"אוהל" ו"נמצא": שתי תערוכות חדשות בבית האמנים בת"א

בית האמנים מעלה תערוכת יחיד של ישראל רבינוביץ' שעוסקת בניסוח אופני זיכרון; ותערוכה של אמנים בדואים שרואים את עצמם כמשקפי התרבות שבה גדלו

צילום של ג'מילה אבו כף מקבוצת אוהל עדות מצולמת
צילום של ג'מילה אבו כף מקבוצת אוהל עדות מצולמת

בבית האמנים תיפתח מחרתיים (ה') תערוכת היחיד של ישראל רבינוביץ' "נמצא", לצד תערוכה שאצר "על גבול המדבר". שתי התערוכות העומדות לגמרי בנפרד משליכות זו על זו, ויפה לעמוד על החוט המקשר העובר ביניהן. יצירתו של ישראל רבינוביץ' עוסקת בניסוח אופני זיכרון - אישי וקולקטיבי, פרטי ולאומי, תוך התייחסות לזמן ולמקום. הוא נוגע בנושא הזיכרון החמקמק על ידי יצירת נקודות מפגש בין האינטימי והאישי לבין המיתולוגי, ההיסטורי והאוניברסלי. את התרבות והקשר שלו אליה הוא מתמצת באמצעות אובייקטים סמליים, כמו-פולחניים.

רבינוביץ' מתייחס למיתוס המשמש אותנו בבניית זהות אישית ולאומית. עובדה או בדיה - טקסטים וחפצים מספרים סיפור שהוא ספק אמת ספק בדיה - כלי עבודה חקלאיים, מזכרות עממיות, כתובות אש ועד לכתבים עתיקים "מן המקורות" - כל אלה מזינים את יצירתו, שבה שאלות של זהות ושייכות מקבלות מענה חומרי ורב משמעויות.

רבינוביץ' זכה השנה בפרס היצירה הציונית מטעם שרת התרבות. שופטי הפרס, מנהל מוזיאון רמת-גן לאמנות ישראלית, מאיר אהרונסון האמן אבנר בר חמא ומנהלת מוזיאוני תפן רותי אופק, סיכמו כי עבודתו של רבינוביץ' מתאפיינת בעיסוק מתמשך בנושאים המבטאים את השיבה לציון. "הוא משתמש בכלים ובחומרים ששימשו את החלוצים כדי להפכם בעבודותיו הייחודיות לסמלים שיחרטו בזיכרון הקולקטיבי".

אולם רבינוביץ' אינו עוסק רק בהיבט ההתיישבות היהודית בציון. הוא מלווה קבוצת יוצרים בדואים צעירים, כמנחה וכאוצר. בתערוכה "על גבול המדבר" מציגים שרה אבו קרינאת, איוב אבו מדיעם, לובנה ג'רג'אוי וג'מילה אבו כף - אנשי קבוצת "אוהל", קבוצת אמנים בדואים צעירים שהתאגדו ביזמתה של אבו קרינאת, בוגרת מכללת קיי.

"אוהל" שמה לה למטרה לחקור ולבחון את גבולותיה של המסורת הבדואית תוך שמירה על כבודה ומקומה בחברה. בעשייתם, חברי הקבוצה רואים עצמם כמשקפי התרבות בה גדלו, תוך כדי חתירה מתמדת להרחבתה. את זה עושים חברי הקבוצה בעיניים צעירות, סקרניות וחומלות אך יחד עם זאת גם ביקורתיות ובונות.

המסורת והתרבות הבדואית מתמודדות עם אתגרי התקופה, הקדמה ומדינת הלאום והחוק. החברה הבדואית עוברת תהליכים מטלטלים. בחיי היומיום של אנשיה מתקיימים שילובים בן טכנולוגיה מתקדמת וסגנון חיים מיושן, הנראים כבלתי אפשריים.

התערוכה מתעדת מראות ומציאות שראו חברי קבוצת "אוהל" בין המאהלים אשר פזורים בשיפולי הגבעות, לצד הוואדיות ובפאתי הערים. באין תוכניות מתאר מוסדרות, הם צופים בילדים המאלתרים את גני השעשועים שלהם בין גדרות הצאן ויוצרים את משחקיהם מחפצי יום יום. עדותם המצולמת משרטטת קולאז' חיים מרתק.

בית האמנים ע"ש זריצקי, אלחריזי 9, תל-אביב. ב'-ה' 10:00-13:00, 17.00-19.00, ו' 10:00-13:00, שבת 11.00-14.00. ללא תשלום.