עונש חמור לגואל רצון: 30 שנות מאסר בפועל

(עדכון) - זאת בגין הרשעתו בשורה ארוכה של עבירות מין כלפי נשים רבות שחיו עמו ■ ישלם פיצוי כולל בסך 470 אלף שקל למתלוננות ■ לגזר דינו של רצון קדם פיאסקו של שב"ס, ששכח להביאו בזמן מבית המעצר לבית המשפט

גואל רצון / צילום: דרור עינב
גואל רצון / צילום: דרור עינב

‎‎‏"אני לא חשה שמחה מגזר דינו של גואל רצון. השמחה היחידה שלי היא שרצון לא יחזור לעולם לחברה" - כך הגיבה מעיין, אחת מנשותיו לשעבר/קורבנותיו של רצון, לעונש החמור של 30 שנות מאסר שהטילו עליו היום (ג') שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בשל הרשעתו בביצוע שורה ארוכה של עבירות מין, בהן אונס, כלפי נשים שחיו עמו במשך שנים רבות. משמעות גזר הדין היא, ככל הנראה, שרצון ישהה בכלא עד אחרון ימיו.

בנוסף הוטלו על רצון (64) - שזוכה מהאישומים כי ביצע עבירות של החזקה בתנאי עבדות - 30 חודשי מאסר על-תנאי. כמו כן קבע בית המשפט כי על רצון לשלם פיצוי כולל בסך 470 אלף שקל למתלוננות נגדו.

יגאל, בנו של רצון, הגיב גם הוא לגזר הדין ואמר: "מאסר של 30 שנה זה הזוי ולא נתפס לי בראש".

בגזר הדין קיבלו השופטים את עמדת הפרקליטות כי יש להטיל על רצון עונש מאסר ארוך-שנים ומרתיע בשל מעשיו החמורים והחריגים. "לנוכח מספר העבירות החמורות שבהן הורשע רצון, לו היינו פוסקים עונש בנפרד לכל אישום, העונש היה עומד על מספר תלת-ספרתי", קבעו השופטים. "לפיכך אין מנוס מקביעת עונשו באופן שבו תקופות המאסר תחפופנה במידה רבה זו את זו..."

לגזר דינו של רצון קדם פיאסקו של שירות בתי הסוהר, ששכח להביאו מבית המעצר בבאר-שבע לבית המשפט בתל-אביב בזמן לצורך שמיעת גזר הדין. רק לאחר שנוכחו בטעות ובחלוף כמה שעות, הובא רצון לבית המשפט.

‏‎‎‏"טרור נפשי אכזרי"

‎‎לגזר הדין התקבלו תגובות רבות, ובהן של מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, ורד סויד, שאמרה: "יידע כל מתעלל שיש צדק. רצון הפעיל טרור נפשי אכזרי כלפי נשים. חרף העובדה שהוא לא הורשע בסעיף העבדות וסחר בבני אדם, אני מקווה כי העונש שנגזר עליו ירתיע פושעים מסוגו ויעלה את המודעות הציבורית לנזקי השיעבוד הרוחני והפיזי".

‏בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע את רצון ב-8 בספטמבר השנה בביצוע שורה ארוכה של עבירות מין כלפי נשים רבות שחיו עמו. כתב האישום נגד רצון הוגש על-ידי הפרקליטות בפברואר 2010; הוא הואשם בביצוע עבירות אונס, עבירות מין במשפחה, מעשה סדום ובביצוע מעשים מגונים בנסיבות מחמירות ב-21 מנשותיו ובקטינות.

"רצון יצר לעצמו בקרב הנשים מעמד ודימוי של כל-יכול, של מי שניחן בכוחות-על וביכולות ריפוי, הרס וקללה, ובאמצעות אלה רכש שליטה מוחלטת בחייהן, ברצונותיהן, במחשבותיהן, ברגשותיהן ובתפקודן", טענה הפרקליטות.

כתב האישום תיאר כיצד פעל רצון "בדרכי השפעה רבות ומגוונות שנקט כלפי נשותיו, עד שהביא אותן לכדי תלות מוחלטת בו. רצון נטע במתכוון תפיסת מציאות מעוותת אצל נשותיו, והן האמינו והשתכנעו כי כל ישותן, מהותן וחייהן הפיזיים והנפשיים שואבים את חיותן ממנו, וכי ניתוקן ממנו אל תוך העולם החיצון והסובב אותן יביא לחדלונו", כתבה המדינה בכתב האישום. ‏‎‎‏