פאניקת האבולה בארה"ב: "מרדף" אחר 132 אנשים בטיסה

האחות השנייה בארה"ב שנדבקה בנגיף טסה מקליבלנד לטקסס - ועוררה בהלה

אבולה / צילום: רויטרס
אבולה / צילום: רויטרס

הסיפור הבא ממחיש בצורה הטובה ביותר את החשש הכבד בארה"ב מהתפשטות נגיף האבולה - ואת הצעדים הדרסטיים הננקטים כדי למנוע הידבקות נוספת של אנשים. אחות שנייה בבית החולים בטקסס בו מת חולה אבולה לאחרונה נחשפה כמי שנדבקה בנגיף. הרשויות בארה"ב החלו במעין "מרדף" לאיתור ובדיקת כל 132 הנוסעים שהיו עימה בטיסה מקליבלנד לדלאס - למרות שהסיכוי להידבקות של מי מהם נחשב נמוך.

בעקבות הטיסה של האחות, הרשויות בארה"ב סימנו את כל הנוסעים במטוס כבעלי פוטנציאל לשאת בנגיף. מדובר בטיסה של חברת Frontier Airlines. כמו כן, הרשויות בודקים את כל האנשים שהאחות באה עימם במגע 3 ימים לפני שהמריאה מקליבלנד.

תומס פרידמן, ראש ה-CDC (המרכז למניעת הפצת מחלות), טען כי האחות לא טסה בטיסה מסחרית, עם זאת, לפי סוכנות בלומברג, האחות פנתה מבעוד מועד ל-CDC וטוענת כי איש שם לא אמר לה להימנע מלטוס.

האחות שהתה באוהיו כאשר עובדי משרד הבריאות החלו לתשאל אנשים שבאו במגע עם מטופלים שחשדו כחולי אבולה. לפני שהמריאה לדלאס, היא הודיעה לרשויות כי היא סובלת מחום גבוה, אולם מידת החום ממנה סבלה נמוכה מהרף של ה-CDC המהווה חשד להידבקות באבולה. האחות סבלה מחום של 37.5 מעלות צלזיוס בעוד שהרף המינימלי של ה-CDC לעורר חשד לאבולה הינו 38 מעלות.

"היא דיווחה על טמפרטורת גוף גבוהה יותר אבל לא על חום", טוענים ב-CDC. "היא טסה לטקסס, בילתה את הלילה היכן שבילתה ואז בבוקר דיווחה על חום".

מערכת הבריאות בארה"ב נמצאת בימים אלה תחת מתקפה ציבורית בטענה לאי-נקיטת צעדי בטיחות כנדרש לכאורה, על מנת למנוע את המשך התפשטות האבולה. ה-CDC הודיע בתגובה כי יקים מעין יחידת ימ"מ רפואית שתגיב במהירות למקרי הידבקות בנגיף ותפעל למניעת המשך התפשטותו.