ג'פרי גולדברג: קרע מתחיל להסתמן בין יהודי ארה"ב לנתניהו

העיתונאי האמריקאי שהכניס את 'צ'יקן-שיט' ללקסיקון הישראלי, חושף בעיה נוספת ביחסי ישראל - ארה"ב: הממסד היהודי לא מבין את התנהלות נתניהו ■ "אם יהודי ארה"ב ייאלצו לבחור בין ערכיהם הליברליים לבין תמיכה במדינה היהודית; המדינה היהודית תפסיד"

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

ג'פרי גולדברג, העיתונאי האמריקאי שהכניס את הגידוף 'צ'יקן-שיט' ללקסיקון הישראלי, חשף אתמול (ו'), במאמר נוסף במגזין "אטלנטיק", בעיה נוספת ביחסי ישראל - ארה"ב: הסתמנות קרע בין יהודי ארה"ב לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

תחת הכותרת "אפילו ידידיה הטובים ביותר של ישראל מבינים שהיא מתנתקת מהמציאות", כותב גולדברג: "חוסר הנוחות שחשו יהודים אמריקאיים מסוימים לנוכח הכיוון שאליו פונה ישראל מתחיל להתפשט לזרם המרכזי של יהדות ארה"ב. בחודשים שחלפו, דיברתי עם המנהיגים של רבים מהארגונים היהודיים הגדולים ביותר (ארגונים שמאוד לא מעוניינים להיות מזוהים עם ארגונים שמאלניים כג'יי סטריט) והשאלה שנשאלה היא: מה ביבי עושה?"

הוא מוסיף: "אם יהודי ארה"ב ייאלצו לבחור בין הערכים הליברליים שלהם (והרוב המכריע של יהודי ארה"ב הם ליברלים) לבין תמיכה במדינה יהודית, שהולכת ונעשית בלתי ליברלית במידה הולכת וגוברת, מדינת ישראל תצא מפסידה, לא המפלגה הדמוקרטית, מכורתו הפוליטית של ברק אובמה ומעוזם של הליברלים האמריקאים, אומרים מנהיגי הארגונים היהודיים הגדולים".

גולדברג מוצא אישוש לדברים אלה במאמר המערכת בגיליון החדש של השבועון היהודי הוותיק "ניו יורק ג'ואיש וויק", שאותו הוא מתאר כאוניית הדגל של העתונות היהודית בארה"ב, עם קו מערכתי פרו-ישראלי, עם אוריינטציה ימין-מרכז, ושעם קוראיו נמנים אלפי יהודים אורתוכסים. מאמר המערכת שואל באופן בוטה האם ממשלת ישראל נעשתה מנותקת מהמציאות, שאלה שפשוט לא היתה יכולה להישאל מעל דפי העיתון הזה עד לפני זמן לא רב.

מאמר המערכת, שנושא את הכותרת "ביבי מתנפל על העולם", מציין שכאשר ממשלת נתניהו הודיעה על תכנית לבנות 1000 יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים "היא היתה מודעת לגמרי לתגובה השלילית שתניב ההחלטה בארה"ב ובקהיליה הבינלאומית".

המאמר מונה חלק מהתגובות השליליות, לרבות הכרזה של הסטייט דיפרטמנט שתכנית הבניה "אינה עולה בקנה אחד עם המאמצים להשיג שלום", ומביא את תשובת נתניהו למותחי הביקורת על תכניותיו: "ישראל תוסיף לבנות בבירתה הנצחית". מאמר המערכת מביא משפטים נוספים מדברי נתניהו: "שמעתי טענות שהבניה שלנו בשכונות יהודיות בירושלים מרחיקה את השלום, אבל למעשה ביקורת זו עצמה היא שמרחיקה את השלום".

"אך יהיה זה הוגן לשאול מי בדיוק יותר מנותק מהמציאות בימים אלה, נשיא ארה"ב ומנהיג העולם החופשי, או מנהיגה של מדינה קטנה, שתלויה כמעט לגמרי בתמיכה אמריקאית (והסיוע השנתי בסך שלושה מיליארד דולר חשוב פחות מהתמיכה שמעניקה ארה"ב לישראל בזירת או"ם ובאין ספור צורות אחרות)", מציין מאמר המערכת ב"ג'ואיש וויק".

והמאמר מוסיף: "סיכון יחסיה של ישראל עם בעלות בריתה החשובות ביותר, רק כדי להוכיח את צדקת טענתה שירושלים אינה עומדת לחלוקה.. הסיכון הזה עובר את מבחן ההגיון רק אם נתניהו יהיה מוכן לצעוד בשלב הזה לבדו. אבל זה לא מה שאזרחיו רוצים וזו תהיה אפוא שגיאה עמוקה".

גולדברג שאל את עורך "ג'ואיש וויק", גארי רוזנבלאט, מה לדעתו יהיו השלכות מאמר המערכת הזה. תשובת העורך: "אני עובד בעיתונות היהודי כבר 40 שנה, והיו זמנים שמי שכתב מאמרי ביקורת על מדיניות ישראל, כמו המאמר הזה, היה צריך לשלם מחיר כבד לקהילה שלו. עכשיו זה לא כך. אופטימיסט יאמר, שהסיבה לכך היא, שהקהילה היהודית נעשתה פתוחה ונאורה יותר. פסימיסט יאמר, שליהודים כבר פשוט לא אכפת, או שהם לא מתחברים לישראל דרך הקרביים, כפי שעשו אבותיהם ואבות אבותיהם. או, בהחלט ייתכן שליהודי ארה"ב אכפת מה שקורה בישראל, אך הם מסתייגים מניהול מדיניות תחת אש".