הכבאי סאבר עסלי נהרג בדליפת האמוניה בעמק חפר

שעות אחרי שהוגדר כנעדר, אותר ללא רוח חיים הכבאי סאבר עסלי שהגיע למפעל באזור התעשייה עמק חפר שבו התרחשה הדליפה בה נפגעו 20 בני אדם ■ הסיבה לדליפה: פועלים חתכו צינור‎

נקבע מותו של הכבאי סאבר עסלי מכפר קרע שנפגע אמש (ה') באירוע חומרים מסוכנים שהוכרז באזור התעשייה עמק חפר. האירוע נגרם בעקבות דליפת אמוניה ממשחטת "הוד חפר". במשך שעות אחדות הוגדר הכבאי כנעדר, לאחר שאבד עמו הקשר, אולם סמוך לשעה 23:00 הוא אותר ללא רוח חיים וחולץ על ידי הכוחות בשטח.

ההערכה היא שעסלי מעד, ובשל החושך במקום התקשו המחלצים להגיע אליו במשך שעות.‎ הוא נלכד ככל הנראה בין הברזלים במפעל, ונגמר לו האוויר בבלוני החמצן.

עסלי, בן 34 מכפר קרע, התגייס למערך לוחמי האש לפני 11 שנים, ובתפקידו האחרון היה מפקד צוות בתחנת חדרה. הוא הניח אחריו אישה ושני ילדים. הודעה נמסרה למשפחתו.

מוקדם יותר אתמול, בעקבות הדליפה, התבקשו אזרחים באזור להתסגר בתוך מבנים, אזור התעשייה פונה ונסגר וכבישים סמוכים נחסמו לתנועה. בין היתר נחסם כביש 4, מצומת הרא"ה לכיוון צפון. זמן קצר לאחר ההכרזה על האירוע, חברו אנשי פיקוד העורף לכוחות בשטח.

מהמשטרה נמסר כי תושבי היישובים גאולי תימן, חיבת ציון, כפר הרא"ה, בית חזון, חרב לאת, מבואות ים ומכמורת מתבקשים להסתגר בבתיהם, לסגור דלתות וחלונות, ולכבות מזגנים.

מחקירה ראשונית עולה כי אנשי המפעל סגרו את אחד הברזים כיוון שרצו לחתוך את הצינור המחובר אליו, אלא שבטעות הם סגרו ברז לא נכון. השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שהגיע למקום אמר כי "עדיין מוקדם מדי לקבוע את סיבת הדליפה. אחרי מקרה כזה יוקם צוות משולב של המשטרה, כיבוי האש ויתר הכוחות. הצוות יוקם באופן מיידי ויחקור את כל מה שקשור לדליפה עצמה ולנפגעים".

24 צוותי כיבוי החלו לבצע פעולות לאיטום ועצירת הדליפה במקום. כוחות הכיבוי דיווחו כי מהמפעל דלפו כ-8 טון אמוניה ולכן הוחלט על רדיוס פינוי גדול. ממד"א נמסר כי נכון לשעה 23:40, נפגעו 20 בני אדם, בהם אחד בינוני ו-19 קל. חובשים ופרמדיקים של מד"א פינו 17 מהנפגעים לבתי החולים הלל יפה בחדרה ולניאדו בנתניה. שלושת הנפגעים הנותרים טופלו במקום ולא נזקקו לפינוי לבית חולים.

הנפגעים סבלו מבחילות, הקאות וקוצר נשימה. שישה מהפצועים הם כבאים שהגיעו למקום ונפגעו משאיפת החומר. כוחות משטרה גדולים מתחנת נתניה הגיעו עם תחילת הדליפה לאזור התעשייה והחלו בפינוי קונים משני מרכולים גדולים שנמצאים סמוך למפעל. במקביל זומנו למקום גם אנשי איכות הסביבה.

"חומר מסוכן דלף במפעל העופות הוד חפר", עדכן דני יוספברג דובר כבאות נתניה. "האמוניה משמשת לתהליכי קירור במפעל. מבדיקה ראשונית עולה כי צנרת במפעל נסדקה או נחתכה, וזה מה שגרם לדליפת החומר המסוכן. פינינו אנשים ממספר מוקדים באזור התעשייה".