עיתונאים זרים: אנשי מג"ב פוגעים בנו בכוונה

איגוד העיתונאים הזרים הגיש תלונה רשמית למשמר הגבול, בטענה כי חייליו פוצעים עיתונאים ופוגעים בציוד, ללא הצדקה וללא התגרות מוקדמת, במהלך סיקור האירועים בירושלים

איגוד העיתונאים הזרים בישראל יוצא נגד לוחמי משמר הגבול לאחר סדרה של פגיעות, לדבריהם, בצלמים ובכתבים זרים בארץ, במהלך המהומות בירושלים בשבוע האחרון.

"אנו קוראים למג"ב לשים סוף לגל ההתקפות על עיתונאים", נכתב בתלונה רשמית של האיגוד שהוגשה למג"ב. "בתקופה של שבוע בלבד, לוחמי מג"ב תקפו לפחות ארבע פעמים עיתונאים המועסקים על-ידי תקשורת זרה, כשהם פוצעים כתבים ופוגעים בציוד יקר. אלה פגיעות שנגרמו ללא התגרות מוקדמת".

בשורת האירועים שמתארים העיתונאים הזרים ישנו מקרה שאירע ב-26 באוקטובר, במהלכו צלם של סוכנות הידיעות איי.פי נפגע בידו מירי בטווח קצר של מה שנראה ככדור גומי, ואיבד את התחושה בה למשך זמן.

"זה היה בכפר סילוואד בגדה ליד רמאללה, שם נערכה הלוויה של ילד בן 14 שנהרג מירי צה"ל", מספר ל"גלובס" ראש דסק החדשות של איי.פי בירושלים, ג'ו פלדמן. "הצלם שלנו עמד בצד וצילם, ופתאום הופיע מאחוריו ג'יפ של משמר הגבול, מתוכו קפץ שוטר וירה בו. יש לנו סרטון שמתאר את האירוע".

לדבריו, "רואים בבירור שהצלם לא עשה כלום ולא התגרה. דיברנו עם הבוסים שלנו בניו-יורק והגשנו תלונה רשמית למג"ב. יש לנו היסטוריה ארוכה בעניין. שנים אנחנו מתעסקים עם תלונות כאלה, והם אף פעם לא מקבלים אחריות. תמיד הצלם מפריע להם או שיש להם הסבר אחר".

- אי-אפשר להבין שהכתב מצוי בזירת עימות שעשויה להיות אלימה?

"אנחנו מבינים את זה. לצלמים שלנו יש הרבה ניסיון, והם יודעים שלא להיות באמצע המהומות. אנחנו מבקשים חקירה רצינית. ההרגשה היא שהחקירות לא רציניות, ושלמשמר הגבול לא אכפת מהביטחון של העיתונאים, ושאפילו עושים את זה בכוונה".

סטפני פריד, כתבת עצמאית שבימים אלה מסקרת את האירועים בעבור ערוץ CCTV הסיני, אומרת ל"גלובס" כי "כשזה מדובר במג"ב, יש הרגשה שכמעט אין חוקים, והם יכולים לעשות מה שהם רוצים. זה קודם כל לפגוע ואחר-כך לשאול שאלות. אני הרבה יותר מפחדת כשאני בסביבתם של אנשי מג"ב מאשר כשאני בסביבת חיילי צה"ל. איתם זה לא ככה".

לדבריה, ב-31 באוקטובר, במהלך תפילות יום שישי במזרח ירושלים, שוטר מג"ב יידה רימון הלם לעברה ולעבר הצלם שהיה איתה. "הוא צעק עלינו 'תזוזו משם'. היו לנו שתי דקות לזוז עם כל הציוד הכבד שלנו, והוא פשוט זרק לעבר הרגליים שלנו רימון הלם. זה היה מפחיד, והשמיעה שלי נעלמה לגמרי", היא מספרת. "צעקתי על המפקד שם שאסור להם לעשות את זה, והוא אמר 'לא לזרוק יותר על העיתונאים'. לא היה שום בלגן סביבנו, לא היה שום איום שזיהינו. הם פשוט רצו לפנות אותנו".

באיגוד העיתונאים הזרים אומרים כי אירועים כמו אלה הפכו לנפוצים בשנים האחרונות, למרות דרישות לפגישות עם הרשויות בנושא. "אנחנו קוראים למשמר הגבול הישראלי לכבד את זכות העיתונאים לבצע את עבודתם ולעמוד במחויבות הישראלית לחופש העיתונות".

דובר מג"ב מסר בתגובה כי "בתקופה האחרונה במספר רב של אירועים, לרבות האירועים המוזכרים לעיל, התמודדו לוחמי משמר הגבול עם מאות רעולי-פנים ומתפרעים אשר יידו בקבוקי תבערה, אבנים וזיקוקים לעברם. משימתם העיקרית של הלוחמים היא לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע פגיעה בחפים מפשע. על מנת לבצע משימה זו הלוחמים משתמשים באמצעים לפיזור הפרות סדר כנגד המתפרעים.

"בחלק מהאירועים צלמים ועיתונאים עומדים במכוון בין המתפרעים לבין כוחות הביטחון על מנת לייצר פרובוקציה ולהגדיל את הסיכוי לפגיעתם. יחד עם זאת, כל אירוע חריג יתוחקר, ויופקו הלקחים במידת הצורך".