'אדם טבע ודין': ששינסקי 2 ויתרה לכיל על עשרות מיליוני ש'

דוח העמותה קובע, כי ראוי היה שוועדת ששינסקי 2 תקבע תמלוגים בשיעור גבוה משמעותית מהקבוע כיום (5%), לכל הפחות בשיעור של 12.5% ■ "אין להמשיך ולהעניק לכי"ל מתנות חסרות בסיס"

מפעלי ים המלח תעשיה / צלם : תמר מצפי
מפעלי ים המלח תעשיה / צלם : תמר מצפי

עמותת "אדם טבע ודין" הגישה היום (ב') לוועדת הכלכלה של הכנסת דוח שהכינה ובו ניתוח על מסקנות ועדת ששינסקי 2 (להורדת הדוח המלא - קובץ PDF).

בדוח, שעליו חתום מנכ"ל העמותה עו"ד עמית ברכה, נטען כי "ועדת ששינסקי 2 ויתרה על הכנסות למדינה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים". עוד נטען בדוח כי "בהחלטותיה הקטינה הוועדה את שיעור התמלוגים במחצבים, קבעה מס ריווחי יתר מדורג, פתחה פתח למניפולציות חשבונאיות, החריגה את מוצרי ההמשך ממס ריווחי יתר ועוד. לצד מתנות אלו שניתנו לכי"ל, ועדת ששינסקי 2 לא השכילה לגבש מדיניות כוללת לניהול משאבי הטבע".

הדוח מונה שורה ארוכה של ליקויים קשים במסקנות ועדת ששינסקי 2, שכולם פוגעים באינטרס של הציבור:

1. גובה התמלוגים: דוח העמותה קובע, כי ראוי היה שוועדת ששינסקי 2 תקבע תמלוגים בשיעור גבוה משמעותית מהקבוע כיום (5%), לכל הפחות בשיעור של 12.5%. וכך מוסבר בדוח: "שיעור זה ישווה לשיעור התמלוגים הקבוע במשאבי הנפט והגז, אשר בניגוד למחצבים, מציאתם נעשתה תוך סיכון כלכלי בהליך החיפוש לתועלת משק האנרגיה הישראלי וללא הרס פלאי העולם, כגון ים המלח או שטחי בראשית במדינת ישראל".

2. הוצאות זיקוק ועיבוד: הדוח ממליץ לא להתיר הכרה בהוצאות זיקוק ועיבוד בעת חישוב התמלוג, כפי שנקבע בהמלצות הביניים של הוועדה.

3. מס רווחי היתר: הדוח קובע כי "אין להמשיך ולהעניק לכי"ל מתנות חסרות בסיס והפעם באמצעות העלאת כמות רווחי היתר שתמשיך להרוויח החברה. לכל הפחות ראוי יהיה לאמץ את מסקנות הביניים בנוגע למס רווחי היתר ובכך להבטיח לחברות תשואה של 11% בעת חישוב בסיס המס ובמקום לדרג את מס רווחי היתר יש להשאירו בשיעור קבוע של 42%.

בנוסף, קובע הדוח, "אין לאפשר מניפולציות אשר ימנעו מהציבור לקבל את המגיע לו בעת חישוב מס רווחי היתר ולכן אסור לאמץ את ההמלצה בו ניתנת לחברות האפשרות של קיזוז בין מגזרי של הפסדים.

4. מוצרי ההמשך: הדוח קובע, כי "יש להטיל את מס משאבי טבע גם על מוצרי ההמשך של כיל וזאת בשל הקשר הבל ינותק בין הפקת חומרי הגלם ממחצבי ים המלח על ידי החברות שבשליטת כיל, לבין יצור מוצרי ההמשך על בסיס חומרי הגלם על ידי החברות הבנות הקשורות. לאור כל האמור, על הועדה לקבוע כי מס רווחי היתר ומס חברות מלא יוחלו גם על מוצרי ההמשך בכללותם".

5. הוראות המעבר: הדוח קורא לממשלה "ליישם את המסקנות הסופיות באופן מיידי על כל חברות משאבי הטבע וזאת ללא יוצא מן הכלל".

6. חומרי חציבה: "יש לקיים בדיקה מקיפה ומעמיקה אשר תידרש לכל ההיבטים הקשורים לניהול חומרי החציבה ובהתאם לתוצאות הבדיקה להחליט על מה הוא הניהול הראוי של התחום כולל ניהול פיסקאלי והחלת מדיניות מס צודקת".

7. מים מינרלים: "נדרש כי התכלות מקורות המים והפגיעה הסביבתית הנוצרת תוגבל ותצומצם ככל הניתן, וכן נדרש כי הכספים המשולמים על השימוש במעיינות ובמקורות המים ישקפו את חלקו של הציבור במשאב ואת הנזקים הסביבתיים והעלויות החיצוניות הנגרמים בסביבת מקורות המים".