יעלון תקף את טורקיה: "אנקרה משחקת משחק ציני"

יעלון נפגש עם בכירים בפנטגון והביע ביקורת חריפה נגד טורקיה ■ קודם לכן, בפגישה עם מזכ"ל או"ם, הבהיר שר הביטחון: ישראל לא תאפשר שיקום עזה אם חמאס ינסה לבנות מחדש את המנהרות

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

שר הביטחון, משה יעלון, תקף הערב (ג') בחריפות את טורקיה בשיחה עם שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, ובכירים אחרים בפנטגון, במהלך ביקור רשמי במשרד ההגנה. למרות שהשיחה היתה סגורה, דאגה לשכת שר הביטחון לפרסם חלק מדברי השר בפגישה, ובכך נתנה פומבי לביקורת הקשה של יעלון על אנקרה. הוקעה כזו היא נדירה. למרות היחסים הצוננים בין שתי המדינות נמנעים אישים ישראלים ממתיחת ביקורות פומביות על טורקיה במאמץ להימנע מהרעה נוספת ביחסים.

על פי הודעת הלשכה, אמר יעלון להייגל: "טורקיה משחקת משחק ציני. חמאס נתמך ע"י טורקיה וקטאר. לחמאס יש שתי מפקדות טרור, באיסטנבול ובעזה. הארגון העביר את מפקדת הטרור שלו מדמשק לאיסטנבול, לטורקיה שהיא חברה בנאט"ו. נציג חמאס בטורקיה הוא סלח ערורי, שמפעיל ממדינה זו טרור נגד ישראל וניסה לחולל הפיכה ביו"ש נגד אבו מאזן".

לא ידוע מה היתה תגובת הייגל על הדברים, אך התנהלותה של אנקרה במלחמה נגד דאע"ש גורמת תסכול רב בוושינגטון. תמיכת טורקיה בכורדים, רכיב חשוב במערכה נגד דאע"ש, אינה שלמה והיא מטילה עליהם מגבלות קשות בגלל יריבותה ההיסטורית עימם. הפלת משטר אסד בדמשק עומדת בראש סולם העדיפויות של טורקיה, והדברת דאע"ש היא יעד משני. לא מן הנמנע, אפוא, שיעלון ביקש להעמיק עוד יותר את הטריז שתקוע בין וושינגטון לאנקרה.

יעלון אמר עוד בפגישה, כי האיום האיראני נותר האיום המשמעותי ביותר וכי צריך לכלול במו"מ עם טהראן את סוגיית פעולות הטרור האיראניות, כפי שנדונות בו פעולות הקשורות בהעשרת אוראניום. "המשטר האיראני שולח זרועות טרור לכל מקום במזה"ת, חותר תחת משטרים ואינטרסים מערביים, מחמש את חיזבאללה ומעביר כסף וידע לארגוני הטרור הפלסטיניים בעזה", אמר יעלון.

על דאע"ש אמר שר הביטחון: "ארגון זה מהווה איום על יציבות האזור וצריך לשאוף לחזק את הכוחות המתונים במזה"ת שנלחמים בו. אפשר לעצור את דאע"ש, אבל זה יהיה תהליך ארוך. הארגון פועל עתה לא רק בסוריה ובעיראק אלא גם בלבנון, שם הוא נלחם בצבא המדינה ובחיזבאללה".

חלק נכבד מדברי יעלון, כפי שפרסמה לשכתו, הוקדש להבעת תודה לארה"ב, אולי במאמץ לכפר על ביקורתו הקשה על שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שאותו כינה זה לא מכבר שר הביטחון "אובססיבי ומשיחי". ברמז לאותה ביקורת, שהעכירה במקצת את היחסים בין וושינגטון לירושלים, אמר יעלון: "גם אם ישנן מחלוקות בין ארה"ב לישראל, אסור להן להעיב על הידידות העמוקה והקשר החם והאינטימי בין שתי המדינות".

"ארה"ב וישראל הן ידידות אמת, והיחסים ביניהן מבוססים על ערכים ואינטרסים משותפים. ארה"ב עומדת לצד ישראל ומסייעת לה לאורך השנים וגם עתה, ואנו בישראל רואים ידידות זו כנכס אסטרטגי ראשון במעלה", אמר שר הביטחון. "חשוב לי להודות לך, למשרד ההגנה ולממשל על הסיוע בפיתוח מערכת 'כיפת ברזל'... וכעת אתם מסייעים לנו בפיתוח מערכת הגנה אקטיבית נוספת".

"אין לישראל ידידה גדולה מארה"ב ומי כמוני מכיר את עומק הקשר ואת חשיבותו", הוסיף יעלון. "בין הממסדים הביטחוניים של שתי המדינות... יש שת"פ חסר תקדים בהיקפו ותרומת האומה האמריקאית לביטחון ישראל היא עצומה ורבת ממדים... תודה על שאתם עומדים לצידנו".

אתמול נפגש יעלון עם מזכ"ל או"ם, באן קי-מון, בניו-יורק ודן עמו על המצב בעזה. שר הביטחון הבהיר, כי ישראל לא תאפשר שיקומה של עזה אם חמאס ינסה לבנות מחדש את המנהרות.

"אנו מעוניינים שתושבי הרצועה יחיו חיים של כבוד ורווחה; אנו רוצים שהם יבנו מחדש את בתיהם ויחזרו לחיים נורמליים", אמר יעלון. "אך אנו מודאגים מאוד מהאפשרות שחמאס ינסה לשקם את המנהרות, מפני שהארגון הכריז שבכוונתו לעשות זאת. אם אכן כך יקרה, ישראל לא תתיר הכנסת חומרי בניין לעזה".

בראיון לצ'רלי רוז מבלומברג, ששודר ברשת הטלוויזיה הציבורית בארה"ב, אמר יעלון, כי הפלסטינים אינם מעוניינים בפתרון של שתי מדינות אלא רק בהשמדת ישראל. "מטרת הפלסטינים אינה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 אלא להשמיד את המדינה היהודית", אמר יעלון. "זו הסיבה לכך שהם מעולם לא השתמשו בביטוי 'שתי מדינות לשני עמים'. הם אינם רוצים להכיר בישראל כמדינה יהודית".