הארמון החדש של ארדואן יעלה 600 מ' ד' - פי 2 מהמתוכנן

מנהיג המפלגה הרפובליקאית שבאופוזיציה תוקף את ארדואן: "הסולטן לכאורה בונה לעצמו ארמון במדינה שבה 3 מיליון בני אדם הם מחוסרי עבודה... כרתת מאות עצים כדי לבנות לעצמך את הארמון הזה" ■ צפו בווידיאו חדש מהארמון

הארמון הלבן של ארדואן / צילום: מהוידאו
הארמון הלבן של ארדואן / צילום: מהוידאו

המחלוקת על הקמת ארמון חדש שיכיל 1,000 חדרים לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, העמיקה לאחר שהממשלה הודתה שהפרויקט יעלה יותר מ-600 מיליון דולר, כמעט כפול מהאומדן המקורי.

שר האוצר מחמט סימסק אמר שהמבנה, שמגמד את הבית הלבן בוושינגטון, את ארמון האליזה בפאריז ואת ארמון בקינגהם בלונדון, יעלה סך של 1.37 מיליארד לירות טורקיות, שמהם הוצאו כבר 864 מיליון לירות מתקציב משרד ראש הממשלה. לפי דיווחים קודמים, הארמון היה אמור לעלות 350 מיליון דולר.

ארדואן רואה את הארמון, שנבנה על אדמת יערות מוגנת תוך הפרת החלטה של בית משפט, כסמן של טורקיה חדשה ונמרצת יותר. מבקריו מוקיעים את המיזם וטוענים שהוא משקף את סגנונו הכוחני והסמכותני יותר ויותר.

"הסולטן לכאורה בונה לעצמו ארמון במדינה שבה 3 מיליון בני אדם הם מחוסרי עבודה", אמר קמאל קילידרוגלו, מנהיג המפלגה הרפובליקאית שבאופוזיציה, בנאום שנשא אתמול. הוא הצביע על נתונים שלפיהם קבלנים קיבלו תשלומים מנופחים והוסיף: "כרתת מאות עצים כדי לבנות לעצמך את הארמון הזה".

קומפלקס הארמון, שנחנך בחודש שעבר, משלב את הסגנון הארכיטקטוני הסלג'וקי ההיסטורי עם הסגנון העותמאני. הוא כולל היכל פנימי מפואר עטור עצים, ובונקר וחניה תת קרקעיים.

במקור היה אמור להיבנות באתר מעון ראש הממשלה, אך אחרי שארדואן פרש מהכהונה הזו ונבחר לנשיא הראשון בבחירה ישירה של העם באוגוסט האחרון, היעד שונה. מעונו הקודם של הנשיא, ראש המדינה, היה ארמון קנקאיה, שבו התגורר בשעתו מוסטפה קמאל אטטורק, מייסד טורקיה המודרנית.

"הדוגמה הטובה ביותר של איזו מדינה אנחנו ותחת איזה סוג של משטר אנחנו חיים היא הארמון הלא חוקי של ארדואן", כתב מחמט יילמאז, בעל טור ביומון "הורייט". הוא הוסיף שמשלמי המסים צריכים לדעת הכול על עלות הבנייה שהתנהלה ללא מכרז פתוח לקבלנים. "ההבדל הבסיסי בין דמוקרטיה לסגנון שלטון לא-דמוקרטי הוא השקיפות", כתב יילמאז.

במארס פסק בית משפט באנקרה נגד הבנייה באתר, ואז הגיב ארדואן באומרו שהפסיקה המשפטית היא "עבודה של המדינה המקבילה" - התייחסות לתנועתו של פתאוללה גולן, כהן הדת שהיה בעבר בעל בריתו של ארדואן והפך ליריבו הפוליטי, ומתגורר כיום בארה"ב. "איש אינו יכול לעצור את הבנייה הזו ואיש לא יוכל להרוס אותה", הוא הצהיר בזמנו.