מנכ"ל ישראכרט דב קוטלר פורש לאחר 6 שנים בתפקיד

צבר שכר בעלות מצטברת של כ-30 מיליון שקל ■ הערכות: עם המועמדים להחליפו נמנה רונן שטיין, מנהל אגף בנקאות קמעונאית בבנק הפועלים

לאחר שש שנים בקירוב בתפקיד, הודיע היום (ב') מנכ"ל ישראכרט דב קוטלר כי לא יחדש את החוזה שלו המסתיים בפברואר הקרוב, ובמקום זאת יפרוש מהחברה. קוטלר, שניהל את חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר בישראל, התלבט בתקופה האחרונה אם לחדש את החוזה ובסופו של דבר החליט לפרוש. קוטלר, בן 58, עדיין לא החליט לאן פניו מועדות, אך סביר כי עוד נראה אותו במגזר העסקי.

ככל הידוע, קוטלר פורש על רקע תחושת מיצוי. נראה כי ישראכרט, שבשליטת בנק הפועלים, נמצאת כיום בשיאה במונחי הרווחיות. בתקופה הקרובה אמורה להתהדק הרגולציה על ענף כרטיסי האשראי, בין היתר בעקבות כניסת כרטיס הדביט (כרטיס בחיוב מיידי), שההכנסות מעמלות עליו תהיינה נמוכות משמעותית לעומת ההכנסות מעסקאות רגילות בכרטיסי אשראי. כמו כן מגבלות נוספות בנושא עמלות צפויות לכרסם בהכנסות בענף, וכן נראה כי הרגולטור עדיין לא אמר את המילה האחרונה, ועשוי להטיל מגבלות נוספות על הענף הנשלט בידי 3 חברות בלבד (ישראכרט, לאומי קארד וכאל) - כולן בשליטת הבנקים.

בשנותיו כמנכ"ל ישראכרט צבר קוטלר שכר בעלות נאה של לפחות 27.3 מיליון שקל (לא כולל נתוני 2014 שעדיין לא פורסמו, ועמם יגיע כנראה לשכר של 30 מיליון שקל). חלק מהתגמול ניתן באמצעות הענקת מניות חסומות לבנק הפועלים. אם קוטלר היה נשאר לתקופת כהונה נוספת, היה עליו לגבש הסכם שכר חדש. שכרו של קוטלר בהסכם האחרון הגיע לעלות של יותר מ-4 מיליון שקל בשנה. במצב הנוכחי, שבו האוצר מבקש להחיל מגבלה של 3.5 מיליון שקל על שכר הבכירים במגזר הפיננסים, סביר כי קוטלר היה צריך להסתפק בשכר נמוך יותר. ישראכרט היא אמנם חברה פרטית, ולא נדרש אישור שכר באסיפת בעלי מניות, ועדיין - נראה כי קבלת שכר גבוה מ-3.5 מיליון שקל הייתה כרוכה בביקורת ציבורית. כלומר בשורה התחתונה, אם קוטלר היה נשאר לתקופת כהונה נוספת, הוא היה צריך להסתפק בשכר נמוך יותר משכרו הנוכחי.

מי יהיה המנכ"ל הבא?

עדיין לא הוחלט מי יחליף את קוטלר בתפקיד, ואולם רוב הסיכויים כי יהיה זה מינוי מתוך בנק הפועלים, שכן בסבבי המינויים האחרונים הקפיד מנכ"ל הבנק ציון קינן לקדם אנשים מהבנק. מועמד הנחשב בעל סיכוי טוב להתמנות כמנכ"ל הבא הוא רונן שטיין, המכהן כמנהל אגף בנקאות קמעונאית. שטיין מכהן בתפקיד זה 5 שנים ונחשב מוערך בבנק. שמו אף הוזכר כמועמד להתמנות כחבר הנהלה בסבבים האחרונים. שם נוסף שהוזכר כמועמד אפשרי הוא ד"ר רון וקסלר, ראש החטיבה האסטרטגית בבנק. וקסלר מכיר היטב את ישראכרט שכן לפני תפקידו הנוכחי כיהן כסמנכ"ל מסחר ומכירות של החברה. עם זאת לתפקידו הנוכחי מונה רק לפני כשנה.

העיר את החברה מנמנום

קוטלר החל לכהן כמנכ"ל ישראכרט לפני 6 שנים. לפני כן כיהן במשך שנתיים כמנכ"ל בית ההשקעות פריזמה, שם לא נחל הצלחה גדולה בלשון המעטה (בית ההשקעות התפרק בהמשך ונכסיו נמכרו), ולפני כן כיהן כמנכ"ל בנק אגוד ומנכ"ל ויזה כאל. כאשר קוטלר הגיע לישראכרט, החברה נחשבה מנומנמת יחסית. בשנותיו בחברה הוא ניער אותה, והביא לכך שלמרות התחרות שגדלה, הצליחה ישראכרט לשמור על נתח השוק שלה כחברה הגדולה ביותר עם נתח שוק של 50% בקירוב, וזאת על אף שבתחום העמלות לבתי עסק לדוגמה, היא לאו דווקא הזולה ביותר.

בשנותיו בתפקיד נהנה קוטלר מהצמיחה של הענף, הנובעת מהעלייה בשימוש בכרטיסי אשראי, שאותה ידע לנצל היטב. מחזור השימוש בכרטיסי האשראי של החברה עמד על 111 מיליארד שקל אשתקד, ורווחי החברה עלו ב-6 השנים האחרונות בכ-70% לכ-300 מיליון שקל ב-2013. כאמור, למחליפו של קוטלר יהיה אתגר לא מבוטל לשמור על ההישגים בעקבות התגברות הרגולציה והתחרות בענף.

לא מעט שינויים יצאו לפועל בצמרת שמובילה את ענף כרטיסי האשראי: תוך שנתיים בקירוב התחלפו שלושת היו"רים והמנכ"לים של חברות כרטיסי האשראי בישראל. גם לישראכרט יש יו"ר חדש יחסית - דני קולר. קולר החליף בתפקיד את שמעון גל, שנאלץ לעזוב את הבנק על רקע מערכת יחסים שקיים עם עובדת הכפופה לו.

עלות שכרו של דב קוטלר כמנכל ישראכרט
 עלות שכרו של דב קוטלר כמנכל ישראכרט