הפתרון למהומות בי-ם? איסור יבוא זיקוקים לארץ לחודשיים

שר הכלכלה נפתלי בנט נעתר לבקשת השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', והחליט לאסור למשך 60 יום את היבוא לארץ של סוגי זיקוקים המשמשים פלסטינים ממזרח ירושלים בהפרות הסדר המתמשכות בבירה

התפרעויות במזרח ירושלים / צילום: רויטרס
התפרעויות במזרח ירושלים / צילום: רויטרס

שר הכלכלה נפתלי בנט נעתר לבקשת השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', והחליט לאסור למשך 60 יום את היבוא לארץ של סוגי זיקוקים המשמשים פלסטינים ממזרח ירושלים בהפרות הסדר המתמשכות בבירה.

במהלך ההתפרעויות נורים לעבר חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל מטחי זיקוקים בכינון ישיר מתוך כוורות ייעודיות, באופן שמסכן את הכוחות. בשבועות האחרונים גם אירעו מספר מקרים שבהם אנשי כוחות הביטחון הישראלים נפגעו מזיקוקים אלה.

לדברי בנט, ההחלטה על עצירת יבוא חלק מהזיקוקים מהווה "פתרון זמני בלבד בעקבות חומרת התופעה. ככלל, מהלך של איסור יבוא אינו משקף את ראייתי". בלשכתו של בנט הבהירו כי ההחלטה התקבלה בתום דיונים שהתקיימו בימים האחרונים בין גורמים מקצועיים במשרד הכלכלה עם נציגי המשרד לביטחון פנים והמשטרה. מדובר בזיקוקים המשתייכים ל"קטגוריה 2", כאלה המשמשים למופעי ראווה שמתקיימים לרוב בגני אירועים, וחלקם נורים גם במסגרת אירועים המוניים כמו בערב יום העצמאות. מדובר בזיקוקים שנחשבים זולים, בעלי הדף נמוך ופשוטים להפעלה. בקטגוריה זו נמצאים זיקוקים שמשקלם עולה על 9 גרם של חומר פעיל (חומרים הודפים וחומרים פירו-טכניים) ועד חצי קילו. זיקוקים גדולים יותר, שמשקלם עולה על 500 גרם, משתייכים ל"קטגוריה 3", ולגביהם לא חלה הגבלת יבוא. מדי שנה מיובאים לישראל דרך נמל אשדוד כ-30 מכולות של זיקוקים מכל הסוגים. מחיר הסחורה במכולה אחת נע בין 100 ל-120 אלף דולר.

גורמים שמעורבים בהחלטה החדשה אמרו היום (ה') בשיחה עם "גלובס" כי תחילה נשקלה האפשרות לפשוט על מחסני זיקוקים ברחבי הארץ במטרה להחרים אותם ולמנוע את הגעתם לידי המתפרעים במזרח ירושלים. בנט, שנעתר חלקית לבקשת המשרד לביטחון פנים, מסר כי "לא נאסור מחר יבוא של מכוניות כצעד מניעה נגד תאונות דרכים ולא נטיל מגבלות על יבוא סכינים כדי למנוע דקירות, וכך גם לעניין הזיקוקים. איסור מוחלט הוא לא פתרון להתפרעויות. פתרון לטווח הארוך יבוא רק בדרך של הגברת האכיפה מצד משטרת ישראל נגד המתפרעים".

גם יו"ר איגוד יבואני הזיקוקים שבאיגוד לשכות המסחר בתל אביב ירון מור, סבור שהפתרון טמון בהרחבת הפיקוח והאכיפה של החוק האוסר מסירת זיקוקים מקבוצה זו לגורמים שאינם מורשים. "במקום לברר כיצד הזיקוקים מגיעים למזרח ירושלים, מחליטים לאסור את היבוא שלהם. הפתרון הוא באכיפת החוק, שכן לכל משלוח של זיקוקים יש כתובת שידועה וברורה לרשויות המדינה", אמר.