ליברמן לשבדים: המציאות פה מורכבת יותר מרהיטים באיקאה

שרת החוץ מרגוט וולסטורם הודיעה כי הממשלה הכירה במדינה הפלסטינית ■ "מדובר בצעד חשוב שמאשר את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית. מקווים שהיום הזה יראה את הדרך עבור אחרים"

אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'
אביגדור ליברמן / צילום: יואב דודקביץ'

שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטרום, הודיעה היום (ה') כי ממשלתה אישרה מוקדם יותר היום צו המכיר במדינה הפלסטינית כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. "היום, הממשלה קיבלה את ההחלטה להכיר במדינת פלסטין", מסרה וולסטרום במאמר שפורסם בעיתון השוודי "דאגנס ניהטר", "מדובר בצעד חשוב שמאשר את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית". בכך הפכה שבדיה למדינה הראשונה החברה באיחוד האירופי המקבלת בהחלטה שכזו.

לדברי וולסטרום, "יחסיה הקרובים של שבדיה עם מדינת ישראל, הושלמו כעת עם יחסים שווים עם הצד השני בפתרון שתי המדינות". היא הוסיפה כי "ההחלטה שלנו מגיעה בנקודה קריטית. בשנה האחרונה ראינו את עיכוב שיחות השלום, החלטות לקידום התנחלויות חדשות בשטחים הפלסטיניים הכבושים וחזרת האלימות לרצועת עזה. ההכרה היום היא תרומה לעתיד טוב יותר לאזור, שחווה הרס ותסכול".

הממשלה השוודית קיבלה את ההחלטה לאחר שנקבע כי המדינה הפלסטינית ממלאת את הקריטריונים להכרה לפי החוק הבינלאומי. "יש שטח, גם אם ללא גבולות מוגדרים", נמסר. בנוסף, שבדיה חזרה והביעה תמיכה בממשלת האחדות הפלסטינית.

שרת החוץ הוסיפה כי מטרת ההכרה, "שאולי תיראה כמוקדמת בעיני גורמים מסוימים", היא לתמוך בפלסטינים המתונים ולקרוא להם לשוב לשולחן המשא ומתן, לתרום לאופטימיות בקרב הפלסטינים והישראלים הצעירים, להפוך את הצדדים בסכסוך ל"פחות בלתי-שווים", ולקדם פתרון המבוסס על שתי מדינות בגבולות 67' כנקודת פתיחה למו"מ, עם ירושלים כבירת שתי המדינות.

בשנת 2009, המדינות החברות באיחוד האירופי אישרו החלטה המגדירה את מוכנותן להכיר במדינה הפלסטינית "בזמן המתאים". לדברי וולסטרום, "כעת, אנחנו מוכנים להתקדם. אנחנו מקווים שהיום הזה יראה את הדרך עבור אחרים".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בירך על ההכרה השוודית, וקרא למדינות אחרות שטרם עשו כן לפעול לאור מעשיה של שטוקהולם. דובר הרשות, נביל אבו רודינה מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "היו"ר מצדיע להחלטה השוודית, אותה הוא הגדיר אמיצה והיסטורית".

למרות שעם תחילת כהונתו, הצהיר ראש הממשלה סטפן לופבן, כי "שבדיה תכיר במדינה הפלסטינית", הצעד הרשמי נחשב מפתיע, והיה צפוי להגיע רק במסגרת התקדמות מדינית במשא ומתן בין הצדדים. "ראש הממשלה אמר כי את הסכסוך בין ישראל לפלסטין ניתן לפתור באמצעות פתרון שתי המדינות, תוך ניהול משא ומתן על פי עקרונות החוק הבינלאומי", נמסר משגרירות שבדיה בישראל.

ביום שישי, שרת החוץ של קרואטיה, וזנה פוסיץ', אמרה כי ארצה "ככל הנראה" תכיר במדינה הפלסטינית בקרוב. בתי הפרלמנט בבריטניה ובאירלנד אימצו בחודש האחרון החלטות הקוראות לממשלותיהם להכיר בפלסטין, אולם מדובר בהחלטות סמליות בלבד, אשר אינן צפויות לפי שעה לגרור שינוי מדיניות.

שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב להחלטה, ומסר: "החלטת ממשלת שבדיה להכיר במדינה פלסטינית היא החלטה אומללה שמחזקת את הגורמים הקיצוניים ואת הסרבנות הפלסטינית. הסיכוי היחיד להגעה להסדר הוא בניהול משא ומתן כנה בין ישראל לפלסטינים".

"צעדים כאלה רק מחזקים את הדרישות הלא ריאליות של הפלסטינים ומרחיקים את ההסדר", הוסיף ליברמן. "חבל שממשלת שבדיה בחרה לנקוט בצעד הצהרתי שיש בו הרבה נזק ואין בו כל תועלת. על ממשלת שבדיה להבין שהיחסים במזרח התיכון מורכבים יותר מרהיט להרכבה עצמית של איקאה ויש לנהוג בענין באחריות וברגישות".