קרנות השתלמות – למה זה חשוב ואיך בוחרים?

מי הן קרנות ההשתלמות המובילות? • איך עוברים אליהן? • ואיך מורידים את דמי הניהול?

חיסכון לפנסיה / צילום: שאטרסטוק
חיסכון לפנסיה / צילום: שאטרסטוק

קרנות השתלמות הן מכשיר ההשקעה המועדף בעיקר תודות להטבות מס ואפשרות להנזיל את הכסף אחרי 6 שנים (ולא לחכות לתקופת הפנסיה).

קרנות ההשתלמות הן לא מוצר שהמעסיקים חייבים לספק לכם. מעסיקים שמפקידים לעובדים בגין קרן השתלמות מספקים לעובדים הטבה גדולה - לרוב הם מפרישם 7.5% פי 3 מהפרשת העובד. ההשקעה בקרן השתלמות נהנית מהטבות מס כבר בשלב ההפקדה לקרן (ההפקדות מוכרות לצורכי מס), וגם בהמשך.

אז אם יש לכם קרן כזו, הרווחתם. בחישוב שעשינו נמצא כי מדובר בהטבה שעשויה להסתכם בכמה אלפים בשנה. אגב, החיסכון בקרן השתלמות מוגבל בתקרה - הפקדות של כ-18.8 אלף שקל בשנה.

מעבר להטבות המס, קרנות ההשתלמות אמורות לספק תשואה. הקרנות האלו מנוהלות באופן אקטיבי על ידי מנהלי ההשקעות בבתי ההשקעות, אבל איך בוחרים קרן השתלמות?

ראשית, בקשר לבחירת קרן השתלמות, חשוב להבין שאתם יכולים לעבור בין המסלולים השונים של קרנות ההשתלמות, ואתם יכולים גם לעבור בין החברות המנהלות באופן שוטף ומידי. כלומר, אם החלטתם שאתם רוצים לעבור לקרן אחרת, אז אתם יכולים לעשות זאת מהר, ומבלי שהפעולה הזו תיחשב אירוע מס (אין אירוע מס ואין תשלום מיסים).

שנית - מה הפרמטרים לבחירת קרן השתלמות? ובכן, בוחרים קרן השתלמות כמו כל מוצר פיננסי אחר - בוחנים את הביצועים לאורך זמן. בפועל, ככל שטווח זמן הבדיקה ממושך יותר, כך המובהקות של הנתונים טובה ומהימנה יותר, והסיבה פשוטה - אנחנו רוצים לבחון את מנהל ההשקעות של הקרן על פני תקופות מגוונות - שוק חיובי, שוק חלש, משברים בשוק ועוד. תקופה שמבטאת לדוגמה רק עליות, לא תעזור לי להבין איך מנהלי ההשקעות מצליחים (והכל יחסי) לעומת מנהלי השקעות של קרנות אחרים.

אם לאורך זמן ממושך, קרן ההשתלמות שבדקתם טובה מיתר הקרנות, אז היא באמת הקרן המועדפת. אלא שחשוב להזהיר - מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה, ובכל זאת - זו האינדיקציה הטובה ביותר לבחירת קרן השתלמות טובה.

כמו כן, חשוב להדגיש כי יש גם חשיבות לדירוגים לזמן קצר. דרכם אתם רואים מגמה בתיק ההשקעות ובתשואה של הגוף המנהל. אם מנהל השקעות החליט בתקופה מסוימת להעלות מרכיב של מניות, או ההיפך, זה צפוי להתבטא בתשואה ביחס לאחרים, ואם הכיוון שבחר מוצלח, הוא יעלה בדירוגים אבל הדירוג לטווח ארוך לא "יתפוס" זאת (כי הוא מורכב מתשואה רבת שנים) בעוד הדירוג הקצר יכן יעלה על השינוי וידרג את הקרן גבוה.

הדירוג הארוך מבטיח שבהינתן השינויים שעשה מנהל ההשקעות לאורך תקופה ארוכה, בהינתן העליות והירידות בשווקים, המנהל של הקרן, הצליח. זו ריצת מרתון (ויותר) והמנצח בה, אכן יודע לנהל את הכספים שלכם לזמן ארוך, אבל לפעמים אתם יכולים להשתמש בכמה רצים (כשכל אחד ירוץ מרחק קצר יותר).

מבחן התשואה ומבחן שארפ

בוחרים קרן השתלמות בהתאם לשני מבחנים - המבחן הראשון הוא מבחן התשואה, כשלמעשה בודקים מי הקרנות שסיפקו את התשואה הגבוהה ביותר? אתם תקבלו את הקרנות המובילות בתשואה באתר האוצר ובאתרים פיננסים, רק שזה עדיין לא סוף הבדיקה. קרן יכולה לנצח במבחן התשואה כי היא פשוט היתה מוטה לניירות ערך מסוכנים. צריך להתחשב ברמת הסיכון של הקרן, וזה מביא אותנו למדד שארפ - מדד פופולארי (שגם האוצר נצמד אליו בדירוגי הקרנות) שמבטא את הערך שהשיג מנהל ההשקעות של הקרן בהינתן הסיכון.

התוצאות - קרנות ההשתלמות המנצחות

במבחן ארוך הטווח הקרנות המובילות הן של ילין לפידות ואלטשולר שחם (ראו דירוג מפורט ומעודכן), ואילו בטווח הקצר לשנה אלטשולר שחם מובילים (לדירוג מעודכן), ובטווח של חודש - מיטב דש בראש (לדירוג המעודכן).

חשוב להדגיש שוב - לא בהכרח מה שהיה הוא שיהיה, אך האינדיקציה היחידה המוכחת היא ביצועי העבר ולכן משתמשים בה. כמו כן, חשוב להדגיש כי יש לכם כוח משמעותי בעניין דמי הניהול וזה חשוב. אם אתם עובדים בחברה גדולה ומסודרת אז סביר שהוועד דאג לכם לדמי ניהול נמוכים, אחרת - תצטרכו לדאוג לעצמכם. תעשו סקר שווקים. זה פשוט ממה שאתם חושבים - כמה טלפונים ותקבלו הצעות. ואז תבקשו להוריד את דמי הניהול ותראו שהצד השני לא נבהל. השוק היום תחרותי, ואתם בהחלט יכולים (תלוי בהיקף ההשקעה) להגיע לדמי ניהול של 0.4% עד 0.7%.

ואיך תדעו שדמי הניהול סבירים? - כאן תוכלו להרחיב על קרנות השתלמות וכמה זה דמי ניהול סבירים.

איך בודקים את מנהל הקרן טוב גם בתקופה של ירידות?

השווקים הפיננסים עולים כבר 7 שנים רצופות. פה ושם היו נפילות למשך תקופה קצרה. לא מפולת. אבל איך תדעו לבחור מנהלי השקעות שיהיו גם טובים בתקופות קשות בשווקים? והאם ניתן לתזמן את השוק - לממש בעיתוי מסויים כי חושבים שיקר? וההיפך - לקנות כשחושבים שהמחיר נמוך?

אם אתם משקיעים דרך המכשירים של בתי השקעות, לרבות קרנות ההשתלמות, אז יש לנו כמה תובנות חשובות.

ראשית - אם אתם משקיעים שלא צריכים את הכסף למטרה מוגדרת, ואופק ההשקעה שלכם הוא לטווח ארוך, אז השקעה במניות תמיד עדיפה על השקעה באג"ח. התשואה בשוק המניות לאורך זמן גבוהה יותר, וזה גם מגובה בכל המחקרים והבדיקות שנעשו בשוק המקומי ובשווקים בחו"ל. לכן כדאי לבחור בקרן עם הטייה למניות.

מעבר לכך - לא ניתן לתזמן את ההשקעה כך שלא כדאי לחכות בחוץ לירידות, כי אף אחד באמת לא יודע אם ומתי יהיו ירידות. וזה פועל גם הפוך - לא כדאי לברוח כשיש ירידות. זאת למעשה הבעיה הגדולה של המשקיעים - הם חוששים שמתחילות הירידות, בורחים מהשוק, ומפספסים הרבה פעמים את התיקון. ומכאן שאתם צריכים באופן שוטף ולפי הצרכים להגדיל או להקטין את קרן ההשתלמות (ואפיקים אחרים) ולא מסיבות של שוק יקר או זול.

בבחירת מנהל קרן השתלמות, חשוב לבדוק את הפרמטרים הבאים שיכולים לבטא התמודדות טובה בתקופה של ירידות:

פיזור רחב - תשואה גבוהה - ככל שהגוף המוסדי מפוזר יותר על פני יותר מניות, בעיקר מניות שפחות בפוקוס (מניות קטנות ובינוניות) כך העמידה שלו בירידות טובה יותר.

פיזור - עמידות בירידות - יתרון נוסף בפיזור הוא יכולת מימוש טובה יותר. כאשר גוף מסוים בוחר מספר מניות מצומצם ויש פדיונות הוא מוכר את המניות האלו. אבל כשגוף מסוים מפוזר על פני מספר רב של מניות, אפשרויות המימוש שלו בזמן פדיונות רחבות הרבה יותר - זה כמובן יתרון.

ביצועי עבר - ככל שתקופת הבדיקה שלכם לגבי ביצועי הקרן ארוכה יותר כך היא כוללת גם תקופות משבריות (לצד תקופות טובות) וכך הסיכוי שתאתרו מנהל שהוא גם טוב בתקופה של ירידות, גדל. כל מה שצריך לעשות, זה לבחון (כפי שמפורט במדריך) את התשואות ואת התשואות ביחס לסיכון (מדד שארפ). עם זאת, חשוב להבהיר שוב - הצלחה בעבר היא אמנם אינדיקציה טובה להמשך, אבל זה לא בהכרח שהמנהל שהיה טוב בעבר יהיה גם טוב בעתיד.

מתחילת השנה התשואה הממוצעת של קרנות ההשתלמות מסתכמת ב-9%. מדובר בתשואה חריגה, הממוצע הרב שנתי של קרנות ההשתלמות במסלול כללי היא 5%, כאשר התשואה הצפויה העתידית עומדת על שיעור נמוך משמעותית בגלל הריבית האפסית. עם זאת, המסלול המנייתי לאורך זמן הניב תשואות גבוהות יותר של 7% ומעלה, ואילו המסלול האג"חי הניב תשואות נמוכות יותר של 3%-4%.

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.