נתניהו מזמן את ראשי המפלגות לפגישה משותפת

(עדכון) - הערכות: רה"מ מנסה לייצר תחושה של הקדמת הבחירות, במטרה להעביר במרכז הליכוד את בקשתו להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את ראשי מפלגות הקואליציה לקראת פתיחת מושב החורף של הכנסת. למפגש שיתקיים מחר (ד') הוזמנו יו"ר התנועה ציפי לבני, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

הפגישה מתקיימת על רקע המשבר הקואליציוני שפרץ אמש כשראש הממשלה הודיע ללבני שאין בכוונתו לתמוך בחוק הגיור (חוק הדגל של "התנועה") שהיא מקדמת. נתניהו עדכן את ראשי המפלגות בהחלטתו להתנגד לחוק הגיור בשיחות טלפוניות כבר אתמול. בסביבתו של נתניהו מעריכים שראש הממשלה ינסה ליישר קו עם ראשי המפלגות לקראת אישור התקציב והמשברים הצפויים עם פתיחת מושב החורף של הכנסת בשבוע הבא.

הכותרות בכלי התקשורת על המשבר הקואליציוני שמלוות את המפגש הטעון עם ראשי המפלגות שצפוי למחר משרתות את נתניהו, וככל הנראה הן הסיבה שלשמה זימן ראש הממשלה את הפגישה. נתניהו, המעוניין להקדים את הבחירות לראשות הליכוד לתחילת דצמבר, זקוק לתמיכתו של מרכז הליכוד באישור הקדמת מועד הבחירות הפנימיות, ואווירת בחירות באוויר היא הקלף שבאמצעותו מנסה לשכנע נתניהו את חברי הליכוד כי יש למהר ולקיים בחירות פנימיות כדי להיות ערוכים לבחירות הכלליות.

למעשה, ראש הממשלה מעוניין לנצל את ההזדמנות לקיום בחירות פנימיות כשאין מולו יריב משמעותי שעלול לאיים על בחירתו פעם נוספת. יו"ר מרכז הליכוד, דני דנון, הבהיר כבר כי יאבק בכוונתו של נתניהו.

במערכת הפוליטית מעריכים כי הבחירות הכלליות לכנסת יוקדמו ויתקיימו במהלך השנה הקרובה אולם לא בחודשים הקרובים. חרף ההתבטאויות הלוחמניות של ראשי המפלגות בעקבות החלטתו של נתניהו שלא לתמוך בחוק הגיור, הקואליציה לא תתפרק בשלב הזה וככל הנראה גם התקציב יזכה לתמיכה גדולה בכנסת. עם זאת, נראה כי הקצנת העמדות תוביל בסופו של דבר לבחירות אולם עדיין לא ברור מה יהיה הטריגר.

ועדת הכספים תדון ביוקר המחיה

בתוך כך, ועדת הכספים של הכנסת תדון ביוקר המחיה עם חזרתה של הכנסת לפעילות סדירה: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודיע היום כי יזמן לדיון דחוף בסוגייה את הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה. הדיון יתקיים ביום שני הבא.

יו"ר ועדת הכספים מותח ביקורת על התנהלות הממשלה בנושא. "המצב הנוכחי שבו יוקר המחייה בישראל ממשיך לעלות, כשהנטל כולו על כתפיי מעמד הביניים והשכבות החלשות, בלתי נסבל ומחייב נקיטת צעדים מיידיים", אמר היום סלומינסקי. "ועדת הכספים לא תשב מנגד כשהאזרח הממוצע מתקשה לסיים את החודש ותדרוש מהממשלה תכניות אפקטיביות להורדת יוקר המחייה בהקדם".