איום סרק: קק"ל "החליטה" להיפרד מרשות מקרקעי ישראל

על פי חוק יסוד, קרקעות קק"ל הן "קרקעות ישראל", וקיימת עוד סדרה של חוקים שלפיהם המדינה היא המנהלת את קרקעות קק"ל באמצעות רמ"י

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

מאז תחילת הקדנציה של הממשלה, כאשר שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל, החלו ללטוש עיניים לעבר 4 מיליארד השקלים שבקופת קק"ל ודרשו לקבל ממנה נתחים, החל בקק"ל מהלך של איומים והתכוננות לקראת היפרדות החברה מהמדינה. נעשתה אפילו עבודת מטה על האפשרות הזאת, כולל בחינת המשמעויות, עד לרמת יתרונות המיסוי שבניהול עצמאי של הקרקעות.

מהבחינה הפוליטית, דווקא חוגי הימין, ובראשם השר אריאל, מביעים תמיכה בהיפרדות כזו. לשיטתם, במקרה של היפרדות, תוכל קק"ל לסרב למכור קרקע לערבים בנימוק שלפי מטרותיה המקוריות היא מחויבת לסייע רק להתיישבות היהודית בארץ ישראל.

האיום של קק"ל, על פי החלטת הדירקטוריון מאתמול (ד') - שמשמעותו לא לחדש את האמנה בין קק"ל למדינה בחודש יוני 2015, ולהתחיל לנהל ולשווק את קרקעותיה באופן עצמאי ונפרד מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) - הוא איום סרק, ולו בגלל סיבה אחת פשוטה: על פי חוק יסוד, קרקעות קק"ל הן "קרקעות ישראל", וקיימת עוד סדרה של חוקים שלפיהם המדינה היא המנהלת את קרקעות קק"ל באמצעות רמ"י.

כתוצאה מכך, דרושה הסכמה של הממשלה לשינוי דרסטי במערך החוקים הקרקעיים של המדינה על מנת לאפשר מהלך כזה. יש סיכוי קלוש עד אפסי שהכנסת תאפשר שינוי כזה, כאשר המתנגדת הראשית תהיה שרת המשפטים ציפי לבני, שלדעתה בכלל צריך להכפיף את קק"ל לביקורת מבקר המדינה במסגרת של מעין "הלאמה" של קק"ל.

כך שעל מנת שקק"ל תוכל ליישם את ההיפרדות הקרקעית, היא צריכה להקים מנגנון משוכלל של ניהול ושיווק עצמאי של קרקעותיה. אין שום יכולת להקים מערך יעיל כזה בפחות מ-5 שנים במקרה הטוב, ולא זה מה ששוק הנדל"ן צריך עכשיו כשמחירי הדירות ממשיכים להשתולל. מצד שני, קק"ל תורמת לא מעט בפיתוח קרקעות ויערות, והמדינה תצטרך למצוא לכך תחליף ומימון.

היפרדות כזו, אם תיושם, תיצור בלגן עצום בשוק הקרקעות. כמעט בכל מתחם תכנוני קיימת תערובת של אדמות המתוכננות על ידי גופי התכנון הממשלתיים ומנוהלות על ידי רמ"י: אדמות מדינה, אדמות קק"ל, אדמות רשות הפיתוח ולפעמים גם אדמות פרטיות. היפרדות כזו תיצור כאוס בתחום שיווק הקרקעות, ובתוצאה יישא דווקא השר האחראי על רמ"י - אורי אריאל - שבאופן פרדוקסלי, מסיבות "לאומיות", תומך כאמור בהיפרדות. בקק"ל מבטיחים שגם במקרה של היפרדות, הפעילות השוטפת בשיווק קרקעות לא תיפגע.

ויש נקודה נוספת. קק"ל מחזיקה קרוב ל-2.5 מיליון דונם, בעיקר באזורי הביקוש מצפון לבאר שבע. מתוך זה, קק"ל רכשה בפועל בעזרת תרומות העם היהודי כמיליון דונם. השאר - קצת פחות ממיליון וחצי דונם - הן קרקעות שקק"ל קיבלה מהמדינה אחרי הפקעות הענק מערבים בהקמת המדינה. עד היום מתנהל ויכוח על שאלת התמורה שהמדינה קיבלה מקק"ל בגין הקרקעות האלה. אם נפרדים - נא להחזיר את הקרקע הזו למדינה.