"להטעין סלולרי בדקה? הייתי מאוד נזהר מהצהרות כאלה"

פרופ' דורון אורבך, ראש המרכז להנעה חשמלית באוניברסיטת בר אילן: בטר פלייס נכשלה בגלל קיבולת הסוללה

חברת ההנעה החשמלית בטר פלייס לא קמה ונפלה על סוגיית קיבולת הסוללה, כך טוען פרופ דורון אורבך מאוניברסיטת בר אילן, ראש מרכז המחקר הלאומי להנעה אלקטרוכימית. לדבר אורבך, העובדה כי הסוללה של בטר פלייס יכלה להניע רכב רק במשך 150-200 קילומטר עד הטעינה הבאה, עדיין מתאימה לרוב הנהגים בארץ ובמקומות רבים אחרים בעולם.

לדבריו, המודל הכלכלי של בטר פלייס היה שאפתני מדי. מהלך מתון יותר הבנוי בעיקר על טעינה בזמני חניה ממושכים, ללא הבטחות הקשורות להחלפת סוללות בדרך, תוך התאמה לנהגים שטווח הנסיעה היומי שלהם נמוך מ-100 ק"מ, היה יכול להצליח. בהמשך ניתן היה להרחיב את היריעה לנהיגות ארוכות טווח, ע"י שילוב כלי רכב היברידיים, להם מנוע חשמלי וסוללה הנטענת תוך כדי תנועה ע"י גנרטור.

- אם כך, מדוע הם לא פשוט הלבישו על הרכב סוללה גדולה יותר שתתאים מראש לנהיגות ארוכות טווח?

"תעשיית הרכב היא מאוד שמרנית ואנחנו מאוד בררנים לגבי מה שאנחנו מוכנים לקבל כ'צורה של אוטו', ומעוניינים תמיד בכל חבילת האבזור, המיזוג והבידור. ישנן חברות בתחום הזה, כמו Tesla, שחרגו מעט מן הצורה הרגילה, והמכוניות שלהן מוכרות, אבל האמת שאני לא בעד כדאי להיות מתון עם ביצועים, ללא פשרות בנושאי בטיחות. בטר פלייס צדקו לדעתי כשרצו לעבוד עם מכונית קיימת, בגודל רגיל. חבל מאוד. שי אגסי אדם טוב, אידיאליסט".

אך אל תוותרו על הרעיון של רכב החשמלי עדיין, הוא אומר. "כל חברות הרכב עובדות על פרוייקטים בתחום הזה, להשקה בעתיד הקרוב. בשלב הראשון יהיה כנראה שילוב עם גנרטור הפועל על דלקים (בנזין, גז, סולר) ברכב, שיפיק חשמל להטענת סוללת המכונית כאשר נדרשות נסיעות ארוכות".

אורבך מפתח סוללות למגוון תחומים. "ההתקדמות עד כה בתחום אגירת האנרגיה בסוללות הייתה אינקרמנטלית", הוא אומר. "הסוללה הדקה שמפעילה את הטלפון שלכם, מקורה בעשרות שנים של עבודת נמלים, וזה גם מה שאנחנו מאמינים שיקרה בהמשך. אני רואה שמסתובבות בשוק חברות, שטוענות כי בקרוב יהיה ניתן לטעון סלולרי בתוך דקה. הייתי מאוד נזהר מהצהרות מהסוג הזה. אני לא מכיר היום מדע שיכול להוציא אותן לפועל. הדרך היחידה לעשות זאת היא להתפלל לשינוי חוקי הטבע". נציין כי אורבך הוא יוצא סיירת גולני שחזר בתשובה בזכות המפגש עם המדע, והכרותו הבלתי אמצעית עם מורכבותו של מעשה הבריאה לעומת מה שיכולים להפיק המדענים.

כל עוד חוקי הטבע יישארו כפי שהם, הוא מאמין כי נראה בשנים הקרובות שיפור של עשרות אחוזים "בלבד".

אורבך היה אחד ממארגני כנס שת"פ ישראל גרמניה שערך משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל בשבוע שעבר. הוא ציין שם כי בתחום הסוללות ישראל היא מצויינת ברמה המדעית, אך עדיין בחיתולים ברמה התעשייתית. "עבור פיתוח התעשיה הזו גרמניה היא השותף האידיאלי".

לגבי הנעת מכוניות באנרגיה ירוקה, לא בבנזין ולא בחשמל הוא אומר: "עדיין ההנעה חשמלית אלקטרוכימית של כלי הרכב היא הכיוון הנכון והרצוי. אפשר להפיק חשמל ממגוון מקורות, ביניהם אנרגיה מתחדשת (שמש, רוח), ובחשמל הזה להשתמש לטעינת מכוניות העתיד (החשמליות)".