ייצוגית ב-50 מיליון שקל נגד משווקות הביצים תנובה, גליקסמן ולסר

זאת בעקבות תחקיר ערוץ 2, שהציג תמונה מצמררת של תנאי הגידול המחפירים של התרנגולות, לצד תנאים סניטריים ירודים בדרך של הביצה מהלול לצלחת

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

יומיים אחרי התחקיר שפורסם בחדשות ערוץ 2 - הוגשה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לתביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד משווקות הביצים תנובה, גליקסמן ולסר.

כזכור, התחקיר, שהתבסס על צילומים במצלמה נסתרת ועל עדויות מצמררות של העוסקים בענף, עסק בתנאי הגידול המחפירים של מטילות הביצים, הפועלות השחורות והאומללות של הענף, לצד התנאים הסניטריים המפחידים בדרך של הביצה מהלול אלינו לצלחת.

כתבתו של חיים ריבלין התבססה על צילומים של עמותת אנונימוס ב-13 לולים המוכרים ביצים לשלושת המשווקים שמוזכרים בתביעה.

מהכתבה - שהיא בבחינת חובה לצפייה לכל מי שצורך ביצים - עולים מחדלים שנדמה שהגורמים בענף מודעים להשלכות שלהם אולם ממשיכים בנוהלים שמסכנים את בריאות הציבור.

בין היתר התחקיר מראה כי הביצים נשטפות במים כדי להסיר לכלוך שדבק בהן - מה שמהווה סכנה בריאותית בין היתר להחדרת סלמונלה לתוך הביצה. עוד מלמד התחקיר על זיהומים בלולים הכוללים פגרי תרנגולות ועכברים, התעללות בבעלי החיים, מוות עקב צפיפות בתאים, גזר דין מוות לתרנגולות העצלות ועוד.

הבקשה הוגשה באמצעות עוה"ד האני וניזאר טנוס, ובה נטען כי החברות שיווקו לצרכנים ביצים שיוצרו תוך הפרת כללים בסיסיים של בריאות הציבור, ועל כן אינן ראויות למאכל.

"הביצים שהנתבעים משווקים כוללות ביצים שהיו מלוכלכות בלשלשת ובדם, ואשר נשטפו בידי הלולנים במים. השטיפה במים הופכת את קליפת הביצה לחדירה יותר לחיידקים כגון חיידק הסלמונלה המסוכן", נכתב בכתב התביעה.

עוד נטען כי המשווקות הפרו את חוק הגנת הצרכן בכך שהטעו את הצרכנים בפרסומיהן בהצגת מצג-שווא של תנאי מחיה טובים. הכוונה היא לאיורים הפסטורליים שעל גבי אריזות המוצרים - כשהפער המתגלה בין האיור ובין המציאות מייצר מצג של הטעיה.

"הנתבעים שיווקו ביצים שיוצרו בלולים עברייניים, נטולי רישיון לפי חוק רישוי עסקים, ואשר אינם עומדים בסטנדרטים שנקבעו לעניין זה עוד בשנת 1981; תנאי הסניטציה בלולים ירודים. הלשלשת מצטברת מתחת לכלובים בערימות גבוהות, ומפונה לעתים רחוקות ביותר (במקרים מסומים אחת לשנה בלבד)...

"התרנגולות מוחזקות בכלובי רשת קטנים ביותר, לעתים אף 3 תרנגולות בתא, באופן שהן מטפסות זו על זו ומנסות להוציא כמה שיותר חלקים מגופן אל מחוץ לרשת, מה שמסתיים לעתים בחנק בין סורגי המתכת.

"עוד מתברר כי תרנגולות רבות מתות מדימום באיברים פנימיים ובפי הטבעת בשל קושי בהטלה או מביצים שהן לא הצליחו לפלוט מגופן. ביצים רבות מוטלות כשהן מכוסות בדם, ולולנים שוטפים אותן במים והנתבעים משווקים אותן לציבור.

"התרנגולות סובלות ממחלות, פציעות וטפילים; התרנגולות לא מקבלות טיפול רפואי, והן גוססות ומתות בכלובים; גוויותיהן של תרנגולות מוטלות בכלובים ונרקבות בהם".

אל התביעה מצורפים הנחיות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בכל הנוגע לאחזקת לולים.

קבוצת הצרכנים מוגדרת ככלל הלקוחות שרכשו ביצים של אחת היצרניות ב-7 השנים שאחרונות, והיקף התביעה הוא כאמור 50 מיליון שקל.