ערבי ישראלי לחם בשורות דאע"ש וחזר לישראל; מה עונשו?

אחמד שורבאג'י בן ה-23 התאמן במחנה אימונים של דאע"ש בסוריה, למד כיצד להשתמש במטולי RPG, מקלע כבד ורימונים, השתתף בקרבות - ועכשיו הוא כאן בישראל, וייצא לחופשי בעוד קצת יותר משנה

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

דיון משפטי, שהתקיים היום (ב') בבית משפט השלום בחיפה, בפני השופטת אורית קנטור, חושף את הקלות הבלתי נסבלת שבה יכולים ערביי ישראל להצטרף לכוחות המדינה האיסלאמית (דאע"ש).

הנאשם אחמד שורבאג'י, ערבי ישראלי בן 23, הורשע על-פי הודאתו בעבירות של יציאה שלא כדין בניגוד לסעיף 5 ביחד עם סעיף 18 לתקנות שעת חירום (יציאה לחוץ לארץ) תש"ח-1948, ביחד עם סעיף 2א' לחוק מניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) תשי"ד-1954 ועבירה של אימונים צבאים אסורים בניגוד לסעיף 143(ב) לחוק העונשין תשל"ז-1977.

מה מסתתר מאחורי כל הסעיפים הללו? שימו לב: על-פי כתב האישום המתוקן, שבעובדותיו הודה הנאשם, בינואר 2014 החליטו הנאשם ואחרים לצאת את ישראל לסוריה דרך הסתננות מטורקיה, כדי לחבור לכוחות המורדים בסוריה ולסייע להם בלחימתם את מול הממסד הסורי.

החבורה הסתננה לסוריה באופן בלתי חוקי, בסיוע מבריחים, לאחר שהות של כמה ימים בטורקיה. מדי לאחר כניסתם לסוריה הם חברו ליחידת מורדים חמושים המכנה את עצמה "ג'יש מוחמד", כשמסגרתה עברו אימוני כושר גופניים. כשבוע לאחר מכן גוסה כל החבורה לארגון "מדינת האיסלאם לעיראק ולסוריה", המכונה "דאע"ש".

שורבאג'י שהה ביחידה זו עד חזרתו לישראל, ב-20 באפריל השנה. במהלך תקופת שהייתו זו הוא השתתף, לפי הודאתו, במחנה אימונים צבאי שנמשך כשבוע, השתתף בשיעורי דת, למד עיונית אודות נתונים מאפיינים ואופן השימוש במגוון כלי נשק בכללם קלצ'ניקוב, מטול RPG, מקלע כבד ורימונים, ואף התאמן מעשית בירי ברובה במקלע כבד ובזריקת רימון.

כמו כן , שורבאג'י הודה בביצוע הפעולות הבאות:

■ הדרכה ואימון באחיזת קלצ'ניקוב; וגם פירוק, הרכבה וניקוי הנשק.

■ נשא נשק אישי מסוג קלצ'ניקוב.

■ מסירת דרכונו, שלא הושב לו.

■ הדרכה ואימון בזחילה, קפיצה במהלך לחימה, תפיסת מחסה בעת לחימה, ביצוע ירי, כיבוש, אימון גופני של כושר ריצה.

■ תנועה בתחומי סוריה כשהוא לבוש מדים וחמוש ברובה מסוג קלצ'ניקוב.

■ ביצוע שמירות כשהוא חמוש בנשק.

■ לקיחת חלק תוך ביצוע ירי מנשקו.

■ הצבה במחסומים תוך ביצוע סיורים צבאיים שנועדו לבלום התקדמות אפשרות של כוחות הממסד הסורי.

שורבאג'י הודה כי בתאריך 16/4/14, במהלך שירותו בסוריה, הוא יצר קשר עם גורם ביטחון ישראלי, אמר לו שעשה טעות וביקש לחזור לישראל. 4 ימים לאחר מכן הוא נחת בשדה התעופה בן-גוריון, שם נעצר על-ידי הרשויות.

בית המשפט דן את שורבאג'י ל-22 חודשי מאסר, שיחושבו מיום מעצרו (20 באפריל 2014). כלומר, לנאשם נותרו עוד כ-15 חודשים בכלא, זאת לאחר שהשופטת קבעה בדבריה כי "יש צורך בהרתעה הן של הרבים והן של היחיד מפני ביצוע עבירות מסוג זה", וכי "יש סיכוי של ממש שההחמרה בעונשו של הנאשם תשיג מטרות אלה".

לפני כן, קבעה השופטת כי "מתחם העונש ההולם עבירה שכזו נע בין מאסר לתקופה של 12 חודשי מאסר לבין מאסר של 30 חודשי מאסר". עם זאת, היא החליטה כנראה לא לפסוק את העונש המקסימלי כי "שיתוף הפעולה של הנאשם עם רשויות הביטחון עשוי לסייע למדינת ישראל להתגונן מפני ארגון זה (דאע"ש) בדרכים כאלה ואחרות".