תוספת של 214 אלף משרות בארה"ב; האבטלה לשפל של 6 שנים

מספר המועסקים עלה ב-214,000, נמוך מהתחזיות ל-235,000 ■ שיעור האבטלה היה צפוי להישאר ברמה של 5.9% - שיעור המועסקים נמצא כעת בשיא של חמש שנים

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ימים ספורים לאחר הבחירות לסנאט, שהבהירו מה חושבים האמריקאים על הכלכלה תחת הנהגתו של הנשיא אובמה, פורסמו היום בארה"ב נתוני התעסוקה לחודש אוקטובר.

בחודש שעבר נוספו יותר מ-200 אף מועסקים זה החודש התשיעי ברציפות, ושיעור האבטלה ירד באופן מפתיע לשפל של שש שנים, דבר המצביע על כך כי החברות אופטימיות בנוגע לכך שכלכלת ארה"ב תצליח להתמודד עם האטה בחלק מהשווקים שמעבר לים.

העלייה של 214,000 במספר המועסקים באה לאחר עלייה של 256,000 בחודש שקדם, שעלתה על הציפיות, אולם לעומת ממוצע תחזיות של 235,000.

שיעור האבטלה ירד כאמור ל-5.8% למרות שיותר אנשים הצטרפו למעגל העבודה, והדבר העלה את שיעור המועסקים לשיא של חמש שנים. הציפיות היו ששיעור האבטלה יישאר על כנו ברמה של 5.9%.

גם הנתונים המקדימים, סקר ADP שפורסם ביום רביעי, הצביעו על שיפור: 230 אלף משרות בסקטור הפרטי, הרמה הגבוהה ביותר זה 4 חודשים.

לטענת ג'ף גרינברג, אנליסט בכיר ב-JP מורגן בניו יורק, "זה מראה שארה"ב יכולה לשמור על צמיחה די חזקה גם בתקופה של חששות מפני האטה בסין ובגוש האירו".

כאמור, ברקע לנתונים הללו, שלכאורה מעידים על יציבות בהתאוששות הכלכלית, עומדות התוצאות של הבחירות השבוע. בסקרי היציאה אמרו 60% מהמצביעים כי לדעתם הכלכלה נמצאת בקיפאון או בהתדרדרות. רק שליש מאמינים כי היא משתפרת.

הסתירה בין הנתונים הטובים לכאורה לחוסר האמונה של הציבור האמריקאי בשוק העבודה נעוצה בנתונים נוספים - הקיפאון בשכר ושיעור ההשתתפות הנמוך בשוק העבודה, כאשר גם רבים מבין אלו שעובדים אינם עובדים במשרה מלאה.

"אני חושב שיש תסכול רב כי אנשים מאמינים שהכלכלה צריכה להיות טובה יותר ושהם צריכים להיות במצב טוב יותר", מציין מארק ויטנר, אנליסט בוולס פרגו.