דירוג: אלה קופות הגמל הכי טובות בישראל

ילין לפידות דחק את אלטשולר שחם מפסגת דירוג קופות הגמל: הניב ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 10% לעומת 9.96% לאלטשולר שחם, שממשיך להוביל בתשואה ל-36 חודשים • לדירוג קרנות השתלמות

יאיר לפידות, עוזי דנינו וגילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
יאיר לפידות, עוזי דנינו וגילעד אלטשולר / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

חודש ספטמבר התאפיין בעליות שערים בשוק המקומי, ובמגמה שלילית בשווקים מעבר לים. על רקע זה, חתמו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות את החודש עם תשואה חודשית ממוצעת של כ-0.3%-0.4% ושל כ-6% מתחילת 2014.

ברקע למגמה זו, לאחר שבמשך תקופה ארוכה ניצבה "גמל כללי" של אלטשולר שחם בראש טבלת קופות הגמל הגדולות, בספטמבר האחרון הצליחה הקופה המתחרה של בית ההשקעות ילין לפידות לקטוף את הבכורה. כעת מובילה את טבלת קופות הגמל שמנהלות מיליארד שקל ומעלה "גמל ב'", שהניבה לחוסכיה את התשואה המצטברת הגבוהה ביותר במהלך 12 החודשים האחרונים - 10%.

למרות שהיא נדחקה למקום השני, בפועל "גמל כללי" של אלטשולר שחם, שמנהלת כ-7.5 מיליארד שקל, הניבה לחוסכים תשואה כמעט זהה, של 9.96%. זאת, למרות פער של קרוב ל-6 מיליארד שקל בין נכסי שתי הקופות (גמל ב' מנהלת כ-1.7 מיליארד שקל), ובשעה שהתשואה הממוצעת במהלך התקופה עמדה על כ-9%. מצב דומה נרשם גם בבחינת התשואה מתחילת 2014, תקופה שבה שתי הקופות הניבו תשואה של כ-6.7% (מול ממוצע של 5.8%).

ואולם, בבחינת התשואה על פני תקופה ארוכה יותר, של 36 החודשים האחרונים, נשמר פער בין ביצועי שתי הקופות הללו: "גמל כללי" הניבה תשואה מצטברת של 40% (התשואה הגבוהה ביותר מבין קופות הגמל הגדולות), לעומת 37.1% שהניבה הקופה של ילין לפידות. התשואה הממוצעת במהלך תקופה זו עמדה על 32.7%.

ביצועי "גמל ב'", הקופה הקטנה יותר של ילין לפידות, ממשיכים להיות טובים משמעותית מאלה של קופת הגמל הגדולה של בית ההשקעות.

האחרונה, שמנהלת כ-3.4 מיליארד שקל וממוקמת ברבע התחתון של הטבלה, הניבה תשואות של 32% ו-7.8% ב-36 וב-12 החודשים האחרונים, בהתאמה.

למקום השלישי התברגה קופת הגמל של אקסלנס, לאחר שהציגה ביצועים דומים לשתי הקופות שדורגו מעליה: תשואה של 9.9% במהלך 12 החודשים האחרונים ושל 6.6% מתחילת השנה. אולם לעומתן, בלטה קופה זו לטובה בספטמבר, עם תשואה חודשית של כ-0.41% (למול תשואה זעומה של שתי המתחרות).

אקסלנס: טובה פחות בטווח ארוך

ועדיין, במהלך שלוש השנים האחרונות הניבה הקופה של אקסלנס, שמנהלת כ-3.9 מיליארד שקל, תשואה של כ-31%, כלומר שיעור נמוך הן מהתשואות שהניבו באותה תקופה קופותיהם של אלטשולר שחם וילין לפידות, והן מהממוצע.

מתשואות בסדר גודל דומה נהנו גם עמיתי "גדיש" של פסגות. קופת הגמל הגדולה בענף, אשר מנהלת כ-29 מיליארד שקל, הניבה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של 9.8%, ומתחילת השנה כ-6.2%. חרף גודלה, הצליחה "גדיש" להניב בספטמבר את התשואה הגבוהה מבין קופות הגמל הגדולות, שהסתכמה בכ-1.1% - בין היתר הודות למכירת חלק מהחזקות הקופה בחברת מובילאיי. בכל אופן, קופה זו הניבה לעמיתיה תשואה של 33% במהלך שלוש השנים האחרונות, בדומה לממוצע ונמוך ב-7% מהתשואה שהניבה בתקופה זו הקופה המתחרה של אלטשולר שחם.

שתי קופות הגמל הגדולות הנוספות, "עוצמה תעוז" של הראל ו"תמר" של כלל, הניבו לחוסכים בהן תשואות בדומה לממוצע בענף. "עוצמה תעוז", שמנהלת נכסים בהיקף 12.5 מיליארד שקל ודורגה במקום השביעי, הניבה במהלך 12 ו-36 החודשים האחרונים תשואות של 9.1% ו-32%, בהתאמה.

במקביל, במהלך התקופות הללו השיאה "תמר", שמנהלת כ-14.9 מיליארד שקל ודורגה במקום ה-12, תשואות של 8.4% וכ-32.5% בהתאמה.

את מרכז הטבלה ממשיכות לאכלס "תגמולים" של מנורה מבטחים, ו"גמל כללי" של מיטב דש. שתי הקופות הללו, שמוקמו בטבלה במקומות 8 ו-9 בהתאמה, הניבו מתחילת השנה תשואה של כ-6% כל אחת, וכן תשואה חודשית של כ-0.4% בספטמבר. עם זאת, בשלוש השנים האחרונות הניבה "תגמולים" לעמיתיה תשואה מצטברת של 34%, לעומת 32% שהניבה הקופה המתחרה של מיטב דש.

את טבלת קופות הגמל הגדולות חותמות שתי קופות סולידיות, של פסגות ושל אקסלנס. "גדיש עד 10% מניות" של פסגות, שבמהלך 12 ו-36 החודשים האחרונים הניבה תשואות של 6.5% ו-22.5%, בהתאמה; ו"יסודות" של אקסלנס, עם תשואות של 5.8% ושל 18.7%, בהתאמה.

גם בטבלת קופות הגמל הקטנות (מנהלות בין 500 מיליון למיליארד שקל) נדחק אלטשולר שחם מראש הטבלה למקום השני, הפעם על-ידי "גמל כללי ב'" של אנליסט. קופה זו הניבה במהלך 12 החודשים האחרונים תשואות של 11.3% ו-7.8% מתחילת השנה, לעומת 10.7% ו-7.3% בהתאמה שרשמה "גמל גולד" של אלטשולר שחם.

עם זאת, גם הפעם, בבחינת התשואה על פני 36 החודשים האחרונים, הצליחה הקופה של אלשטולר שחם להניב תשואה גבוהה יותר של 42.7%, שהנה הגבוהה ביותר מבין כל הקופות בדירוג.

דמיון לביצועי קרנות ההשתלמות

בראש טבלת קרנות ההשתלמות הגדולות ניצבת הקרן של אקסלנס, שהניבה ב-12 החודשים האחרונים תשואה מצטברת של 9.94%, לעומת תשואה של 9.92% שהניבה "השתלמות ב'" של ילין לפידות.

ואולם, ביצועי האחרונה היו טובות בכל יתר התקופות. כך, בעוד שהקרן של אקסלנס, שמנהלת כ-4.8 מיליארד שקל, רשמה במהלך שלוש השנים האחרונות תשואה של 30.7%, ומתחילת השנה 6.5%, הקרן של ילין לפידות, שמנהלת כ-3.3 מיליארד שקל, הניבה תשואות גבוהות יותר, של 36.5% ושל 6.6%, בהתאמה.

בדומה למגמה בקופות הגמל, גם כאן נרשמו פערים בין ביצועי "השתלמות ב'" של ילין לפידות, שמנהלת כ-3.2 מיליארד שקל, לקרן ההשתלמות הגדולה יותר של בית ההשקעות, שמנהלת כ-4.9 מיליארד שקל, וממוקמת כמעט בסוף הטבלה. במהלך 36 ו-12 החודשים האחרונים עומדים ביצועי קרן זו על כ-31% ו-8.7%, בהתאמה, ומתחילת השנה היא הניבה תשואה של 5.2% - תוצאות שכולן, כאמור, נמוכות משמעותית מאלה של הקרן הקטנה יותר של בית ההשקעות.

דמיון נוסף לקופות הגמל נרשם בבחינת הקרן שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר בשלוש השנים האחרונות, שכן גם במקרה זה מדובר באלטשולר שחם. הקרן "השתלמות כללי", שמנהלת כ-8.2 מיליארד שקל, הניבה במהלך התקופה תשואה של 39%, בעוד שהתשואה הממוצעת עמדה על 32%. גם התשואה שהניבה "השתלמות כללי" מתחילת השנה - כ-6.5% - היא מהגבוהות מבין הקרנות הגדולות, והיחידה שהניבה תשואה בשיעור דומה בתקופה זו הייתה הקרן של אקסלנס.

שתי קרנות השתלמות נוספות שביצועיהן בלטו לטובה בשלוש השנים האחרונות הן אלה של הראל ופסגות.

הקרן של הראל, שמנהלת כ-2.4 מיליארד שקל, הניבה במהלך התקופה תשואה של כ-33.5%, אולם היא ממוקמת בחצי התחתון של הטבלה לאחר שבשנה האחרונה ומתחילת 2014 רשמה תשואות של 8.8% ושל 5.3%, בהתאמה.

"שיא השתלמות" של פסגות, שמנהלת כ-8.3 מיליארד שקל, הניבה ב-36 החודשים האחרונים תשואה נמוכה יותר של 32.6%, אולם בשנה האחרונה ביצועיה טובים יותר: 9.1% ב-12 החודשים האחרונים ו-5.7% מתחילת השנה.

בטבלת קרנות ההשתלמות הקטנות (מנהלות בין 500 מיליון שקל ל-1 מיליארד שקל) ממשיכים חלק מהמנהלים ליהנות מיתרון לקוטן, שמתבטא היטב בתשואה שלהם לעומת הקרנות הגדולות.

בראש הטבלה ניצבת הקרן "השתלמות כללי ב'" של אנליסט, עם תשואה של כ-10.6% ב-12 החודשים האחרונים, שהיא הגבוהה ביותר מבין כלל הקרנות בדירוג. קרן זו גם רשמה את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה - כ-7.5%.

במקום השני נמצאת "השתלמות גולד" של אלטשולר שחם, שהניבה במהלך השנה החולפת תשואה של 10.4%, לצד תשואה של כ-7% מתחילת השנה.

ואולם, גם הפעם הצטיינה הקרן של אלטשולר שחם בפרק זמן ארוך יותר, של שלוש שנים, שבמהלכן הניבה תשואה מצטברת של 41%.

זאת, בעוד שקרן ההשתלמות "הדס ארזים כללי" של הלמן אלדובי, וקרן ההשתלמות של הפניקס, הניבו בתקופה זו תשואות של כ-32% ושל 30%, בהתאמה.

תשואות קרנות ההשתלמות - נובמבר 2014
 תשואות קרנות ההשתלמות - נובמבר 2014

תשואות קופות הגמל - נובמבר 2014
 תשואות קופות הגמל - נובמבר 2014