מאיזו עיר תדעו כמה זמן יקח לכם להגיע ב-07:00 לת"א?

מדד גלובס-Waze מגלה שהשכם בבוקר יום א', בשעה 7:00, ישנו סיכוי לא מבוטל שהפופ-אפ על פקק לא צפוי ירצד על מסכי המשתמשים במסלול מודיעין-ת"א

פקק באיילון / צילום: תמר מצפי
פקק באיילון / צילום: תמר מצפי

העדכון "פקק נוצר בהמשך הדרך" הוא אחד העדכונים הפחות חביבים על משתמשי Waze באשר הם; מדד גלובס-Waze מגלה שהשכם בבוקר יום א', בשעה 7:00, ישנו סיכוי לא מבוטל שהפופ-אפ המטריד ירצד על מסכי המשתמשים במסלול מודיעין-ת"א. סטיית התקן של זמן הנסיעה במסלול זה היא הגדולה ביותר בקרב 37 מסלולי המדד - היא מסתכמת ב-15 דקות סביב זמן נסיעה ממוצע של 48 דקות. במלים אחרות עבור הנהגים כל מספר בטווח שבין חצי שעה בערך (33 דקות) ועד שעה בערך (63 דקות) - אפשרי.

למקום השני במבחן התנודתיות מגיע המסלול הלא קצר יקנעם-ת"א שלו סטיית תקן של 14 דקות בזמן נסיעה של שעה וארבעים. מעניין שבמסלול "המקביל" שמוביל מחיפה לת"א נרשמו בשנתיים האחרונות סטיית תקן וזמן נסיעה זהים. אולי זו עדות לוויסות העומסים שמציעה האפליקציה, למשל בין הכבישים 2, 4 ו-6.

שימו לב שהנתונים מראים שבניגוד לצפוי, אין קשר בין אורך המסלול לבין הפוטנציאל לשינוי בזמן הנסיעה, לראיה - סטיית התקן הגדולה במסלול הקצר יחסית מודיעין-ת"א (כ-40 ק"מ) ובמסלולים הארוכים בהרבה, שמובילים מחיפה ויקנעם אל ת"א.

שלא במפתיע, שני מסלולים מחוץ לגוש דן הם המתאפיינים בסטיות התקן הנמוכות ביותר: האחד בין מת"ם שנמצאת בדרומה של חיפה לקרית מוצקין, עם סטיית תקן של שתי דקות ו-25 דקות בממוצע. השני הוא במסלול מבאר שבע לירושלים עם סטיית תקן של 3 דקות וזמן נסיעה של שעה ו-43 דקות. כבר אמרנו שהפקק הגדול שדורש את הפתרון המהיר ביותר הוא זה שסביב מטרופולין תל אביב?

להשכים קום בבאר שבע

לתשומת לב תושבי בירת הנגב: מי מכם שייצאו בשמונה, יגלו שהמסלול היציב ביותר מבין מסלולי המדד של השעה שבע, הוא עם סטיית התקן החריפה ביותר, 17 דקות, הגם שזמן הנסיעה עצמו לא התארך ונותר על שעה ו-43 דקות.

ולא רק הדרומיים סובלים בשעה שמונה; תושבי קדימה-צורן מבלים בממוצע כ-72 דקות בדרכם לת"א אך המספר הזה ממש אינו משהו לבנות עליו, ובעת תכנון הלו"ז צריך לקחת כל דבר בין קצת פחות משעה לשעה ולחצי. בשעת הבוקר המאוחרת ביותר שנדגמת במדד, תשע, נגלה התנודות בזמני הנסיעה מתמתנות, ומתכנסות ל-10 דקות לכאן או לכאן. רמות תנודתיות אלו רלוונטיות לתושבי קרית השרון (נתניה) בדרכם לת"א וגם לתושבי רחובות ומודיעין הנוסעים בשעה זו גם הם לאותו יעד.

תנודתיות חריגה
 תנודתיות חריגה