העיקר הבריאות?

הדיל בין לפיד לאביגדור ליברמן הוא מבחן העצמאות של יעל גרמן

יעל גרמן / צילום: תמר מצפי
יעל גרמן / צילום: תמר מצפי

1. הדיל שיוחס היום לשר האוצר יאיר לפיד ולשר החוץ אביגדור ליברמן, אם אכן ייצא לפועל, אינו עוד דיל בין פוליטיקאים. זהו דיל בין שני ראשי מפלגות שמתיימרים לראות את עצמם כראשי ממשלה בעתיד הקרוב, כאלה שמדברים במונחים לאומיים, אסטרטגיים וחפים מאינטרסים צרים.

אחד מהם, ריבונו של עולם, אפילו גידל זקן לבן שיעזור לכם יום אחד להרגיש שהוא המבוגר האחראי באזור. והנה, דווקא השניים האלה נתפסים כעת כשהם עסוקים עד הצוואר בפוליטיקה הכי קטנה שיכולה להיות: האחד באינטרס סקטוריאלי להחריד כמו פרנסתם הטובה של כמה אלפי יוצאי ברית המועצות לשעבר המשמשים כסוכנים לתיירות מרפא, והשני ביוקרה של עצמו - בחוק מע"מ אפס על דירה ראשונה שכבר מזמן איבד פרופורציה והפך לבייבי של שר האוצר במקום לבייבי של הזוגות הצעירים.

2. בתעשיית התיירות הרפואית ובבתי החולים הזהירו כי הטלת מיסוי בגובה 15% מההכנסות בגין תיירי מרפא וביטול הפטור ממע"מ על אשפוז תיירים בבתי חולים פרטיים, יביאו לפגיעה קשה בענף הזה.

במקרה הטוב ההיטל הזה יגולגל על התיירים, הם הסבירו, אבל לטענתם התרחיש הסביר יותר הוא שהתיירים הרפואיים שמגיעים היום לישראל יעדיפו את טורקיה או גרמניה. הם פשוט יפסיקו להגיע. בפועל, הפגיעה הקשה ביותר בתיירות הרפואית לישראל התרחשה השנה לא בגלל החלטה של הרגולטור, אלא בגלל רופאים בכירים שנתפסו במצלמה הנסתרת של התוכנית "עובדה" בערוץ 2 כשהם מבקשים לכאורה כספים מתחת לשולחן מסוכנים שמייצגים תיירי מרפא שחלקם גוססים ולא כשירים בכלל לניתוח ("אין צורך בכרטיס חזרה", כדברי אחד הרופאים שצולמו).

התחקיר הזה שודר בערוצים המרכזיים של הטלוויזיה הרוסית ועורר סערה רבה, ולפי גורמים רשמיים במשרד הבריאות הביא לנסיגה גדולה בהיקף התיירים הרפואיים שמגיעים לארץ ממדינות ברית המועצות.

במילים אחרות, פוטנציאל הנזק הגדול ביותר לתיירות הרפואית גלום בשחקנים המרכזים של התעשייה הזו: הרופאים, מנהלי בתי החולים והסוכנים השונים, שכל אחד מהם גוזר קופון שמן על חשבונם של אנשים מסכנים - רובם בני המעמד הבינוני והנמוך שמגיעים לארץ אחרי שנטלו הלוואות גדולות.

הרפורמה של גרמן בתחום התיירות הרפואית כוללת לא רק מיסוי על ההכנסות מתיירות רפואית, אלא בראש ובראשונה הסדרה של הענף הזה - בין היתר באמצעות הוראה שתחייב את התיירים הרפואיים לשלם ישירות לבית החולים ובכך למנוע ספסרות ומעשי הונאה מצד סוכנים חמדנים. הניסיון למנוע את הטלת המיסוי הוא רק צעד ראשון בניסיון למנוע את הרפורמה כולה.

3. בסביבתה של שרת הבריאות יעל גרמן טענו היום כי אין עדיין דיל כזה, אבל מנגד ידעו כבר לספר כי ממילא מיסוי התיירות הרפואית הייתה בבחינת "עז" - כל זמן שהמהלך החשוב והדרמטי יותר יעבור במלואו במסגרת חוק ההסדרים: יצירת מנגנון לריסון היקף הפעילות של בתי החולים הפרטיים באמצעות גיבוש תקרת הכנסות (capping), שמעליה יוטל עליהם מס מיוחד.

בלי ריסון הרפואה הפרטית, טוענת גרמן, לא יעזרו כל הכספים שיוזרמו לחיזוק המערכת הציבורית. זה חייב ללכת במקביל, וזה חייב לעבור בוועדת הכספים מבלי שהסעיף המדובר יישלח לוועדת העבודה והבריאות שם הוא עלול להתמסמס ואולי אף להיקבר. זה הקו האדום שלה, אומרים בסביבתה.

מה יקרה אם לפיד יסכים שגם הסעיף הזה יתנדף? זה יהיה ככל הנראה מבחן העצמאות של גרמן מול האיש שהושיב אותה במשרד הבריאות.