפט. במקביל, תפוקת הנפט בארה"ב וקנדה נמצאת בשיא שלא נראה מאז 1995, בעיקר הודות לטכנולוגיות חדשות כמו טכנולוגיית פצלי השמן שהקפיצה את הפקת הנפט בארה"ב.

השבוע פורסמה כתבה בסוכנות רויטרס בה הועלתה הערכה כי סעודיה, מפיקת הנפט הגדולה ביותר באופ"ק, אותתה לחברותיה בקרטל כי לא תפעל להקטנת ההיצע ולהעלאת מחיר הנפט וכי בכוונתה לסבול מחיר נפט ברמות הנוכחיות של 80-90 דולר אפילו למשך שנתיים. הסיבה, נטען בכתבה, היא הסתכלות של סעודיה לטווח הארוך יותר: הסעודים כנראה מקווים שמחיר הנפט הנמוך יחסית יניא חברות ומדינות מלהמשיך לפתח טכנולוגיות ולהשקיע משאבים בהפקת נפט, מה שיביא בעתיד שוב ללחצי היצע ויחזיר לסעודים את השליטה הבלתי-מעורערת בשוק.

"עבור מרבית הכלכלות, מחיר נפט נמוך יותר משמעותו הפחתת העלויות עבור עסקים ולפיכך צמיחה כלכלית גבוהה יותר", מסרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה בדוח שפורסם שלשום (ג'). מחיר הנפט הנמוך מהווה מעין כרית ביטחון אל מול בעיות אחרות בכלכלה הגלובלית".

מבחינת אופ"ק, ירידה של מחיר חבית נפט אל מתחת לרף ה-80 דולר תחתוך את רווחיו ב-200 מיליארד דולר. רווחי הקרטל עומדים היום על כטריליון דולר בשנה.