69% מיהודי ארה"ב הצביעו בעד הדמוקרטים בבחירות האמצע

הסקר, שנערך במימון ג'יי סטריט, מצא ש-40% מהיהודים מאמינים שמדיניות ממשלת נתניהו פוגעת ביחסי ישראל –ארה"ב; 80% מהיהודים הביעו התנגדות להמשך הבניה בהתנחלויות

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

סקר שנערך במדגם של בוחרים יהודים בארה"ב, בליל בחירות אמצע הקדנציה אמש, העלה כי 69% מהיהודים האמריקאיים הצביעו בעד מועמדים דמוקרטים, בהשווואה ל-66% ב-2010, ו-70% ב-2012. 28% הצביעו בעד מועמדים רפובליקניים. הסקר נערך ע"י GBA Strategies, מכון מחקר חברתי בוושינגטון, ביזמת ג'יי סטריט, שדולה שמתארת עצמה כפרו-ישאלית ופרו-שלום בין ישראל לפלסטינים.

הסקר העלה, שההחלטות בקלפי של יהודי ארה"ב, כמו של כלל המצביעים, מושפעות בעיקר ע"י נושאי פנים, ומדיניות החוץ של הממשל אינה עומדת בראש מעייניהם. רק 8% מהנסקרים ציינו שהנושא הישראלי היה גורם משמעותי בשיקולי ההצבעה שלהם. 44% מהנשאלים היהודיים אמרו, שכלכלה היא הנושא החשוב ביותר; 31% הצביעו על שירותי בריאות כנושא המשמעותי, ו-20% ציינו כנושא המכריע את הביטוח הלאומי ומדיקייר (ביטוח רפואי לגימלאים).

ברק אובמה עדיין פופולרי בקרב יהודי ארה"ב יותר מאשר בקבוצות אחרות, למעט שחורים: 57% מהיהודים תומכים בו, בהשוואה ל-42% באוכלוסיה הכללית.

הסקר העלה, שהתמיכה בדמוקרטים תנדוד גם למערכת הבחירות לנשיאות ב-2016: אם הילארי קלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית, היא תזכה ב-69% מקולות הבוחרים היהודיים מול ג'ב בוש, או 71%, מול הפוליטיקאי השמרני ראנד פול.

על פי הסקר, תומכים יהודי ארה"ב באובמה בשלוש נקודות החיכוך שבין ממשלו לבין ממשלת ישראל: ההתנחלויות, תפקיד ארה"ב במו"מ בין ישראל לפלסטינים, והמו"מ עם איראן.

52% מהיהודים האמריקאיים מתנגדים לבניה מחוץ לגושי ההתנחלויות הגדולים, אך תומכים בבניה בתוך הגושים האלה. 28% תומכים בהקפאת כללית של הבניה מעבר לקו הירוק. 20% תומכים בהמשך הבניה בגדה המערבית.

40% מהנסקרים מאמינים, שמדיניות רה"מ בנימין נתניהו פגעה ביחסי ישראל ארה"ב. 20% גרסו, שהמדיניות הישראלית דוקא סייעה ליחסים. 40% אמרו,שממדיניות ישראל לא שניתה את היחסים בינה לבין וושינגטון.

85% מיהודי ארה"ב תומכים במעורבות אמריקאית חזקה שתסייע לישראלים ולפלסטינים להגיע להסדר. התמיכה בהובלה אמריקאית של המו"מ נשארת גבוהה גם במקרה של חילוקי דעות פומביים בין ירושלים לוושינגטון (74%), או לחץ פומביאמריקאי על ישראל והפלסטינים (74%).

76% מהיהודים תומכים בפתרון של שתי מדינות, שיביא להקמת מדינה פלסטינית בגדה וברצועה. הם גורסים שפתרון כזה הכרחי לשמירה על בטחון ישראל, אופיה היהודי והדמוקרטי והאינטרסים הביטחוניים של ארה"ב.

77% מהיהודים יתמכו במהלך אמריקאי, שיציג לפני הצדדים טיוטת הצעה אמריקאית להסדר.

84% מהנסקרים אמרו שיתמכו בהסכם בין איראן לבין ארה"ב והמעצמות האחרות, שיגביל את העשרת האוראניום לצרכים אזרחיים בלבד, שיסדיר הצבת פקחים באיראן באופן קבוע, ושירכך את הסנקציות לאחר שאיראן תתחיל לשתף פעולה עם ארה"ב ומדינות אחרות.

נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי, אמר בעקבות הסקר: "יהודי ארה"ב נותרים מחוברים באופן עמוק למדינת ישראל והם מחויבים להגנתה, אך, בה בעת, הם מודאגים ממדיניות ממשלת ישראל".