עובדי כיל: "הנהלת החברה מנהלת מאבקים על חשבוננו"

הבלוף של שלום ובנט נחשף: עובדי כיל תומכים בששינסקי - משרדי הכלכלה והתשתיות התנגדו להמלצות ששינסקי 2 "מחשש לפגיעה בתעשיה ובעובדים", אך בוועד מפעל המגנזיום טוענים כי המסקנות סבירות ושקולות ושיש לקבלן

מפעלי ים המלח / צלם: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צלם: תמר מצפי

התנגדותם של משרדי הכלכלה והתשתיות הלאומיות להמלצות ועדת ששינסקי 2 לא נבעה מרצון למנוע פגיעה בתעשיה ובעובדים, אלא מדאגה לכיסיהם של בעלי כיל, על חשבון הציבור - כך לפחות עולה מגילוי דעת שפרסמו עובדי מפעל המגנזיום של כיל.

על רקע דיון הקבינט החברתי-כלכלי הצפוי מחר באישור מסקנות ועדת ששינסקי 2, קוראים היום עובדי מפעל מגנזיום - הנמצא בסכנת סגירה - לשרי הממשלה לאשר בהקדם את מסקנות הוועדה ולהאיץ את הליך החקיקה הכרוך באימוצן, על-מנת לסיים את אי הוודאות בה נמצאים אלפי עובדים ומשפחות בנגב זה תקופה ארוכה.

לטענת יו"ר ועד עובדי המפעל, אבי בן-שושן, "מאות משפחות עובדי המפעל נמצאות כבר למעלה מחצי שנה באי ודאות מוחלטת לגבי עתידן הכלכלי, עם חרב פיטורין המונפת מעל צווארן מאז ההודעה על סגירת המפעל וקרבות שמנהלים על חשבונם מעל הראש הנהלת כי"ל וממשלת ישראל. ועדת ששינסקי הציגה במסקנותיה הסופיות מבנה סביר ושקול, שכלל החרגה מלאה וברורה של מפעל המגנזיום".

המלצות ועדת ששינסקי להטיל מס רווחי יתר על כיל צפויות להכניס 400 עד 500 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה אך מנכ"לי משרד הכלכלה והתשתיות מתנגדים להן, בתירוץ של "חשש לפגיעה בתעסוקה בנגב". כחלק מהקמפיין נגד ששינסקי שמנהלת כיל החליטה הנהלת החברה לסגור את מפעל המגנזיום ב-1 בינואר 2017 - היום בו ייכנסו לתוקף המלצות ששינסקי - זאת למרות שכאמור המפעל הוחרג מההמלצות.

בהודעת ועד עובדי המפעל נאמר כי "כעת אנו מצפים מהממשלה להשלים את אימוץ מסקנות הוועדה ואת הליך החקיקה הכרוך בכך על-מנת לייצר ודאות מקסימלית בחברה, שתאפשר לכיל לחזור בה סופית מהתכנית לסגירת מפעל המגנזיום ולעובדים לדעת כיצד עליהם לתכנן את עתידם הכלכלי בנגב".

עם זאת, הוסיפו בוועד עובדי מפעל המגנזיום כי "על הממשלה לוודא במהלך הליך החקיקה כי המסקנות שייושמו, על ההחרגות שניתנו בהן, יינתנו בכפוף לשמירה על פעילות כלל המפעלים ועל עובדי הנגב. במידה והנהלת כיל לא תעמוד בכך - על ההקלות להתבטל".