"וולפסון הוא בי"ח מיותר, לא צריך שום בי"ח נוסף בבאר-שבע"

ד"ר אורית יעקובסון: "באתי לאביגדור קפלן עם כתבה ב'גלובס' על השכר במערכת הבריאות ובאותו הרגע השכר שלי גדל" ■ "הניסיון של שרת הבריאות יעל גרמן לצמצם את הרפואה הפרטית זה "בולשיט"

ד"ר אורית יעקובסון / צילום: תמר מצפי
ד"ר אורית יעקובסון / צילום: תמר מצפי

"בולשיט", זו התשובה הישירה כדרכה של מנכ"לית מכון מור, ד"ר אורית יעקובסון, אחת הנשים החזקות במערכת הבריאותומי שנחשבת למועמדת בולטת לתפקיד המנכ"ל הבא של שירותי בריאות כללית, כשהיא נשאלת על הגישה של שרת הבריאות יעל גרמן ולפיה חיזוק הרפואה הציבורית חייבת לעבור בריסון הרפואה הפרטית.

"כשהמערכת מגיעה לגירעון של מיליארד שקל, אתה מבין שמשהו דפוק בבסיס. הביצה והתרנגולת? ברור מה קדם למה בסיפור הזה - המערכת הפרטית צמחה בגלל הבעיות במערכת הציבורית, ולא להיפך. בכל מערכת יש שומנים, אבל כשאתה נשחק לאורך שנים והגירעון הולך וגדל, ולא בגלל שקופות החולים החליטו לפזר פתאום כספים - לא יעזור להתייעל עוד קצת. יש בעיה בבסיס התקציב - וכולם יודעים את זה, כולל אנשי האוצר, שחותמים בכל פעם מחדש על הסכמי ייצוב עם הקופות ומעבירים את הכסף בתמורה לזה שנתחנן ונהיה ילדים טובים. זו מערכת שלא מתוקצבת נכון ולא מתומחרת נכון. ברגע ששינו את התמחור של ניתוח מסוים בבי"ח ציבורי קיבלת תור בתוך 48 שעות לפעמים במקום המתנה של חודשים, כי פתאום זה השתלם. זה כל הסיפור".

יעקובסון דוגלת ברפואה ציבורית איכותית עם מימון ממשלתי גבוה, אבל קשה להפחיד אותה עם דיבורים על כסף פרטי ורפואת לוקסוס לבעלי אמצעים - היא עושה בדיוק את זה בשנתיים האחרונות כמנהלת מכון מור מקבוצת הכללית וכדירקטורית בביה"ח הפרטי הרצליה מדיקל סנטר (הכללית מחזיקה בו 40%).

למעשה, האסטרטגיה המרכזית שלה במכון היא הגדלת ההכנסות משירותים פרטיים שניתנים למבוטחים המגיעים ישירות, ללא טופס 17 מהקופות. כך היא השיקה לאחרונה את "מור לאישה", מרפאה פרטית שמוקמה (איך לא) מול מרכז שוסטר ברמת אביב בהשקעה של 40 מיליון שקל. את המכשור המתקדם תמצאו גם בסניפים ה"ציבוריים" של המכון, אבל שם המשחק ב"מור לאישה" הוא זמינות גבוהה יותר של מומחים, טיפול רציף ומהיר והכל באווירה מוקפדת של פרקטים ברצפות וכיורים מעוצבים בשירותים.

לצד הרופאים הקונבנציונליים יותר תוכלו למצוא שם גם דיאטנית, פסיכולוגית וסקסולוג. "בתי חולים עובדים כבתי חרושת, ובמרפאות של קופות החולים יש לך מסות של מטופלים ואתה בדרך כלל לא יכול לבחור את מי שאתה רוצה כמטפל אלא אם תמתין יותר זמן. אני, לעומת זאת, אמרתי לעצמי שאני רוצה ליצור פה בוטיק, וזה מה שעשיתי".

את העולם של הכסף היא מכירה מקרוב מאוד: היא נולדה כאורית טרייבטש למשפחה שעסקה בשיווק בשר (בן דודה השני קובי טרייבשט הוא מייסד רשת טיב טעם - ש.נ), ואילו בעלה מאיר יעקובסון הוא איש עסקים שניהל בעבר את החברה הממשלתית שעסקה בהפרטת הבנקים (נכסים מ.י).

"כשנכנסתי לתפקיד מנהלת מחוז ת"א בכללית גיליתי שבית החולים איכילוב מעניק לנו הנחה עלובה של 4%, וביה"ח וולפסון הנחה של 2%-3%. סיימתי עם הנחה של 28% באיכילוב ו-31% בוולפסון. על אשפוזים מיותרים הם שילמו לי קנסות. איפה אני בין סוציאליזם לקפיטליזם? באמצע", היא אומרת.

מצד אחד את והנהלת הכללית התנגדתם נחרצות להכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים בשם הפגיעה בשוויוניות, ומצד שני, אתם מחזיקים בעצמכם מרכזים פרטיים ואפילו מגדילים את הפעילות שלהם. איך זה מסתדר? מה ההבדל בכלל?

"אצלנו יש חומה סינית, זה ההבדל. בניגוד למכבי שתוציא טופס 17 לטיפול באסותא גם אם יש לה אלטרנטיבה קרובה או זולה יותר, המחוזות של הכללית לא ישלחו מבוטחים למכון מור אם יש להם ספקים מתאימים יותר. אני לבד פה, אין לי גב מהבחינה הזו מהקופה ואני חייבת להיות תחרותית. תמיד יהיה מי שיבחר בבית חולים פרטי כדי להגיע לרופא מסוים או כדי לשמור יותר על פרטיות, וזה בסדר. הבעיה היא בערבוב בין רפואה ציבורית לרפואה פרטית, כי כשאתה מאפשר לבית חולים ציבורי לגבות כסף פרטי אתה יוצר עבורו תמריץ להעדיף תמיד את המטופל הפרטי, בדיוק כפי שמעדיפים היום את התייר הרפואי שינותח ברגע שהוא מגיע לארץ בלי תורים. אין עוד מקום בעולם שמערבב בין פרטי לציבורי חוץ מארה"ב, ותראה מה קורה עם הרפואה שם".

- איך זה שרואים ושומעים רק את מכבי נלחמת נגד התוכנית להטיל מס מיוחד על הכנסות בתי החולים הפרטיים כדי לרסן את הפעילות שלהם? הכללית לא מתכוונת להילחם למרות שהיא מחזיקה נתח גדול במדיקל סנטר?

"הכללית עוד תילחם... היא תילחם. לא יעזור להטיל מגבלות על הרפואה הפרטית, זה רק יגדיל את הבעיות במקום לפתור אותן, כל זמן שלא פתרת את הבעיה היסודית - והיא בסיס התקציב של המערכת הציבורית. זו מערכת שנאנקת ממחסור בתקציבים. כשהמערכת הציבורית תעבוד כמו שצריך, אתה תראה ירידה בפעילות הפרטית בלי להטיל שום מגבלה או סנקציות עליה".

- את מזדהה עם הטענה שמשרד הבריאות דואג יותר לבתי החולים הממשלתיים לעומת קופות החולים?

"ללא ספק. משרד הבריאות לא יודע מה זה רפואת קהילה ולא מכיר את הקהילה. הוא הבעלים של בתי חולים אז הוא מכיר בתי חולים. איפה שהמשרד כן אמור היה להכיר את הקהילה, באמצעות מרפאות בריאות הנפש שבבעלותו, אתה רואה את התפקוד שלו - קטסטרופה. לשמחתי, הרפורמה שתעביר את מרפאות בריאות הנפש לאחריות קופות החולים אמורה לצאת לדרך, ואני בזמנו חתמתי על ההסכם הזה מטעם הכללית כשהייתי סמנכ"לית קהילה בקופה. ממה נובעת ההעדפה הזו לבתי החולים? מהרגע שאתה מתפעל משהו בעצמך, מטבע הדברים האנרגיה שלך הולכת לתפעול".

- את טוענת שלא כל בית חולים צריך להיות אוניברסיטאי, כזה שמלמד סטודנטים לרפואה ומעסיק סטאז'רים, למרות שגם בכללית כל בתי החולים הם כאלה. רק במרכז צריכים ללמד את הדור הבא?

"צריך 5-6 בתי חולים גדולים כאלה בארץ, לא יותר. אם אתה מדבר על מאקרו כלכלה, היתר מיותרים לחלוטין. פי 1.5 עולה לך להחזיק בית חולים כזה, לעומת בית חולים שמספק שירותי רפואה בלי לעסוק בלימוד. באותה מידה, לא כל בית חולים צריך להחזיק את כל המחלקות וההתמחויות וגם במרכז הארץ יש כפילויות מיותרות. מי צריך את וולפסון למשל בחולון? למה צריך כל כך הרבה בתי חולים באזור המרכז? על וולפסון לגמרי הייתי מוותרת. הוא בית חולים מיותר איך שלא תסתכל על זה. אמרתי את זה בעבר למנהל ביה"ח, אמרתי את זה למשרד הבריאות ואני אומרת את זה שוב גם עכשיו".

- גם על התוכנית להקמת בית חולים ציבורי נוסף בבאר שבע היית מוותרת?

"כן, ממש לא צריך עוד בית חולים בבאר שבע. צריך לחזק את סורוקה ולהגדיל אותו, לא להקים לו מתחרה. אתה יודע שבדרום אין לך כוח אדם, התחרות שם על אחיות ועל רופאים היא מטורפת, אז תקים מתחרה? הרי כל השכר יזנק ככה. ומה, תפתח שם עוד מחלקת כירורגיה ועוד כפילויות?"

- אז הכול פוליטיקה? זמן קצר אחרי "צוק איתן" רצו לצ'פר את ראש העיר דנילוביץ'?

"נו ומה, לא החליטו להקים בית חולים באשדוד בגלל חברת כנסת (סופה לנדבר - ש.נ) שהגיעה מהעיר?"

- החליטו להקים שם בי"ח כי זו העיר החמישית בגודלה עם 270 אלף תושבים, לא?

"אולי, אבל הבעיה היא שאין שום תכנון. פעם אחת שיישבו ויגבשו תוכנית ארצית שמבוססת על הצרכים האמיתיים של המערכת".

"כדאי להשקיע ברפואה מונעת"

- את רואה את עצמך מועמדת מובילה לתפקיד המנכ"ל הבא של הכללית, כפי שמצביעים עלייך?

"יש לקופה היום מנכ"ל מצוין (אלי דפס - ש.נ), ואני לא מתמודדת על שום תפקיד כל עוד לא ביקשו ממני. אם יבקשו, אשקול".

- ובכל זאת, אם תנהלי את הכללית, איזה חזון ניהולי תביאי איתך? איך צריכה להיראות קופת חולים בעתיד?

"החוזקה של מערכת הבריאות במדינת ישראל היא הרפואה הקהילתית, ולא בתי החולים. דווקא בגלל שאין כמעט מעברים בין קופות, כשקופה מטפלת בחולה או בתינוק שנולד, היא יודעת שב-95% מהמקרים הוא יישאר איתה עד גיל זקנה. לכן, כדאי לה להשקיע בכל הנושא של רפואה מונעת. אני חושבת שמה שיעשה את השינוי, ואתה רואה בכללית שיש המון תוכניות של איתור וגילוי מוקדם של מחלות, זה להעמיק את ההשקעה ואת המאמץ בטכנולוגיות מונעות ובתחום הגנטיקה בפרט. כבר היום אנחנו יודעים לאתר את האנשים שאם לא נטפל בהם היום הם יידרדרו למצב של אי-ספיקת כליות תוך 5-10 שנים. לכללית, שיש לה מרפאות בכל מקום בארץ ושיעור המבוטחים החלשים או החולים במחלות כרוניות גבוה, כדאי במיוחד להשקיע ברפואה מונעת".

- הקופות מנסות למשוך יותר משפחות צעירות כי ילדים מן הסתם עולים פחות במונחים של הוצאה לבריאות, אבל תוחלת החיים עולה וגם זה עולה כסף. איך את מתמודדת עם זה?

"כשניהלתי את מחוז ת"א בקופה גיליתי שלא רק ששליש מהמבוטחים שלי הם קשישים, אלא שעשרת אלפים מהם, מספר קטן בסך הכול, אחראים ל-70% מהגירעון של המחוז. הראתי את הנתונים האלה אפילו לבעלי, בכל זאת איש עסקים, וגם הוא אמר לי - את לא טועה, אלה המספרים. מה שעשיתי הפך לימים לאסטרטגיה של כל הקופה בתחום הקשישים: הקמתי 'פרלמנט של קשישים', מבוטחים שנפגשנו איתם ושאלנו אותם על כל מה שמפריע להם מתוך ניסיון לקבל מהם רעיונות שיעזרו גם להם וגם לנו.

"ככה גילינו כמה אשפוזים חוזרים ומיותרים יכולנו למנוע אם רופא היה פוגש את המבוטח רגע אחרי שיצא מבית החולים. עשינו ממש את זה, אנחנו שולחים מאז רופא או אחות לבית הקשיש תוך 24 שעות מהיציאה מאשפוז, והם יודעים להסביר לקשיש או לבני המשפחה איזה תרופות צריך לקבל או איזה בדיקות נוספות יש לעבור. 100 מתנדבים מהקופה ישבו על ההמלצות של הקשישים האלה ופיתחנו ככה תורה שלמה. בסך הכול היינו צריכים להקשיב להם".

"אביגדור קפלן אמר לי 'תפסת אותי', ועל המקום אישר לי שכר חדש"

יעקבסון נושאת אמנם בתואר דוקטור, אבל לא לרפואה. היא החלה את דרכה כאחות טיפול נמרץ באיכילוב, המשיכה כמפקחת וכאחות ראשית של משרד הבריאות, ועברה לכללית לשורה של תפקידים בכירים, ובהם מנהלת מחוז ת"א וסמנכ"לית הקהילה שאחראית על אלפי המרפאות של הקופה בארץ ועל האסטרטגיה הטיפולית שלהן. בעולם של רופאים בכירים, בעיקר גברים, היא ניצבה כאישה וכאחות, אף שלדבריה מעולם לא הרגישה תקרת זכוכית.

- לא הייתה פעם אחת שהרגשת שמפלים אותך על רקע היותך אישה או אחות בהכשרתך?

"מי שהביא אותי לכללית הוא אביגדור קפלן שניהל באותה תקופה את הקופה, וכששאלתי אותו אם המשכורת שלי תהיה זהה לכל הסמנכ"לים האחרים, הוא אמר 'ודאי, מילה שלי'. רצה אלוהים ובדיוק שבוע לפני שנכנסתי לתפקיד התפרסמה כתבה ב'גלובס' עם רשימת השכר של כל הסמנכ"לים בקופה. איפה הם ואיפה מה שהציעו לי. לקחתי את הכתבה הזו לקפלן ואתה יודע מה הוא אמר לי? 'תפסת אותי'. כמובן שעל המקום הוא אישר לי את השכר החדש".

- מעולם לא נבחרה אישה בישראל לניהול קופת חולים, וישנן רק שתי מנהלות בתי חולים מתוך כ-30 בתי חולים. למה זה?

"קודם כול, אני שמחה ששתי המנהלות היחידות שאתה מדבר עליהן (ד"ר חן שפירא מבי"ח כרמל וד"ר אורנה בלונדהיים מבי"ח העמק - ש.נ) מגיעות מהכללית, וגם אני הייתי האישה הראשונה שניהלה מחוז. אם אתה שואל אותי מי אשם במצב, אם החברה (שמדירה נשים מתפקידים ניהוליים) או הנשים עצמן (שנמנעות מאתגרים ניהוליים או מריבוי שעות עבודה) - אז לדעתי, מדובר בשילוב של שני הדברים. הנה, הבת שלי, שלומדת שנה רביעית הנדסת חשבונאות ומדעי המחשב באוניברסיטת ת"א, היא אחת מתוך חמש נשים בלבד בחוג הזה, לעומת 65 גברים.

"התחילו 120 סטודנטים עם עשר בנות, וסיימו חמש. ברפואה המצב דווקא משתנה ואתה רואה שלמעלה מ-60% מהסטודנטים הם נשים. זה אומר שבעוד 30 שנה תראה את ההבדל, במיוחד בדרגי הניהול. לצערי, מהניסיון, זה אומר בין היתר שהשכר עלול לרדת, כי בכל מקום שיותר ויותר נשים נכנסות אליו, ההשתכרות יורדת. המיצוב של המקצוע הופך להיות 'פחות יוקרתי'. עכשיו, אם תסתכל היום על תחום הגניקולוגיה, למשל, אני יכולה להגיד לך שב-3 מחלקות מובילות כל המתמחים נשים, אבל כל מנהלי המחלקה הם גברים. גם כשקיבלתי את ה-PHD וסיימתי בהצטיינות יתרה, על הבמה כולם היו גברים".