לאומי יעניק מימון ב-1.2 מיליארד ש' ליזם הנרי טייק

לאומי וטייקון המלונאות חתמו על עסקה למימון פרויקט היוקרה "מגדלי טיילת דוד", צפונית למגדל האופרה בתל אביב ■ הפרויקט כולל שני מגדלים בני 26 קומות

אחת מעסקאות המימון הגדולות בענף הנדל"ן נחתמה לאחרונה בין טייקון המלונאות הנרי טייק לבין בנק לאומי: ל"גלובס" נודע כי הצדדים חתמו על עסקה למימון בניית פרויקט "מגדלי טיילת דוד", שמקים טייק צפונית למגדל אופרה בתל אביב.

על פי העסקה שנחתמה, בנק לאומי יעמיד מימון בסך 1.2 מיליארד שקל לטובת הקמת הפרויקט, והאשראי הבנקאי אמור לכסות את כל שווי הפרויקט הכולל גם את עלויות הקמת הפרויקט, ואת שווי ערבויות המכר הניתנים לרוכשי הדירות. הצדדים חגגו את החתימה על עסקת המימון בנוכחות טייק ומנכ"ל בנק לאומי רקפת רוסק עמינח, עם עוגה בצורת הפרויקט.

מדובר בקרקע הממוקמת ברחוב הירקון, בין הרחובות הירדן וטרומפלדור, שנמצאת עשרות שנים בבעלות משפחת טייק, והפרויקט המתוכנן עליה כולל שני מגדלים בני 26 קומות, האחד מלון, והאחר מגדל בן 60 דירות יוקרה. בניית הפרויקט, שתוכנן על ידי משרד פייגין אדריכלים, צפויה להסתיים ב- 2016.

ביוני 2013 נמכרה בפרויקט דירה בת 612 מ"ר בקומה ה-17 של מגדל המגורים בסך של 81.4 מיליון שקל, המשתרעת על פני כל הקומה, וכוללת 4 חניות.

טייק הוא בעליו של המלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א, מרדיאן בים המלח וגראנד קורט בירושלים. בנוסף, בבעלותו קרקע בצפון רחוב הירקון, סמוך לגן העצמאות, שעליה שכן בעבר מלון שרתון הישן, ועליו מתכנן להקים מלון נוסף בן 17 קומות.

את טייק ייצגו עוה"ד עמליה משי ומיכל סגמון ממשרד יגאל ארנון, את הבנק ייצגו עוה"ד אסף אנגלרד ומיכל מנדלסון ממשרד המבורגר עברון.

בבנק לאומי אישרו את הידיעה.

השנה האחרונה התאפיינה בירידה בהתחלות בנייה, כאשר יזמים רבים נתקלו בקשיים בקבלת אשראי לפרויקטים, כמו גם בחרו שלא לצאת לבנייה בשל האי ודאות שאפיינה את שוק הנדל"ן, בין היתר בשל תוכנית מע"מ אפס שהביאה לקיפאון בבנייה.

בדיקה שערכה חברת טופ קפיטל, המתמחה בפתרונות מימון ליזמי נדל"ן, מעלה כי לקראת סוף השנה קיימת עלייה של אישורי הלוואות על ידי הבנקים. זאת לאחר שהבנקים חוו ירידה משמעותית בהיקף העסקאות החדשות המוצעות להם למימון וכבר ברבעון השלישי של השנה הבינו שבקצב הזה לא יעמדו ביעדים השנתיים שהציבו לעצמם.

מהבדיקה עולה כי מסתמן ברבעון האחרון של השנה כי חלק מהבנקים אינם עומדים ביעדים שהציבו לגבי היקף הפרויקטים שלהם ייעדו למכור כסף במסגרת השקעות בנדל"ן ותשתיות. ולכן, עבור הבנקים הרבעון האחרון הוא קריטי על מנת להשלים ולהדביק ככל הניתן את תוכנית העבודה השנתית.

גיא רוזן, שותף בחברת טופ קפיטל, מסביר: "חטיבות האשראי בבנקים צריכות לעמוד ביעדים כמו כל החטיבות השונות בבנק, ואם בתחילת השנה הבנקים היו קשיחים יותר במתן אשראי, בחודשים האחרונים של השנה הם צריכים לשחרר קצת את החגורה כדי למלא מכסות. אם הבנק לא עומד ביעדיו, הוא לחוץ יותר לקראת סוף השנה להכניס פרויקטים למימון וליווי. אנו סבורים כי היום זו תקופה טובה להגיש פרויקטים לאישור מימון בבנק, ולקבל תנאי מימון טובים".