פסגות תרכוש ממזרחי חלק מתיק הנדל"ן בלונדון

מדובר בנכסים בהיקף של כ-120 מ' ש' ■ פסגות יחלוק הסיכון וייהנה מהריביות העסקה תשחרר לבנק הון ותאפשר לו לצמוח בשוק שסימן כיעד אסטרטגי

חגי בדש ואלדד פרשר / צילום: איל יצהר
חגי בדש ואלדד פרשר / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות פסגות נמצא במגעים מתקדמים לרכישת 20% מתיק האשראי בנדל"ן של בנק מזרחי טפחות בלונדון, שהיקפו 120 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". את ההלוואות ימשיך לנהל מזרחי טפחות, ופסגות, שבניהולו של חגי בדש, יחלוק איתו בסיכון וייהנה מהריביות. לפי הערכות, הריבית הממוצעת בתיק עומדת על ליבור 3%, והמח"מ הממוצע של התיק עומד על 2.5 שנים. הנכסים יירכשו לתוך פעילות הגמל והפנסיה של בית ההשקעות. ממזרחי טפחות ומפסגות לא נמסרה תגובה לידיעה.

מכירת התיק תשחרר למזרחי טפחות, שמנוהל על ידי אלדד פרשר, הון ונזילות, ותאפשר לו להמשיך לצמוח בתחום זה. נציין כי בעוד בנקים אחרים, דוגמת בנק הפועלים והבינלאומי, סגרו בשנים האחרונות את הפעילות שלהם בלונדון, במזרחי טפחות דווקא מוצאים בשוק זה פוטנציאל לצמיחה, וסימנו אותו כיעד שבכוונתם לצמוח בו.

תיק האשראי של מזרחי טפחות בלונדון מורכב ברובו מאשראי למגורים ולדיור ציבורי (HMO - House in Multiple Occupation). מדובר בסוג דיור פופולרי בלונדון, לפיו ברוב המקרים קיים חוזה לתקופה ארוכה עם רשות מקומית שאחראית לאכלוס הבניין. מזרחי לונדון מממן נכסים מסוג זה ליזמים המתמחים בתחום. חלק נוסף מתיק האשראי של הבנק בלונדון, שאליו ייכנס פסגות, הוא למשרדים ושטחי מסחר.

שת"פים בעשרות מיליארדי שקלים

בשנים האחרונות חלה עלייה בשיתופי הפעולה בין הבנקים למשקיעים המוסדיים בתחום האשראי, כאשר עד כה האשראי המשותף להם נאמד בעשרות מיליארדי שקלים. היתרון בשיתוף פעולה כזה הוא טרייד-אוף בין הצדדים: לבנק יתרון מובהק על פני המוסדי בניהול האשראי, שכן יש לו מערך גדול של חיתום האשראי, מעקב אחריו וניהולו; מנגד, למוסדיים יש הון פנוי למתן האשראי, בניגוד לבנק שכבול בסדרה של מגבלות. בניגוד לבנק, המוסדי לא צריך לרתק הון עצמי אל מול האשראי, וכן הוא נהנה מזרימת כספים חדשים של העמיתים מדי חודש, כך שמקורות למתן אשראי לא חסרים לו.

שיתופי הפעולה הללו מתבצעים הן בזמן מתן האשראי - באמצעות סינדיקציה של לווים - והן בשלב מאוחר יותר כאשר הבנק מוכר נתחים מההלוואות שלו לגופים מוסדיים. לפי הערכות, מגמת שיתופי הפעולה בין הצדדים תלך ותתרחב, כשבמקביל המוסדיים גם מתחרים עם הבנקים במתן הלוואות פרטיות בצורה ישירה. כיום עיקר שיתופי פעולה נעשים באשראי בתחום הנדל"ן והתשתיות, אם כי הם התרחבו לענפים נוספים.

כחלק ממגמת שיתופי הפעולה בין הבנקים למוסדיים, הקים מזרחי טפחות לפני שנה יחידה של סינדיקציות בחטיבה העסקית, תחת תחום סקטור התאגידים. את היחידה מנהל שי שליטא, שהגיע אל הבנק מבנק לאומי. יחידה זו הובילה את העסקה הנוכחית עם פסגות.

גם פסגות התרחב בתחום האשראי הלא סחיר. את הפעילות זו מנהלת בבית ההשקעות ורד קרין, שהובאה לתפקיד זה מבית ההשקעות אלטשולר שחם. לפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל המנהל נכסים בהיקף של קרוב של 200 מיליארד שקל, פעילות ענפה בתחום זה.

בשנה האחרונה הוא העניק אשראי לא סחיר בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. בין העסקאות הבולטות של בית ההשקעות בשנים האחרונות נזכיר את ההלוואה הפרטית בהיקף של 450 מיליון שקל לחברת אלביט מערכות, וכן הלוואה של כרבע מיליארד שקל למימון הקמת עיר הבה"דים.