בלומברג: מלחמת המטבעות חזרה, וישראל היא אחת השחקניות

בבלומברג מציינים כי המטרה המרכזית של מלחמת המטבעות הפעם היא לא השגת צמיחה טובה יותר אלא התמודדות עם בעיית הדפלציה ■ ישראל נכנסה לדפלציה בספטמבר האחרון כאשר נרשמה אינפלציה שלילית של 0.3% בשיעור שנתי

תחזית מגדלת / צלם: thinkstock
תחזית מגדלת / צלם: thinkstock

מלחמת המטבעות העולמית חזרה שוב, אך הפעם המטרה המרכזית שלה היא להתמודד עם הדפלציה ולא להשיג צמיחה טובה יותר. כך לפי מאמר שפורסם היום (ד') ב"בלומברג".

היה זה שר האוצר הברזיאלי גידו מנטגה שטבע את המונח "מלחמת מטבעות" ב-2010, לאחר שבנקים מרכזיים ברחבי העולם נקטו במדיניות שנועדה להגביר את הכושר התחרותי של הכלכלות שלהן ע"י החלשת המטבע המקומי. כעת, המצב שונה ומדינות רבות רואות בהחלשת המטבע כאמצעי להתגוננות מפני דפלציה. כך טוענים דיוויד גודמן ולוסי מקין מ"בלומברג".

גודמן ומקין מציינים כי צמיחה נמוכה של המחירים היא בעיה איתה מתמודדות מדינות רבות החל מגוש האירו ועד יפן וישראל, שנחשבת לאחת השחקניות ב"מלחמת המטבעות" המתחוללת בעולם. לפי נתונים שלוקטו ב"בלומברג", התחזיות לפיחות החד ביותר ב-8 מתוך 10 המטבעות במהלך 2015, שייכות למדינות שכבר נמצאות בדפלציה או נוקטות במדיניות אגרסיבית במטרה להחליש את שערי המטבע שלהן.

דיוויד בלום, אסטרטג הפורקס הראשי ב-HSBC, מאשר את הטענות הללו ומציין כי מלחמת המטבעות כלל אינה קשורה לצמיחה.. "אלא ליצא את בעיות האינפלציה שלך למישהו אחר".

נציין, ההתאוששות של כלכלת ארה"ב שבאה לידי ביטוי ברצף נתונים כלכליים חיוביים החל מתחום התעסוקה וכלה בתחום הצריכה והייצור וכן שיפור בתוצאות של חברות הענק, הובילו למגמה מובהקת וכלל עולמית של התחזקות הדולר מול המטבעות המרכזיים. כך למשל, מחוד יולי הדולר האמריקאי התחזק מול השקל בכ-10% ובכך סייע לבנק ישראל במלחמתו להחלשת המטבע, מבלי לנקוט פעולה אגרסיבית כלשהי.

ישראל נכנסה באופן רשמי למצב של דפלציה בספטמבר - לראשונה מאז 2007 - כאשר מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3% ב-12 החודשים האחרונים. בתחילת החודש, גולדמן זאקס החליט לחתוך את התחזית שלו לגבי השקל מתוך הערכה כי בנק ישראל ימשיך להלחם בדפלציה אם באמצעות הורדה נוספת של הריבית ואם באמצעות צעדים מעין רכישות אג"ח. לכן, האנליסטים בגולדמן זאקס רואים את השקל נופל מול הדולר לרמה של 3.9 שקלים ב-12 החודשים הקרובים. זאת לעומת התחזית הקודמת שעמדה על שער של 3.66 שקלים לדולר.