יחימוביץ': "ב-9:04 קיבלנו התקציב, אחה"צ אמורים להצביע"

יחימוביץ' זועמת על הנוהל הרגיל שחוזר על עצמו מדי שנה ושלא מאפשר לח"כים לדעת על מה הם מצביעים בתקציב: "הייתם מאמינים שנצביע היום על תקציב שאין לנו מושג מה כתוב בו?"

שלי יחימוביץ/ מתוך פייסבוק
שלי יחימוביץ/ מתוך פייסבוק

חברי הכנסת יקיימו היום (ב') הצבעה על תקציב המדינה לשנת 2015 וכמדי שנה שוב עולות הטענות על כך שהצעת חוק התקציב הונחה על שולחנם רק היום בבוקר, מה שמותיר להם שעות ספורות לעיין בתקציב עב-הכרס לקראת ההצבעה.

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) פרסמה בפייסבוק תמונה שלה אוחזת בספר התקציב הענק, וכתבה שאין שום סיכוי שהח"כים יידעו על מה הם מצביעים.

"חידה מטרידה: למי מ-120 הח"כים יש סורק ביוני במוח שיכול לקרוא אלפי עמודים ועשרות אלפי סעיפים תוך שעה ולהצביע בעדם או נגדם?", שואלת יחימוביץ' בציניות. "הייתם מאמינים שנצביע היום על תקציב שאין לנו מושג מה כתוב בו? הבוקר בשעה 09:04 הגיעה לידי חברי הכנסת הצעת חוק תקציב המדינה. אחר הצהריים אנחנו אמורים כבר להצביע בעד התקציב או נגדו. זאת כאשר ספר התקציב עצמו כלל לא הגיע לידינו, ונאמר לי כי רק בשעה 16:00 לערך נראה אותו לראשונה.

"התקציב מורכב מעשרות ספרים, ובסך הכל מדובר באלפי עמודים ועשרות אלפי סעיפים ותתי-סעיפים. מדובר במסמך מורכב ביותר, שרק קריאתו הראשונית, עוד טרם ניתוחו והבנתו, דורשת לכל הפחות שבוע של קריאה רצופה. אין כל סיכוי שאפילו אחד מחברי הכנסת והשרים שירימו את ידם היום ידע בעת ההצבעה מה תוכנו של המסמך שעליו הוא מצביע".

יחימוביץ' יוצאת נגד ה"מסורת" הזו, שחוזרת על עצמה מדי שנה, כאשר האוצר לא מאפשר לח"כים מספיק זמן כדי לקרוא לעומק על מה הם מצביעים בתקציב.

"הצבעה כזאת, מבלי לדעת על מה מצביעים, היא מסוכנת וחסרת אחריות, והיא מעילה באמון הציבור ובשליחותנו הדמוקרטית כנבחרים", היא טוענת. "את כל זה כתבתי הבוקר ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ודרשתי ממנו לדחות את ההצבעה על תקציב המדינה... תסתכלו טוב טוב היום על הח"כים שמרימים את ידם בעדו ותשאלו אותם איך הם מעיזים".