הפרק בחוק ההסדרים שעוסק בוועדת גרמן - לוועדת הרווחה

באוצר ובמשרד הבריאות חוששים כי יו"ר הוועדה חיים כץ יכניס שינויים בהמלצות שעוסקות בהטלת מס על התיירות הרפואית ועל בתי החולים הפרטיים

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

פרק הבריאות בחוק ההסדרים שעוסק ביישום המלצות ועדת גרמן יועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה - כך הסתמן היום (ב') בדיונים בכנסת לקראת הגשת תקציב המדינה להצבעה בקריאה ראשונה הלילה. באוצר ובמשרד הבריאות חוששים כי העברת הפרק לוועדה בראשותו של ח"כ חיים כץ (ליכוד) תביא להוצאת השליטה של שרת הבריאות בהמלצות שעוסקות בהטלת מס על התיירות הרפואית ועל בתי החולים הפרטיים.

היוזמה להעביר את הדיון בפרק הבריאות לוועדת העבודה והרווחה מנומקת בכך שוועדת גרמן לא אפשרה קיומו של דיון ציבורי בהמלצותיה, וכי הפרוטוקולים של דיוני הוועדה נחשפו רק בשבוע שעבר.

באוצר צירפו את הפרק לחוק ההסדרים בנימוק שמדובר בהצעות פיסקליות במהותן שנועדו להגדיל את הכנסות המדינה בסכום כולל של 130 מיליון שקל. היועץ המשפטי לממשלה שמנע הגשת חלק מההמלצות במסגרת חוק ההסדרים, אפשר את הגשת ההמלצות העוסקות במיסוי הרפואה הפרטית והתיירות הרפואית. במידה שההמלצות לא יאושרו כחלק מהתקציב ייאלץ האוצר למצוא מקורות הכנסה חלופיים, ולא מן הנמנע שסוגיית העלאת המסים תשוב ותעלה על השולחן. בסביבתה של שרת הבריאות יעל גרמן הביעו היום חשש רב מהאפשרות שפרק הבריאות יעבור להכרעת הוועדה בראשות כץ. גורמים בסביבתה של גרמן אמרו כי כץ נחשב לאחד התומכים של חיזוק המערכת הציבורית, אולם החשש הוא שבעלי האינטרס השונים שפועלים בזירה יצליחו לשכנע אותו שהמהלך לריסון הרפואה הפרטית במתכונתו המוצעת יפגע דווקא בציבור החולים ובאפשרויות הבחירה שלהם.

מול היוזמה של גרמן פועלים במרץ בתקופה האחרונה שורה של גורמים, בראשם "אסותא", פורום המרפאות הפרטיות לכירורגיה, לשכת העצמאיים, ההסתדרות הרפואית ועוד. אלה מעסיקים יחד לוביסטים רבים שמפעילים לחץ כבד על חברי הכנסת.

יועצו של חיים כץ מסר בתגובה כי "אם גרמן יודעת לעמוד מול לחצים של בעלי אינטרס, היא יכולה להיות בטוחה שגם חיים כץ יודע".