מיטב דש מפטר 30 עובדים במהלך התייעלות מסיבי

מצבת כוח-האדם של בית ההשקעות נחשבת גדולה במיוחד ■ מיטב דש: "זהו חלק ממהלך העסקים השוטף, ויציאה מתחום ייעוץ המשכנתאות"

מיטב דש, בית ההשקעות השני בגודלו בישראל, שוב מכווץ את מצבת כוח-האדם שלו. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה, במסגרת תהליך ההתייעלות המסיבי בבית ההשקעות, הוא החליט לפטר כ-30 מעובדיו. מיטב דש שמנוהל על-ידי אילן רביב העסיק נכון לתחילת השנה קרוב ל-1,000 עובדים.

סבב הפיטורים הנוכחי כולל 11 עובדים בחברת הייעוץ למשכנתאות של מיטב דש, שנסגרה לאחרונה. מדובר בפעילות שהושקה רק לפני כשנתיים, אולם באוגוסט האחרון הוחלט לחסלה בטענה שהיא אינה סינרגטית לפעילות הליבה של בית ההשקעות: ניהול קופות גמל ופנסיה, קרנות נאמנות ותעודות סל.

ואולם, רוב העובדים שפוטרו מהמחלקות השונות נשלחו הביתה בעקבות "התאמות כוח-אדם לצורכי החברה". לדברי גורמים במיטב דש, התאמות אלה נובעות מאיחוד פלטפורמות תפעוליות, מיזוג חברות בנות ותהליכים פנימיים נוספים. כל זאת, במטרה להפחית את שורת ההוצאות של בית ההשקעות הממוזג, שמנהל כיום כ-136 מיליארד שקל.

ממיטב דש נמסר בתגובה כי "כחלק ממהלך העסקים השוטף והתאמת מבנה העלויות הצפוי בשנת 2015 לצורכי החברה ותנאי השוק המשתנים, הוחלט על סיום תפקידיהם של 17 עובדים. נוסף על כך, בעקבות היציאה מתחום ייעוץ המשכנתאות, סיימו את העסקתם 11 עובדים".

מצבת כוח-האדם של מיטב דש נחשבת לגדולה במיוחד. לשם השוואה, בית ההשקעות הגדול בישראל פסגות, שמנהל כ-200 מיליארד שקל, מעסיק כ-780 עובדים. על רקע זה, בענף לא הופתעו היום, ואמרו כי מהלך הפיטורים מבוצע בשיטת "הסלמי" במקום בבת אחת.

אך ההחלטה של מיטב דש לצמצם את מצבת העובדים שלו מפתיעה בהתחשב בתוצאותיו הכספיות, שמשתפרות בעקביות. את הרבעון השני של 2014 חתם בית ההשקעות שבשליטת צבי סטפק ואלי ברקת עם רווח נקי של 18 מיליון שקל, לעומת רווח זעום של 3 מיליון שקל ברבעון המקביל, שנבע מהוצאות כבדות בשל המיזוג.

הגידול ברווח נבע משילוב בין צמיחה בפעילויות הליבה של בית ההשקעות, לתהליכי התייעלות אגרסיביים. את שנת 2013 סיים בית ההשקעות עם הכנסות של 758 מיליון שקל, ורווח נקי של 6 מיליון שקל.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה עובדי מיטב דש מתמודדים עם סבב פיטורים. ערב המיזוג בין שני בתי ההשקעות, הודיעו מיטב ודש איפקס על צמצום מצבת כוח-האדם שלהם, וכן על שינויים במדרג השכר של עובדי הגוף הממוזג.

במסגרת זו פוטרו כ-80 עובדים ונבנה מדרוג שכר חדש. עם זאת, באותם ימים נפרד בית ההשקעות מקרוב ל-200 עובדים, רובם, כך נטען אז, בשל "עזיבה טבעית".

לצד השיפור ברווחיות, סבל בית ההשקעות משרשרת עזיבות של בכירים. רשימה זו כוללת את איציק אסטרייכר, סמנכ"ל הגמל והפנסיה, סמנכ"ל הכספים דוד דרעי, מנהל ההשקעות הראשי יאיר ספלטר, מנכ"ל חברת ניהול התיקים עופר דורי, ראש מערך השיווק והמכירות עידו בירמן וסמנכ"ל מערכות המידע רועי מזרחי. כל המנהלים הללו נבחרו על-ידי המנכ"ל רביב טרם המיזוג.

לאחר השלמת המיזוג אמר רביב ל"גלובס", כי "זאת הייתה שנה לא קלה. נאלצנו לבחור בין עובדים, שזה תהליך מאוד רגיש ומורכב, ואני שמח שזה מאחורינו" - תוך שהוא רומז על כך שהפיטורים בבית ההשקעות הסתיימו. ואכן, מאז מארס 2013, עת הושלם המיזוג בין מיטב לדש, בבית ההשקעות עסקו רבות בנושא ההתייעלות, על רקע רווחיותו הנמוכה יחסית. עם זאת, תוכנית התייעלות לא כללה פיטורי עובדים, אלא פתיחת כל הסכמי ההתקשרות עם הספקים השונים (כדי להשתמש ביתרון הגודל לטובת מחירים נמוכים מאלה שקיבלו מיטב ודש אייפקס).

מהלכים אלה מאפיינים גם את יתר הגופים בענף, שעסוקים בהתייעלות שוטפת. אלה כוללים שיפור ההתקשרויות עם ספקים, צמצום הוצאות על פרסום ושכר דירה, מעבר לרכבים חסכוניים יותר, קיצוץ בהטבות לעובדים ואף ביטול כנסים יקרים. לא מעט גורמים בשוק ההון מעידים כי עצרו גיוסים של עובדים, וכי הם מסתפקים בהתייעלות בדמות תחלופה טבעית, שמגיעה בבתי ההשקעות הגדולים אף ל-20% בשנה. במסגרת זו, גם עלויות השכר מתקצצות מעצמן.