טיול לסופ"ש: כמה מקומות במדבר שאתם חייבים לראות

מי שמחפש שלווה רחבת-ידיים ושקט גדול, חיבור למדבר ולתיירות קצת אחרת, כדאי לו להכיר מקומות כמו "ימי מדבר" ו"רותמ'ס" באזור פארן שבערבה

להקת קוראים, עופות בר שצבעם כגון החול, נמלטה מפנינו בזעקות שבר ובחבטות כנפיים רועשות. התיישבנו בצלו של צניר פארן, שכבות סלע המתקמרות באלגנטיות זו מעל זו ומעניקות צל נדיר, והתענגנו על המיית היונים בחגווי הסלע. מעבר לזה דבר לא נשמע. דממה חלומית. אל פינת החמד הזו, שאליה מוביל שביל ברור ונוח (סימון שבילים ירוק) הגענו ממושב פארן, שבו התארחנו אצל רותמ'ס (www.rotems.co.il). רותם, בת חוזרת לחקלאים במושב, שבה לפארן עם בחיר לבה, אף הוא רותם.

בניגוד לרוח הנושבת באותם ימים, הם היו הראשונים שלא פנו לכיוון החקלאות. אז, קודם לקריסת ענף גידול הפלפלים, כולם הזהירו אותם שהם עושים טעות. כיום כולם אומרים להם שנהגו בחוכמה. רותם, שבעקבות מסע בהודו נשבתה בקסמי היוגה, למדה שנים והקימה סטודיו ליוגה שמכונה "רוח מדבר", והיא מעבירה בו סדנאות. רותם (הבן) החל לעבוד בעץ ובבוץ. כיום הוא מקים בהזמנה מבנים ברחבי הארץ, ומעביר סדנאות בנייה אקולוגית. בחצר המשק שלהם, סמוך למטע תמרים אורגני, הם הקימו גסטהאוס קטן, שבשלב זה מורכב משתי יחידות דיור הנושקות זו לזו. את היחידות בנו במו-ידיהם, והן נוחות ועשויות בטוב טעם.

בכל אחת מהיחידות ישנו חלון קטן מוגף בתריסי עץ. כשפותחים אותו לא רואים את הנוף אלא את הקש שממנו מורכב חלקו הפנימי של הקיר - הצצה אל נבכי הבנייה המיוחדת. קשה להאמין שגם הרצפה החלקה, יפת הגוונים ונעימת הטקסטורה, נעשתה כולה בעבודת-יד, מבוץ מעורב באפר מדורות. כל אחת מהיחידות, הגדולות והרחבות מהמקובל בענף חדרי האירוח, מאובזרת היטב. יש גם מטבחון ומזרנים שהופכים את המקום למתאים ללינה משפחתית. שתי היחידות נפתחות אל דק גדול, מוצל ומגונן, שלמרגלותיו בריכת דגי זהב טובלת בירק. בסמוך לגסטהאוס ישנה בריכת שכשוך קטנה וצלולה (בין 400 ל-500 שקלים לזוג ללילה, תלוי בחדר).

קצת צפונה מפארן שוכן היישוב הקהילתי צוקים. בסמוך אליו הולך ומוקם על-ידי חברי היישוב מתחם תיירותי ברוח מדברית ואקולוגית. מתחם התיירות הראשון שהוקם כאן הוא "ימי מדבר" (www.desert-days.co.il), פרי חזונם ועמלם של יאיר ורינת. שניהם גדלו רחוק מהמדבר, בתל-אביב ובחיפה. רינת למדה עיצוב גרפי ויאיר - מינהל עסקים. הם חוו חוסר סיפוק מסוים וביקשו דרך לשלב את חייהם בקרבה לאדמה ובעבודת כפיים. תחילה הקימו משק חקלאי עצמאי בכרכור, אך חיפשו מקום שבו הטבע ינכיח את עצמו ביתר עוצמה. בשנת 2005 עברו לצוקים והגשימו את החזון, שבו הם משלבים בין כפר אירוח לאקולוגיה ולחוויית מדבר.

כשמגיעים אל ימי מדבר חונים מחוץ למתחם. רכב חשמלי שקט הוא שמוביל את האורחים ואת ציודם פנימה. מכיוון שמיכון כבד מעולם לא הועלה על השטח הזה, אדמת המדבר נותרה כמעט בלתי פגועה. בקתות האירוח, שרובן מרוחקות זו מזו, משתלבות בגוני האדמה שממנה הן בנויות ומאפשרות פרטיות מוחלטת של אדם עם אהוביו, עם קרוביו או עם חופת הכוכבים שממעל. הבקתות יכולות לאכלס עד שש נפשות. הן נבנו מלבני אדמה, מבאלות קש ומטיח, והן מבודדות באופן מרשים מחום היום ומצינת הלילה. בכל אחת מהן יש פינת שינה, פינת ישיבה עם קמין עצים, פינת קפה או מטבחון, מקלחת מים חמים (החימום בגז) וחצר פרטית מוצלת עם ערסל ועם מעגל מדורה (ארגז אחד של עצי בעירה כלול במחיר). השירותים אקולוגיים; במקום להדיח את האסלה במים מרוקנים אל תוך בור קערת נסורת עץ.

בלב המתחם נמצא ה"חאן", מבנה מקורה, פתוח חלקית מצדדיו שנבנה ברוב טעם. ב"חאן" ישנם מקררים ואביזרי מטבח, כמו גם פינות ישיבה נוחות, המופרדות זו מזו במחיצות בוץ אלגנטיות. מי שרוצה יכול לבשל כאן ארוחות. בסמוך ל"חאן" נמצאת הבריכה, שהיא למעשה שלוש בריכות עגולות וצוננות. הן מדמות גבים בנחל, והמים, שגונם התכול מתריס נגד הצייה שסביב, זורמים מהעליונה לתחתונה (בין 450 ל-550 שקלים ללילה לזוג, 75 לילד, תלוי בסוג החדר ).

בראש הגבעה הסמוכה לימי מדבר ניצבת באופן סוריאליסטי ספה מרופדת המשקיפה על הנוף. מזרחית לה משתרעת הערבה ומעבר לה הרי אדום המאדימים בשקיעה. מערבית לה נשקפים שיפולי הר הנגב, שבהם מסלולי טיול נפלאים כמו נחל מסור והר מסור והנחלים ברק וורדית. אפשר גם לצאת להליכה קלה בשביל לא מסומן שאורכו כשני קילומטרים. השביל מוביל אל גבעות קרטוניות רכות שבהן חבויים מאובנים של שיני כרישים מתקופת הסנון (90-65 מיליון שנה). ה

מאובנים הם ערך טבע מוגן, אך בהחלט מסעיר למצוא אותם. אם יש שיניים מדוע אין שלדי כרישים שלמים? לכרישים אין שלד סידני, אלא סחוסי בלבד, ולכן הוא אינו משתמר. השיניים, לעומת זאת, מתאבנות. מכיוון שלכריש יש כמה מערכות שיניים שמתחלפות כל הזמן, יש מרבצים של מאובני כרישים.

צועדים בשבילם

במלאת ארבע שנים לאסון השריפה בכרמל תתקיים צעדת הכרמל השנייה לזכר 44 הנספים. את הצעדה יזמה ומארגנת נאוה בוקר, אלמנתו של תנ"צ ליאור בוקר שנספה באסון, בסיוע גופים ומתנדבים. הצעדה תצא מחניון האגם ליד קיבוץ בית אורן במסלול מעגלי של 5.5 קילומטרים. ההגעה בשאטלים, מחניון אהרונסון על כביש 721, המחבר בין כביש 4 לכביש 2. 7.11, 12:00-08:30 http://bokerfund.co.il/m