נעילה שלילית בת"א לאחר הריבית; כיל ירדה 1.9%

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ■ כיל מוכרת חטיבה בכ-250 מיליון אירו ■ ירידות שערים בוול סטריט

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

המסחר בבורסה של תל אביב ננעל היום (ב') בירידות שערים של כ-0.2%, לאחר הודעת הריבית של בנק ישראל, שהותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.25%. בבורסות העולם נרשמות ירידות שערים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

בנק ישראל הודיע היום על הותרת הריבית במשק לחודש נובמבר על כנה ברמה של 0.25%. "הוועדה המוניטרית סבורה שהשפעות הפחתות הריבית האחרונות, לרמה של 0.25%, טרם באו לידי ביטוי מלא בפעילות ובאינפלציה, והחליטה להותיר החודש את הריבית ללא שינוי", נכתב בהודעת הריבית, שם נרמז גם כי ייתכן שהבנק ישיק תוכנית הרחבה כמותית בהמשך.

"בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו. "סביבת האינפלציה המשיכה לרדת החודש. לפי האינדיקטורים שנוספו הפעילות ברבעון השלישי האטה ואולי אף ירדה, בעיקר בשל מבצע 'צוק איתן'. לאור הפחתות הריבית והתחזקות הדולר בעולם, השקל נחלש החודש ב-2.8% במונחי השער האפקטיבי. המשך הפיחות יתמוך בהתאוששות היצוא ובהחזרת האינפלציה אל תוך היעד".

אנליסטים בשוק ההון ציפו כי בנק ישראל יפחית את הריבית ל-0.1%-0.15% וכמו כן שהבנק ירמוז על כוונתו להשיק תוכנית הקלה כמותית.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, העריך היום בסקירתו השבועית כי בנק ישראל לא יוריד היום את הריבית. חברון מציין כי "שיעור האינפלציה הצפוי לפי שוק ההון ולפי תחזיות החזאים המשיך בחודש אוקטובר במגמת הירידה שאפיינה אותו מתחילת השנה. לפי שוק ההון, שיעור האינפלציה הצפוי לשנה הראשונה הינו 0.9%, כאשר החזאים מיישרים בממוצע קו עם הערכה זו. מדובר בירידה נוספת בציפיות האינפלציה, הפעם אל מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה אותו קבע בנק ישראל. לכאורה נראה כי נתון זה מהווה טריגר מספק להורדה נוספת של ריבית הבנק. עם זאת, לאור ההתחזקות בתקופה האחרונה בשער החליפין, ומאחר שבנק ישראל מעריך את התמסורת שבין שער החליפין למדד בכ-20%-30%, להערכתנו לא תתבצע, לפחות בהחלטה הקרובה, הורדת ריבית נוספת".

בעולם, 25 בנקים באירופה נכשלו ב"מבחני הלחץ" של הבנק המרכזי האירופי - כך לפי טיוטא שהגיעה לידי סוכנות בלומברג ופורסמה אתמול. 105 בנקים עברו את המבחנים, אך מתוך 25 שנכשלו - חמישה בנקים יהיו זקוקים להזרמת הון. בסך הכל הבנקים יצטרכו לגייס 9 מיליארד אירו, לפי דיווח בעיתון האיטלקי "Il Messaggero".

עוד עסקת ענק לחברת כיל

עוד עסקת ענק לחברת כיל . חברת קוריטה (Kurita Water Industries) היפנית, המספקת כימיקלים לטיהור מים, מתקני טיהור ושירותי תחזוקה, תרכוש מכיל את היחידות העסקיות של מוצרי אלומיניום, כימיקלים לתעשיית הנייר וטיהור מים (APW) השייכות למגזר מוצרי התכלית של כיל וממוקמות בלודוויגשאפן ובדיסלדורף, גרמניה, וכן אתרים נוספים של כיל מוצרי תכלית באירופה ובסין. תמורת העסקה הינה כ-250 מיליון אירו.

הירידה החדה בהכנסות חברת האינטרנט בבילון מובילה לעוד שינויים בחברה, והפעם מדובר גם על פיטורי כ-15 עובדים, יותר משליש מעובדי החברה. בבילון דיווחה אתמול לבורסה על שינויים ארגוניים שהיא מבצעת.

חברת הביו-רפואה הישראלית פלוריסטם הודיעה היום כי חוקרים מאוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב (Case Western Reserve) שבארה"ב יערכו מחקר פרה-קליני בתאי הגזע של החברה מסוג PLX-RAD. המחקר יעריך האם תאי ה-PLX-RAD מגדילים את שיעור ההצלחה של השתלות דם טבורי אנושי.