הכפפה החכמה שתתרגם את שפת הסימנים לקולות וצלילים

מתכנתים ומתכנתות, יהודים וערבים, השתתפו בנצרת בהאקתון ערבי-עברי שמטרתו לקרב את החברה הערבית לתעשיית ההיי-טק ■ בפרס הראשון זכתה הקבוצה שפיתחה כפפה שנועדה לסייע לחירשים אילמים לתקשר עם סביבתם

הכפפה שמסייעת לחירשים / צילום: חגי אהרון
הכפפה שמסייעת לחירשים / צילום: חגי אהרון

קרוב למאה מתכנתים, רובם בני ובנות המגזר הערבי, הגיעו בסוף השבוע האחרון לנצרת והשתתפו בהאקתון בן 36 שעות שבו התבקשו לפתח ואף להדגים רעיון טכנולוגי חדשני.

זו השנה השלישית בה ארגון "צופן", אשר הוקם כדי לחבר בין תעשיית ההיי-טק בישראל לבין החברה הערבית, יוזם האקתון (או בשמו העדכני של המרתון הנוכחי - מייקאתון) שכזה. מי שסייעה בארגון, תמכה במתמודדים באמצעות מנטורים ואף העניקה חלק מהפרסים, היא חברת אינטל שמתגאה בכך שהיא המעסיק הגדול ביותר של ערבים בהיי-טק בישראל.

באירוע הנוכחי נכחו כאמור, קרוב למאה מתכנתים (15 מהם יהודים שהשתלבו בקבוצות מעורבות), אשר התחלקו ל-19 קבוצות, ושקדו על יישומו של רעיון. אחת הקבוצות הבולטות באירוע, הייתה Ladies In Code, קבוצה של צעירות בגילאי 18-28, אשר פיתחו אפליקציה אינטרנטית שמטרתה לעזור לסטודנטים ערבים למצוא דירה ושותפים במרכז.

ספאא עיק, מאום אל פאחם, סטודנטית בחוג למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, חברה בקבוצה, מספרת כי היא חשה בצורך הזה על בשרה, וכך עלה הרעיון להקים את הרשת החברתית הייעודית.

את הפרס הראשון, טיסה וכניסה לתערוכת GSM בברצלונה, גרפה הקבוצה שפיתחה את - SUG - Smart Universal Glove. בהאא חליליה, בן 25, שמסיים תואר בוגר במדעי המחשב בטכניון, מספר: "הרעיון שלנו נולד לפני כחודש. אחד החברים בקבוצה מתגורר בעין מאהל, שזה כפר ערבי שבו יש אחוז גבוה במיוחד של חרשים אילמים. הוא ראה את הקושי היומיומי שלהם לתקשר עם אחרים, במיוחד עם ציבור השומעים שלא מבין אותם, ולכן חשבנו על פיתוחה של כפפה חכמה בעלת חיישנים, שבעזרת תנועת האצבעות תתרגם את שפת הסימנים לקולות וצלילים, שאדם שומע יוכל להבין. פיתחנו את האפליקציה על מכשיר אנדרואיד וממנו מגיע הצליל. זה פיתוח טכנולוגי של Sign to Speech".

- את כל זה הספקתם לפתח ב-36 שעות?

"בהתחלה חשבנו לתרגם את התנועה באמצעות מצלמה, אבל זה פחות שימושי. ככה הגענו לחיישנים. כשיש מצלמה היד חייבת להיות מולה, במקרה של חיישנים זה לא משנה. העבודה הקשה באמת הייתה באירוע עצמו. היה מסובך להכין את הכפפה, ולכן ישבנו על זה עד 4 לפנות בוקר. הדיוק מאוד חשוב. בסוף האירוע הספקנו לתרגם חלק משפת הסימנים של השפה האנגלית, וזה הספיק לזכייה, אבל אנחנו רוצים להמשיך ולפתח, כי מדובר באביזר שיעזור למיליונים".