3 פקידי ממשלה יוצאים להגנת כיל

עמית לנג, אורנה הוזמן-בכור ויוסי וירצבורגר מגנים על כיל: הגישו דעת מיעוט עם 3 הסתייגויות מהמלצות ששינסקי 2 - וקוראים להקל עוד יותר עם כיל

עמית לנג / צילום: איל יצהר
עמית לנג / צילום: איל יצהר

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג; מנכ"לית המשרד לתשתיות לאומיות, אורנה הוזמן בכור; וראש מינהל רישוי אוצרות הטבע במשרד התשתיות, יוסי וירצברגר; הגישו היום (ב') את הסתייגותם מההמלצות שעולות בדוח ועדת ששינסקי 2.

השלושה, שחברים בוועדה לבחינת החלק של המדינה באוצרות הטבע שלה, מסרו את דעת המיעוט שגיבשו ליו"ר הוועדה, פרופ' איתן ששינסקי, שעות אחדות טרם הגיש את המלצותיו לשר האוצר, יאיר לפיד.

בחוות הדעת שהגישו נכתב כי "אנו חוששים כי ההמלצות המיועדות לתקן עיוות ולאפשר צדק חלוקתי נכון יותר, עדיין עלולות לפגוע במקומות שאליהם לא כיוונה הוועדה, כמו פעילות מחקר ופיתוח והשקעות נוספות. ההמלצות מכוונות גבוה מדי ועשויות לגרום להקטנת האטרקטיביות של ההשקעה בפיתוח המשכי של המשאבים בישראל, ובמקביל - אף לצמצם פעילויות אחרות תוך אובדן מקומות עבודה ותוצר".

לנג, הוזמן ווירצברגר חוששים כי יישום ההמלצות יוביל לפגיעה קשה בתעסוקה בנגב, ובכתב ההסתייגות שהגישו ציינו כי "שיעור האבטלה בדרום גבוה בכ-25% מהממוצע הכלל ארצי והשכר הממוצע בו עמד בשנת 2012 על כ-7,091 שקל. כ-90% מהעובדים הישירים של כיל מתגוררים בנגב, לרבות ביישובים שבהם הנגישות למקומות תעסוקה אלטרנטיביים נמוכה ואין בהם היצע משרות ברמת השתכרות גבוהה. מכאן, יש לשאוב את הזהירות המתחייבת מאתנו בבואנו לקבוע את שיעור מס היתר ואת ההשלכות השונות הקשורות בו".

תמריץ שלילי להשקעות

בכתב ההסתייגות שהגישו, מציינים לנג, הוזמן ווירצברגר כי על הוועדה להקפיד על האיזון שבין הצורך של המדינה להגדיל את הכנסותיה משימוש במשאבי טבע לבין הצורך לשמר את ישראל כיעד אטרקטיבי להשקעות עתידיות בתחום המחצבים. לפיכך, השלושה ממליצים שסך התמלוגים שכיל תהיה מחויבת לשלם למדינה לא יעלה על 48%: "יש בכך אמירה חשובה לטעמנו כי בממוצע אסור שחלקה של המדינה יהיה גבוה יותר מחלקה של החברה המייצרת, מעסיקה ומשקיעה. הפרת איזון זה מהווה תמריץ שלילי להשקעות ויזמות בכלל ובמקרה הנדון בפרט", נכתב.

בהמשך חוות הדעת מתייחסים השלושה גם להחלטת דירקטוריון כיל על סגירת מפעל המגנזיום של הקונצרן בסדום בתחילת שנת 2017 - עת ייכנסו המלצות ששינסקי לתוקף. מדובר במפעל שמפסיד בשנה כ-11 מיליון דולר, והחברה נאלצת לסבסד את המשך פעילותו בשל הזיקה הסינרגטית שמתקיימת עם פעילות הייצור בתחומי הברום והאשלג.

הכלור שמופק במפעל המגנזיום משמש בתהליך הייצור של הברום: "כ-70% מסך ייצור הברום במפעלי הברום של החברה מיוצרים מכלור שמקורו במפעל המגנזיום. סגירת המפעל תביא לירידה חדה בהיקפי הייצור הנוכחיים של מפעל הברום. כושר הייצור של הברום ייפגע וקווי ייצור ייסגרו, אלא אם תשקיע החברה עשרות מיליוני דולרים בהקמת קו ייצור נפרד לכלור. השקעה כזאת עלולה להתברר כלא כדאית, וחלק מפעילות תרכובות ברום שדוחותיה מציגים הפסד - ייסגר", הזהירו.

במפעל המגנזיום שעתיד להיסגר בעוד כשנתיים מועסקים כ-400 עובדים ישירים ועוד 700 עובדים עקיפים. רמת השכר הממוצעת במפעל זה היא 17,000 שקל ברוטו.