"'לוויתן' יכניס 300 מיליארד שקל, אבל אנו זקוקים לרוח גבית"

גדעון תדמור בוועידת אנרגיה ועסקים: "אנחנו נתקלים במי שמקדם שיח פופוליסטי ששם את תעשיית הגז כמטרה ומכשיר לצבירת הון פוליטי. הגיע הזמן שהממשלה תתגייס בצו 8"

גדעון תדמור / צילום: תמר מצפי
גדעון תדמור / צילום: תמר מצפי

"אם בעבר פעלו בישראל 3 אסדות קידוח, היום אין אחת. מאגר לוויתן צפוי להכניס 300 מיליארד שקל לקופות המדינה, אבל אנו זקוקים לרוח גבית מירושלים כדי לעשות זאת". כך אמר היום (ב') גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר, בוועידת אנרגיה ועסקים.

"בשנת 2012 היקף ההשקעות במשק האנרגיה בישראל היה 2.5 מיליארד דולר, וב-2014 הוא עומד על 200 מיליון דולר". עוד הוא הוסיף כי "הגיע הזמן לומר עד כאן לפופוליזם ששולט בשיח הציבורי".

בדברים אלו התייחס לקולותיהם של חברי הכנסת שלי יחימוביץ ויו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן אשר לפיהם "דולר אחד שנוריד ממחיר של יחידת גז מצטבר למיליארד שקל של חשמל זול יותר". לפי תדמור, "אנחנו נתקלים במי שמקדם שיח פופוליסטי ששם את תעשיית הגז כמטרה ומכשיר לצבירת הון פוליטי. הגיע הזמן שהממשלה תתגייס בצו 8, תלחץ על הגז ולהסרת החסמים שמונעים את פיתוחה".

עוד הזכיר תדמור את הדוח של חברת הייעוץ הבינלאומית IHS CERA שדירגה את ישראל במקום ה-48 בלבד בעולם מבחינת אטרקטיביות ההשקעה בנפט וגז ובדירוג אטרקטיביות ההשקעה הכוללת, דירגה את ישראל במקום ה-61. על פי ממצאי הדוח שפורסמו ב"גלובס", ישראל איננה עומדת במחויבויות והסכמי הנפט והגז שלה. "קדושת ההסכמים" בישראל היא נמוכה מזו של אינדונזיה, אנגולה, מוזמביק ומדינות עולם שלישי אחרות. לפי הדוח, רק ניגריה גרועה מישראל במדד זה.

לדברי תדמור, "שיתוף הפעולה האזורי המתגבש בתחום האנרגיה צפוי לתרום תרומה מכרעת לכלכלות ולהגביר את שיתוף הפעולה והיציבות באזור. מדובר בתמורה מרחיקת לכת במעמדה הגיאו-פוליטי של מדינת ישראל. במשך עשרות שנים ישראל היתה אי מבודד ללא ביטחון אנרגטי. היום, ישראל בדרך להפוך לעוגן אנרגטי אזורי".

תדמור סיכם ואמר כי "מדינת ישראל קיבלה הזדמנות חד פעמית ליצור שינוי חברתי-כלכלי וגיאופוליטי. יש לנו אפשרות להרוויח כלי אסטרטגי חיובי מדרגה ראשונה, ולהפוך את ישראל לגורם מייצב באזור. כדי להגשים את החלום, מה שנדרש עכשיו הוא לקבל את ההחלטות הנכונות ולבצען במהירות".

"בנימין (ביני) זומר, מנהל נובל אנרג'י בישראל: "תעשיית הגז יצרה כבר תועלות חיסכון והכנסות של יותר מ-50 מיליארד שקל לכלכלה הישראלית. ממשאבי הגז הטבעי של ישראל המדינה מרוויחה פי 10 מהיזמים".