מסתמן: קבוצת שפיר-אשטרום מובילה במכרז נמל המפרץ

קבוצת שיכון ובינוי ולודרקו הגישה הצעה בהיקף 4.5 מיליארד שקל וקבוצת שפיר הנדסה ואשטרום הגישה הצעה של פחות מ-4.2 מיליארד שקל ■ משקלו של המרכיב הכספי מהווה יותר מ-80%

על פי הערכות, ההצעה שהגישה קבוצת שפיר הנדסה ואשטרום במכרז להקמת נמל המפרץ בחיפה נמוכה ביותר מ-300 מיליון שקל מזו של שיכון ובינוי ולודרקו. משקלו של המרכיב הכספי מהווה יותר מ-80%, ומכאן שהיא מובילה בהתמודדות במכרז על פני קבוצת שיכון ובינוי ולודרקו.

קבוצת שיכון ובינוי ולודרקו הגישה הצעה בהיקף 4.5 מיליארד שקל וקבוצת שפיר הנדסה ואשטרום הגישה הצעה של פחות מ-4.2 מיליארד שקל.

מאחר שהמכרז נותן משקל גם למרכיבים כמו ניסיון, איכות ועמידה בלוחות זמנים, לא ניתן לעת עתה לומר בוודאות כי קבוצת שפיר ואשטרום היא הזוכה. אולם, מכיוון שלמרכיב המחיר מוענק משקל של מעל 80%, כאמור, בבואה של חברת נמלי ישראל לבחון את שתי הקבוצות, ניתן לומר כי בסבירות גבוהה מאד, קבוצת שפיר ואשטרום היא זו שתזכה בהקמת הנמל בחיפה.

ההצעות להקמת נמל המפרץ הוגשו אתמול לחברת נמלי ישראל אשר מקדמת את הקמת הנמלים הפרטיים החדשים באשדוד ובחיפה עבור הממשלה. הקבוצה קיבלה את הצעותיהן הסופיות של שתי הקבוצות הישראליות שמתמודדות על המכרז להקמת נמל המפרץ, ותכריז רשמית מי היא הזוכה בימים הקרובים.

ביוני השנה זכתה חברת PMEC, חברה-בת של החברה הממשלתית הסינית צ'יינה הארבור, במכרזים להקמת שני הנמלים ב-3.35 מיליארד שקל (בעבור נמל הדרום באשדוד) וב-3.5 מיליארד שקל (בעבור נמל המפרץ בחיפה), וניתנה לה האפשרות לבחור איזה מבין השניים להקים. לאחר שהחברה הסינית בחרה להקים את הנמל באשדוד, חנ"י פנתה לקבוצת שפיר הנדסה ואשטרום שהגיעו למקום השני, והציעה להן לבנות את נמל המפרץ בתנאים דומים לאלה שהציעה החברה הסינית.

ואולם, ל"גלובס" נודע, כי השתיים סירבו להשוות את תנאי הצעותיהן לתנאי ההצעה הזוכה שהגישה החברה הסינית. לפיכך, פנתה חנ"י למציעה השלישית במכרז - קבוצת שיכון ובינוי ולודרקו מלוקסמבורג - ואף היא סירבה.

מכאן, ועל פי תנאי המכרז, נאלצה חנ"י לשאת ולתת עם שתי הקבוצות במקביל - תהליך של התמחרות מי מהן תציע את ההצעה הנמוכה ביותר - הצעה שכל אחת משתי הקבוצות הגישה אתמול.