בן משה ואלשטיין מקדימים השקעה של כ-140 מ' ש' באי.די.בי

בעלי השליטה מנסים לעצור את המפולת: יקדמו הנפקת זכויות שתוכננה לסוף השנה ■ אי.די.בי גם תפעל לאיחוד פונקציות בהנהלת החברה ובדסק"ש במטרה לחסוך עלויות

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

התקופה הלא פשוטה העוברת על אי.די.בי פתוח הובילה את צמד בעלי השליטה, מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, להקדים חלק מתוכניות ההשקעה שלהם בחברה. אי.די.בי עדכנה בסוף השבוע כי דירקטוריון החברה החליט לגייס הון באמצעות הנפקת זכויות בהיקף של 180-250 מיליון שקל. ההנפקה תוכננה במקור לסוף השנה.

טרם נקבעו מבנה ההנפקה, עיתויה ותנאיה. באי.די.בי הוסיפו כי צמד בעלי השליטה יקדימו חלק מהתחייבותם כלפיה על פי הסדר החוב, ובמסגרת ההנפקה ישקיעו 69 מיליון שקל כל אחד.

בן משה ואלשטיין, שכבר הזרימו במסגרת הסדר החוב כ-1.2 מיליארד שקל לאי.די.בי אחזקות ולנושיה, נדרשים להעביר לחברה כחצי מיליארד שקל נוספים עד סוף 2015, והסכום שיזרימו בהנפקה הקרובה מהווה את יתרת התחייבות ההשקעה שלהם עד סוף 2014. התחייבויותיהם על פי הסדר החוב כוללות גם ביצוע הצעת רכש ל-60% ממניות הציבור באי.די.בי פתוח בשנים הקרובות, במחיר המשקף פרמיה של כ-150% לעומת שווי המניה כיום.

במקביל לגיוס ההון המתוכנן הודיעה היום אי.די.בי כי דירקטוריון החברה החליט לפעול לקידום איחוד פונקציות ניהוליות בחברה, ובחברה הבת המרכזית שלה, דסק"ש, במטרה לחסוך עלויות. כיום בידי אי.די.בי פתוח 74% מהונה של דסק"ש, שבאמצעותה היא מחזיקה בכמה חברות, שהמרכזיות שבהן הן שופרסל, סלקום, נכסים ובנין ואדמה (לשעבר מכתשים אגן).

רק לפני כמה חודשים הזרימו בן משה ואלשטיין 650 מיליון שקל לאי.די.בי פתוח, והשלימו את השלב הראשון בהסדר החוב בקבוצה. אלא שבזמן האחרון התגבר הסנטימנט השלילי בניה"ע של החברה, שעלה מדרגה בשבוע האחרון.

זאת בין היתר בעקבות חוסר ההצלחה של צמד בעלי השליטה לקדם מהלכים משמעותיים בחברות הקבוצה, שמעורר את חששות המשקיעים לגבי עתידה של אי.די.בי פתוח.

כך, איבדה מניית החברה 11% מערכה תוך שבוע, והשלימה צניחה של 23% בחודש האחרון. היום המשיכה המניה לרדת ב-4.4%, והיא משקפת לחברה שווי של קצת יותר מ-900 מיליון שקל. גל הירידות כיווץ את שווי החזקותיהם של בן משה ואלשטיין במניות אי.די.בי ל-540 מיליון שקל - מחצית הסכום כל אחד - שווי המשקף לשניהם יחד הפסד "על הנייר" של יותר מחצי מיליארד שקל על השקעתם.

סדרות האג"ח של אי.די.בי נסחרות גם הן בכיוון שלילי. הן סבלו מירידה שבועית של עד 10%, והן נסחרות בתשואות בסביבות 8%. היום נהנו האג"ח מעליות שערים. בעקבות ההרעה במצב, בוחנים מחזיקי האג"ח הפרטיים את האפשרויות העומדות בפניהם, כולל צעדים משפטיים.

הדוחות הכספיים של אי.די.בי פתוח למחצית 2014 לימדו שהחברה עוד רחוקה מיציבות פיננסית: הערת "עסק חי" ממשיכה ללוות את דוחותיה, ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לכמה בעיות משמעותיות, בהן גירעון של 335 מיליון שקל בהונה העצמי, ירידה בהיקף הדיבידנדים שמחלקות החברות שלה, הצורך בהסדרת אמות המידה הפיננסיות מול הגורמים המממנים ועוד.

"חברי דירקטוריון דסק"ש כשלו"

גם בחברה הבת דסק"ש יש לאי.די.בי צרות, ובימים האחרונים שלחו בעלי מניות בחברה, המחזיקים ב-5.1% מהונה, מכתב לחברה, היוצא נגד הימנעותה של דסק"ש מלחלק דיבידנדים אחרי פרסום דוחותיה לרבעון השני של השנה.

במכתב טוענים בעלי המניות, באמצעות עוה"ד גיא גיסין ותומר אלטמן, כי "חברי הדירקטוריון כשלו במילוי תפקידם ובעמידה בחובות הזהירות והאמון שלהם, תוך הפקרת החברה לאינטרסים זרים, ותוך פעולות או מחדלים בניגוד לתכלית החברה, בניגוד להוראות הדין, בניגוד להצהרות החברה ומטרות שהציבה ודיווחה עליהן לציבור, והכל תוך רשלנות ו/או עצימת עיניים".

עוד מציינים גיסין ואלטמן במכתב, כי "החברה מחזיקה סכומים במזומן העולים בכ-500 מיליון שקל על סך התחייבויותיה לשנתיים הקרובות". הם מעריכים כי סך הנכסים הנזילים במטה החברה מסתכם ביותר מ-2 מיליארד שקל, מול התחייבויות שלשנתיים הקרובות מגיעות ל-1.5 מיליארד שקל. כמו כן הם מציינים כי יתרת הרווחים הראויים לחלוקה של דסק"ש על פי הדוחות הכספיים האחרונים עומדת על 745 מיליון שקל.

גיסין ואלטמן מציגים שורת טענות שלפיהם מראות כי "האינטרסים הזרים של בעלת השליטה בחברה (אי.די.בי פתוח), ובפרט של בעלי השליטה הפרטיים המשמשים כיושבי ראש הדירקטוריון, למנוע או לעכב חלוקת דיבידנד, לא רק שאינם שיקולים ראויים או רלבנטיים, אלא שהם שיקולים זרים שאל לו לדירקטור סביר לתת להם משקל כלשהו בעת שנבחנת על-ידיו חלוקת דיבידנד".