טעם של עוד: פסטיבל העוד הבינלאומי בירושלים חוגג 15 שנה

הנסיך מאזרביג'אן, המלכה מיוון וגדולי הנילוס: המלצות על מופעים בולטים בפסטיבל העוד הבינלאומי שייפתח הערב בירושלים ויציג השתקפויות של המוזיקה הערבית בתרבויות שונות באזור הים התיכון

גוצ'אג אסקרוב  והאנסמבל / צילום: אגדס בגירזדה
גוצ'אג אסקרוב והאנסמבל / צילום: אגדס בגירזדה

הערב (חמישי) ייפתח בירושלים "פסטיבל העוד הבינלאומי", המציין השנה 15 שנים להיווסדו. הפסטיבל יימשך עד ה-15 בנובמבר, ויכלול השנה 8 מופעים.

הרעיון מאחורי הפסטיבל הוא להציג השתקפויות של המוזיקה הערבית בתרבויות שונות באזור הים התיכון, ולשם כך הוא מזמין אמנים ידועי שם מהארץ ומחו"ל. בעבר ניתן היה לשמוע במסגרת הפסטיבל כמה מהשמות הגדולים ביותר בתחום, וגם השנה יש בו שמות שמעוררים ציפייה גדולה.

לנוכח המתיחות הדתית בירושלים, הפסטיבל הופך השנה למשמעותי ולסמלי אפילו יותר מבדרך-כלל.

מבין 8 המופעים שיעלו השנה בפסטיבל, שלושה מושכים תשומת-לב מיוחדת. שניים מהם (גוצ'אג אסקרוב וסאווינה ינאטו) מגיעים מחו"ל, והשלישי מציג את טובי המוזיקאים המקומיים בתחום המוזיקה הערבית.

גוצ'אג אסקרוב: התמסרות מיסטית דרך המוזיקה

קשה לתאר במילים את המוזיקה של הזמר האזרי גוצ'אג אסקרוב. ההמלצה שלי היא לפנות לעצמכם חצי שעה, לבקש את שמו (באנגלית) ביו-טיוב, ולצלול לאחד הקטעים שמתקבלים. אחרי שמתגברים על ההלם הראשוני, החוויה הרגשית יכולה להיות עצומה.

אסקרוב הוא מגדולי אמני המוגאם (Mugham) באזרבייג'אן. המוגאם הוא המבנה הקלאסי של המוזיקה האזרית, והוא מבוצע על-ידי זמר המלווה בקבוצת נגנים. להרכב של אסקרוב קוראים "אנסמבל טוראן" (Turan), והוא מורכב מארבעה מלווים המנגנים בכלים אותנטיים כמו טאר, עוד, קמנצ'ה ונגארה (תוף בגודל בינוני).

השירים שמבצע אסקרוב מבוססים על טקסטים פואטיים ממולדתו. האופי שלהם מזכיר את המוזיקה הסופית, היא המוזיקה המוסלמית המיסטית. אלו קטעים ארוכים ברובם, שלאורך זמן יוצרים תחושה של טרנס. זו מוזיקה חזקה וטוטאלית, שאינה קלה להאזנה ודורשת מהמאזין ריכוז והתמסרות מלאה. בתמורה, היא מציעה לו אפשרות להישאב לחוויה מוזיקלית מהממת חושים.

אסקרוב הושווה לא פעם לנוסראת פאתח עלי ח'אן, זמר הקוואלי (Qawwalli) האגדי מפקיסטן, שמת ב-1997. אופי השירה של השניים וגם ההרכב המלווה שלהם אינם זהים, אבל הרעיון - התמסרות מיסטית דרך המוזיקה - די דומה. להערכתי, חובביו הרבים של נוסראת ז"ל בישראל ימצאו במופע של אסקרוב עניין רב.

ההופעה של אסקרוב ואנסמבל "טוראן" בישראל תהיה חד-פעמית, ויש לה פוטנציאל להיות אירוע בלתי נשכח.

מוצ"ש 8.11 בשעה 21:00, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים

סאווינה ינאטו: עיבודים חדשים לשירי עם מסורתיים

לזמרת היוונייה סאווינה ינאטו התוודעתי לפני 13 שנה לערך, בזכות המלצה נרגשת שקיבלתי על אחד מאלבומיה. ואכן, האלבום גילה שלא מדובר ב"עוד זמרת יוונייה", אלא במוזיקאית עם טווח עניין רחב מאוד. ינאטו מבצעת שירים מסורתיים ממולדתה, אבל גם ממגוון ארצות אחרות כמו לבנון, בולגריה, ספרד, מרוקו ואפילו האיים ההיברידיים. לא כולם באותה איכות מוזיקלית, אבל כולם מבוצעים בשפתם המקורית, בקול יפה ובהגשה מרגשת.

תפוקתם המוזיקלית העשירה של ינאטו ומלוויה עומדת עד כה על 8 אלבומים (עוד אחד צפוי בתחילת 2015). באלבומים ניתן לשמוע בין היתר את השימוש הייחודי שלה במגוון טכניקות קוליות, כמו שירת גרון, גלוסולאליה (הפקת הברות חסרות פשר הדומות לדיבור, באופן המזכיר טקס דתי), שירה בצלילים גבוהים ועוד.

ינאטו, 55, תחתום את פסטיבל העוד במופע הבכורה שלה בישראל. שם המופע הוא "אביב בסלוניקי", כשמו של ההרכב המלווה שלה ב-20 השנה האחרונות. ההרכב מונה חמישה מוזיקאים מיוון, המנגנים במגוון כלים אקוסטיים כמו קאנון, אקורדיון, כינור, גיטרה, תוף מרים, קונטרבאס וכלי הקשה.

במופע תשיר ינאטו עיבודים חדשים לשירי עם מסורתיים, שלקוחים מהמסורת המוזיקלית של אגן הים התיכון, ארצות הבלקן והמזרח התיכון. יש להניח שאחד מרגעי השיא של המופע יהיה ביצועה לשירי לדינו יהודיים-ספרדיים מסלוניקי, בין היתר כיוון שהיא מקפידה לבצע את כל השירים בשפתם המקורית.

מוצ"ש 15.11 בשעה 21:00, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים

תייסיר אליאס בתוכנית "גדולי הנילוס": מחווה לגדולי הזמר הערבי

שמו של פרופ' תייסיר אליאס מוכר היטב לאוהבי המוזיקה הערבית הקלאסית בארץ. אליאס, יליד שפרעם, הוא כנר ונגן עוד, הנחשב לאחת הדמויות המרכזיות - אם לא המרכזית ביותר - בביצוע ובהוראת מוזיקה ערבית קלאסית בישראל. הוא מכהן כראש המגמה למוזיקה מזרחית באקדמיה למוזיקה לירושלים, וברזומה שלו יש אינספור הופעות, תוכניות טלוויזיה, הקלטות ועוד. בביצועיו הוא מגלה פתיחות רבה לתרבויות שונות ממזרח - כמו פרס, טורקיה והודו, אך מתמקד במוזיקה הקלאסית הערבית.

לרגל יום ההולדת ה-15 לפסטיבל העוד יוביל אליאס מופע שכותרתו "גדולי הנילוס", שימשיך את סדרת המחוות שיצר הפסטיבל בעבר לגדולי הזמר הערבי. הפעם, תוקדש התכנית למוזיקאים הגדולים של מצרים במאה ה-20: עבד אלווהאב, אום כולת'ום, פריד אל-אטרש, לילה מוראד, אסמהאן ועבד אלחלים חאפז. מוזיקאים אלו נחשבו לדמויות נערצות בעולם הערבי כולו עוד בחייהם, ונחשבים למי שעיצבו את דמותה של המוזיקה הערבית האמנותית במאה ה-20. הקונצרט יציג את מיטב יצירותיהם של מוזיקאים אלו, שיבוצעו במגוון סגנונות מוזיקליים. הרפרטואר יתמקד ביצירות קנוניות, שבהן ישולבו קטעי אילתור כמקובל.

הקונצרט מיועד לאוהבי "הארד קור" של מוזיקה ערבית קלאסית, ולפי התוכנית נראה שלקהל זה יציע המופע מכל טוב.

חמישי 13.11 בשעה 21:00, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים

פרטים מלאים על הפסטיבל: www.confederationhouse.org