קוצצו ההנחות למאות אלפי חברים במועדוני צרכנות

חברי "חבר", "אשמורת", "הוט" ודומיהם גילו כי את תווי ההנחה לרשתות המזון שנהגו לרכוש, מחליפה הנחה באמצעות כרטיס האשראי ■ אלא שבמקביל צנחה ההנחה מ-17% ל-10% ■ "גלובס" בדק אילו הטבות הם מקבלים

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

יותר מחצי מיליון בתי אב המשתייכים למועדון צרכנות בהתאם למקום עיסוקם בהווה ובעבר, זכאים להנחה שמגיעה ל-10% בקניות בסופרמרקט. מדובר בהנחה משתלמת שמוענקת במעמד החיוב, ובמקרים רבים מקזזת את ההפרשים מול מחירי רשתות מוזלות כמו רמי לוי, ולעתים אפילו מעבר לכך.

מפת ההנחות של מועדוני הצרכנות הגדולים כוללת הסכמים בעיקר מול רשתות מגה ושופרסל, כשההנחות משתנות: עמיתי מועדון אשמורת (הסתדרות המורים), מועדון הוט (טכנאים, הנדסאים) ולאחרונה הצטרף להסכם גם מועדון תמורה (ארגון המורים) - מעניקים לעמיתים המחזיקים בכרטיס אשראי של המועדון הנחה של 10% במעמד החיוב ברשת מגה או במגה בעיר ו-5% לרוכשים במגה באינטרנט.

מועדון הייטק זון מעניק את ההנחה הגבוהה לרוכשים אונליין: 7% לקניות במגה באינטרנט. בשלב זה למועדון הייטק זון, שלא פועל עם כרטיס אשראי - אין הסכם המעניק הנחה בחנויות עצמן. מועדון הוט מעניק הנחה של 3.5% במעמד החיוב גם ברשת חצי חינם.

למועדון "חבר" הסכם עם שופרסל, המעניק לעמיתיו 9% הנחה בקנייה ברשתות שופרסל שלי, אורגניק מרקט והרשת החרדית יש בשפע. בקניות באתר שופרסל אונליין ובשופרסל דיל ההנחה מסתכמת ב-6%. ההסכמים אינם כוללים הנחות בפורמט המוזל של מגה, YOU ובתת הרשת שופרסל דיל אקסטרה.

כדאי לשים לב כי לאורך השנה, בתקופת החגים, חלק מהעמיתים זכאים להנחה גבוהה יותר המגיעה ל-15% מהמחיר בקופה: במהלך הקניות לראש השנה ההנחה לעמיתי אשמורת בסניפי מגה ומגה בעיר עמדה על 15%.

עוד יצוין כי ההנחה ברשתות השיווק עדיין אינה גורפת לכל מועדוני הצרכנות: לעמיתי מועדוני שלך (עובדי רשויות מקומיות) ולעמיתי מועדון טוב (עובדי מדינה) עדיין אין הסכם המקנה הנחה ברשתות שיווק - ככל הנראה הסכמים כאלה ייחתמו בטווח הקרוב.

ההנחה עברה לאשראי והתכווצה

אם עד לא מזמן תווי ההנחה היו תווי נייר או תווים מגנטיים המשמשים אמצעי תשלום בפני עצמם, היום חלק גדול מההנחות ניתנות באמצעות תשלום בכרטיס האשראי עצמו.

הנחה במעמד החיוב באמצעות כרטיס האשראי בהחלט נוחה, שכן אין צורך לנקוט בפעולה מקדימה אלא רק לזכור את איזה כרטיס אשראי לשלוף מהארנק במעמד התשלום, אלא שבמועדונים הגדולים, כמו "חבר" או "אשמורת", מדובר בצמצום משמעותי בהיקף ההנחה שניתנה לעמיתים עד כה ברשתות השיווק, שטיפסה ל-17% באמצעות רכישה מקדימה של תווי שי שהיו תקפים לרשתות אופנה, חשמל ולרשתות שיווק. הטבה זו כאמור בוטלה במהלך החודשים האחרונים, כך למשל היא אינה תקפה עוד לעמיתי "חבר" שהיו זכאים לרכוש תווי שי ב-17% הנחה מערכם למימוש בין היתר בסניפי שופרסל שלי (ההנחה בסניפי הדיסקאונט עמדה על 7% משום שהתווים מומשו ב-90% מערכם) או עמיתי הוט שהיו זכאים להטבה דומה ברשת מגה.

הנימוק לביטול ההנחה הזו מתמקד בתיקון מספר 36 לחוק הגנת הצרכן, שנכנס לתוקפו בקיץ האחרון, והקובע מימוש אחיד לתווי השי בכל הרשתות - לפיו קיזזו מגה ושופרסל את ההנחות שהעניקו למוסדות ולחברות ברכישת תווי הקנייה בין אם כשי לחג או לקנייה לאורך כל ימות השנה.

חלק מהמועדונים מאפשרים לעמיתים לרכוש תווי שי נטענים, אך אלה אינם מכובדים על-ידי מגה (רב תו) או שופרסל (תו הזהב). עמיתי אשמורת, למשל, רשאים לרכוש תווי קנייה שהמועדון עצמו מנפיק למימוש במגוון רשתות אופנה, ספרים, חשמל וכדומה (ללא רשתות שיווק), בהנחה של 15% מערכם (בחגי תשרי ובתקופת פסח ההנחה עומדת על 20% מערך התווים).

מצמצמים פערים

עד כמה משתלם לקנות בתווים? כדי לבדוק זאת השווינו בין סל הכולל 33 מוצרים הנמכר במגה לפני ואחרי הנחה של 10%, לבין מחיר הסל אצל רמי לוי. הבדיקה מעלה כי חברי המועדונים אשמורת, תמורה והוט, הזכאים לאותה הנחה במגה, יקנו את הסל שם במחיר הדומה למחירו אצל רמי לוי ללא הנחה.

מחיר הסל לפני הנחה ברשת מגה הוא 608 שקל, במגה באינטרנט המחיר דומה ועומד על 605 שקל וברמי לוי אותו סל יעלה 560 שקל: אלא שאחרי 10% הנחה שלה זכאים העמיתים במעמד התשלום - מחיר הסל ירד ל-547 שקל - 13 שקלים פחות מזה של רמי לוי. גם הקונים אונליין מצמצמים את הפער: אחרי הנחה מחיר הסל במגה הוא 575 שקל, לעומת 560 שקל ברמי לוי.

אונליין בהנחה

סגמנט שהתווסף למפת ההנחות דרך מועדוני צרכנות מתייחס לקניות ברשתות דרך האינטרנט: הנחה של 5% ניתנת לקונים במגה באינטרנט דרך כרטיס אשראי של מועדוני אשמורת, תמורה והוט, הנחה של 6% לעמיתי "חבר" באתר שופרסל אונליין, וכאמור לעמיתי מועדון הייטק זון הנחה של 7% ברכישה מקוונת באתר מגה (באמצעות הזנת קוד).

תחום האונליין מצוי במגמה של שינוי: עוד רשתות מצטרפות למכירה המקוונת, ובמקביל, המחירים, שהיו הגבוהים ביותר מבין הפורמטים של הרשתות - ירדו בשיעורים ניכרים. מדוע? גם בגלל יכולת ההשוואה הפשוטה והשקופה, וגם בגלל התחרות שהכניס רמי לוי לזירה האינטרנטית, מה שאילץ את שופרסל ומגה לצמצם את הפערים (למרות שאזורי החלוקה של לוי עדיין מוגבלים יותר). בנוסף, נכנסו לזירה הזאת אתרים נוספים דוגמת סיטון (siton.co.il), המשווק מוצרים יבשים במחירים נמוכים, ודוגמת הביתה ובלה, שמשווקים מוצרי פארם, טואלטיקה, היגיינה וניקיון במחירים תחרותיים.

רשת COST365 תתחיל לשווק באינטרנט באמצעות אתר מיי סופרמרקט

הזמנת מוצרי סופר באינטרנט הולכת ונעשית נפוצה, והשבוע מצטרפת לרשתות המאפשרות הזמנה באינטרנט COST365 - רשת הסופרמרקטים של המשביר לצרכן. הרשת לא מאפשרת הזמנות באמצעות אתר משלה, אלא דרך אתר מיי סופרמרקט (MySupermarket.co.il).

תחילה יופעל השירות בפתח תקווה, כפר סבא, הוד השרון, קריית אונו, גבעת שמואל וצפון תל אביב, מתחילת נובמבר באזור כרמיאל ובסופו של תהליך בכל האזורים בהם הרשת פרוסה. המחירים באתר זהים למחירי הקנייה של הסניף (כשמבצעים נוספים עשויים להוזיל אותם).

עלות המשלוח 25 שקל, כשבתקופת ההשקה יוענק למצטרפים שובר מתנה בגובה 50 שקל למימוש ברשת האם "המשביר לצרכן".

אתר My Supermarket מציע לרוכשים אונליין מנגנון השוואת מחירים בין סלי הקניות שמציעים הסופרמרקטים המקוונים כולם, ורכישה בכל אחד מהם תוך אפשרות לפיצול הקנייה. כיום מציעות בו את מרכולתן שופרסל, מגה, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי, וכאמור, cost 365.

התחרטתם על עסקה שביצעתם? כך תדעו אם אפשר לבטלה

מי מאיתנו לא ביצע מימיו עסקה שהתחרט עליה? כמה פעמים באמת ניצלתם את זכותכם לביטול, ובאילו מקרים לא ידעתם כלל אם אתם יכולים לחזור בכם? שירות מקוון חדש שמשיקה המועצה לצרכנות בתום תקופת הרצה שקטה, "צרכנות בקליק", נועד לסייע במיוחד סביב הנושא הסבוך הזה ולאפשר לצרכן לברר אונליין את זכאותו לביטול עסקה שביצע - בין אם זו "עסקת מכר מרחוק" "עסקת רוכלות" או "עסקה אחרת" - שנעשתה בחנות, באירוע מכירות וכדומה.

השירות נבנה בעזרת מערכת שאלות לבירור פרטי המקרה המדובר, שאמור להוביל למענה ברור לסוגיה: שאלות הנוגעות לאופן ונסיבות ביצוע הרכישה, לסוג המוצר או השירות, לשווי הרכישה, לסכום המשולם, לשימוש אפשרי במוצר לאחר הרכישה, למניפולציות אפשריות המופעלות על הקונה ועוד כהנה וכהנה. במקרים בהם רשאי הצרכן לבטל את העסקה, הוא יקבל כלים מעשיים למימוש זכות הביטול: מדריך זכויות המתאים למקרה הפרטי שלו ומכתב לספק השרות/המוצר, המנוסח מראש למתן הודעת ביטול ומותאם לנסיבות המקרה הספציפי. אותו מדריך מכיל הסבר מפורט על אופן מימוש זכות הביטול, זכות ההשבה ופיצוי, ושיעור דמי הביטול שעליו לשלם. את השאלון ניתן למצוא באתר המועצה לצרכנות (consumers.org.il).

מועדוני הצרכנות-רמי לוי זול ממגה באינטרנט
 מועדוני הצרכנות-רמי לוי זול ממגה באינטרנט

הנחות
 הנחות