"20 מיליארד ש' למע"מ 0% בזמן ש-35% מילדי ישראל עניים"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן: "מעבר להצלחה הפנומנלית של בנייה ביהודה ושומרון, אני לא רואה שלממשלת ישראל יש פתרון לבעיית הדיור"

"מעבר להצלחה הפנומנלית של בנייה ביהודה ושומרון, אני לא רואה שלממשלת ישראל יש פתרון לבעיית הדיור. תוכנית מע"מ אפס תעלה למדינה יותר מ-20 מיליארד שקל ב-7 שנים, בזמן ש-35% מילדי ישראל עניים ואין כסף להשקיע בתעשייה", כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן, בפתח דיון שעסק בתוכנית העבודה של משרד השיכון וניצול תקציב המשרד בשנים הקודמות. עוד אמר ח"כ ברוורמן כי לדעתו יש לבטל את תוכנית מע"מ אפס ולהתמקד בהגדלת ההיצע.

שר השיכון אורי אריאל הגיב לדבריו של יו"ר הוועדה על המחסור בהיצע ואמר כי אכן מדובר בבעיה המרכזית בשוק הדיור: "בעשור האחרון היו פיגורים שנתיים של עשרת אלפים יחידות דיור בשנה. אחרי 10 שנים הקש שבר את גב הגמל והשוק קרס והוא בעלייה מתמדת. שנת 2013 הייתה מבוזבזת, וב-2014 תהיה עלייה של 10% בשיווקים, ב-2015 עלייה נוספת של 15% ובשנת 2016 יבוא השינוי עם שיווק עשרות אלפי יחידות דיור בשדה דב, בתל השומר ובהרצליה".

השר אריאל גם אמר כי בכוונתו לקדם חוק יסוד בנושא הדיור והוא כבר פועל בנושא מול שרת המשפטים: "לאחר 15 שנה בהם לא נחקק חוק יסוד במדינה, נעשה מאמץ שעוד במושב החורף יהיה חוק יסוד לדיור בישראל".

חברי אופוזיציה העירו לשר כי כבר זמן רב שומעים על תוכניות אך לא רואים כאלו שהתממשו. כך למשל חברה הכנסת איציק שמולי (עבודה) אמר כי: "השר כבר הבטיח שהמחירים יירדו ב-2014, ועכשיו הוא אומר שהם רק ייבלמו והירידה נדחתה". ח"כ יצחק וקנין אמר לשר השיכון: "אל תבטיח שב-2016 המחירים יירדו, כי הבטחות כאלה כבר נשמעו בעבר וזה לא קרה גם כשנגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר אמר את הדברים לגבי השנים שחלפו".

חברי אופוזיציה אחרים טענו כי משרד השיכון מטפח בעיקר בנייה בהתנחלויות ועל כך השיב שר השיכון כי הוא רוצה לבנות בכל הארץ, גם בתל אביב וגם באריאל. "מי שחושב שהוא יכול לעצור בנייה באריאל או בירושלים לוקה בחוסר הבנה, כמו שלא הבינו את דאע"ש. אין מקום בעולם שמעז להגיד ליהודי שהוא לא רשאי לבנות את ביתו רק כי הוא יהודי".

ח"כ סתיו שפיר ביקשה במהלך הדיון לקבל דו"ח מצב על עבודת הצוות שהוקם לקידום שכירות הוגנת, שהיה אמור לסיים את עבודתו לפני חודשים רבים. השר אריאל השיב כי מי שמוביל את הטיפול בחוק השכירות הם משרדי האוצר והמשפטים והוסיף: "אני מוכן לפיקוח על השכירות, אבל צריך להגדיר איך מפקחים". רכזת שיכון באגף התקציבים באוצר, מעין נשר, הוסיפה כי הצוות שבוחן את חוק השכירות נמצא בישורת האחרונה של עבודתו, והדבר יוכרע בשבועות הקרובים.

מנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, ביקש לדעת האם המשרד מתכוון להגדיל את הסיוע בשכר דירה שנשחק במהלך השנים. מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו השיב כי המשרד הגיע לסיכום עם האוצר שיאפשר הגדלת הסיוע לחלק מהזכאים מרמה של כ-3,000 שקלים בחודש לכ-4,100 שקלים בחודש. "השיפור שנראה בשנה הקרובה יהיה גם בקנייה מאסיבית של דירות לדיור הציבורי, וגם בהגדלת הסיוע בשכר דירה", הוסיף בן אליהו.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה תמשיך לעקוב בצורה יסודית אחרי כל מה שקורה. אני יוצא פסימי כי ההבטחות שב-2016 יבוא המשיח זה לדחות את הדברים לאחרי הבחירות וזה כמו אחרי החגים".